STERIJINO POZORJE

Srbija se svađa zbog kazališnog skandala, a još ih je nagazio i hrvatski ZAMP

06.06.2017 u 15:43

Bionic
Reading

'Arogantni egzibicionizam' i 'teroristički čin protiv pozorišta' - samo su neke od reakcija na odluku žirija da na 62. Sterijinom pozorju u Novom Sadu, kazališnom festivalu natjecateljskog karaktera, prvi put u svojoj povijesti nijednoj predstavi ne dodijeli nagradu. Umjesto toga, dobili su je 'svi učesnici', a specijalno je nagrađena i publika

'Poslije svih pogledanih predstava moje kolege i ja zapitali smo se hoćemo li nagrađivati osrednjost ili ćemo postaviti javno pitanje: gdje je pozorište danas i kakav je odnos države prema našoj kulturi', obrazložio je na zatvaranju festivala Sterijino pozorje 3. lipnja Predrag Miki Manojlović, predsjednik žirija koji su činili i Isidora Žebeljan, Emina Elor, Nikita Milivojević i Aleksandar Popovski.

U natjecateljskoj konkurenciji bilo je ukupno devet predstava, među njima 'Ožalošćena porodica' Igora Vuka Torbice te 'Na Drini ćuprija' Kokana Mladenovića. Od hrvatskih jedino su 'Tri zime' Tene Štivičić prikazane u sklopu posebnog programa Međunarodna selekcija Krugovi.

Kokanović, čija je drama prema motivima istoimenog djela Ive Andrića osvojila ovacije publike nakon prikazivanja na festivalu, odluku žirija na društvenim mrežama nazvao je 'besmislenim terorističkim činom protiv pozorišta' i rezultatom 'najvulgarnijih političkih presija'.

Starija generacija ne razumije duh novog vremena

Redateljica Tanja Mandić Rigonat sve skupa je pak ocijenila 'arogantnim egzibicionizmom' i 'činom pseudohrabrosti' koji dobro ilustrira to kako je za sve što se događa u kulturi samo jednim dijelom kriva vlast, a mnogo više umjetnici 'skloni padu'.

Istaknuti dramatičar Dušan Kovačević, čija je predstava 'Hipnoza jedne ljubavi' bila u konkurenciji 62. Pozorja, komentirao je da ga 'više ništa ne čudi', ali i da je uvjeren da nitko od članova žirija njegovo djelo nije ni pogledao (osim možda 'telepatski'). Oglasila se i Snežana Trišić, još jedna od autorica čija se predstava ('Deca radosti') natjecala na festivalu. Prema njoj, incident pokazuje da starije generacije kolega nisu spremne upoznati, podržati i razumjeti duh novog vremena u kazalištu i umjetnosti.

Selektor 62. Pozorja Miroslav Miki Radonjić, koji je i direktor ovog festivala, odbio je komentirati odluku žirija, navodeći kako će Festival i dalje nastojati afirmirati domaće dramske autore i kazališnu umjetnost. Radonjićevu selekciju predstava za ovogodišnje izdanje žiri je, inače, ocijenio 'odgovorno obavljenim poslom'. Osim spomenutih ('Na Drini ćuprija', 'Ožalošćena porodica', 'Hipnoza jedne ljubavi' i 'Deca radosti'), u konkurenciji Pozorja bile su još predstave 'Moje dijete' Ane Đorđević, 'Maestro' i 'Ruža, uvela' u režiji Milana Neškovića, 'Elektra' Ive Milošević i 'Novo doba' Dine Mustafića.

Zbog Novih fosila naljutili i ZAMP

Festival Sterijino pozorje ustanovljen je 1956. u čast velikog srpskog komediografa Jovana Sterije Popovića, a u prvom Odboru sjedili su, među ostalim, Branko Gavela i Ivo Andrić. Peteročlani je žiri, tradicionalno, dodjeljivao nagrade za predstavu, tekst suvremene drame, režiju, scenografiju, kostim, scensku glazbu i glumu.

Ovogodišnje izdanje, osim po odluci žirija, zapamćeno je po problemu s predstavom koja se 3. lipnja, nakon (ne)proglašenja pobjednika, trebala prikazati 'u čast nagrađenih', kako je ranije najavljivano. U pitanju je koprodukcija Pozorišta Atelje 212 i Sterijinog pozorja u režiji Aleksandre Milavić Davis, zbog čijeg su imena - 'Kako je dobro videti te opet' – Direkciji Sterijinog pozorja neugodnost priredili i iz Hrvatskog društva kompozitora - Službe za zaštitu autorskih muzičkih prava. Iz ZAMP-a je, kako piše srpski Danas, stigao dopis da spomenuta predstava 'uživa autorsko-pravnu zaštitu i da nositelji autorskog prava nisu volјni da odobre stihove grupe Novi fosili za njen naslov'. U dogovoru s autoricom teksta Olgom Dimitrijević i Atelјeom 212, Pozorje je odlučilo da će se predstava ubuduće izvoditi pod nazivom -  'Moja ti'.