20. GODINA RADA IRENE SUŠAC

Nadahnuta izložba kazališnih kostima

17.09.2010 u 08:53

Bionic
Reading

U zagrebačkoj Galeriji Ulupuh u srijedu je otvorena izložba kazališnih kostima koje je unazad dvadeset godina stvarala višestruko nagrađivana kostimografkinja Irena Sušac. Izložba koja se sastoji od skica, kostima, fotografija i videosnimaka iz predstava održanih u nacionalnim kazališnim kućama u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku te DK Gavella, bit će otvorena do 29. rujna.

Uz izložbu je tiskan opsezan katalog od 60-ak stranica, bogato ilustriran kostimografskim skicama i fotografijama iz predstava. Umjetnici s kojima je Irena Sušac radila imaju samo riječi pohvale za njezin izričaj.

'Nekoliko bitnih, ali u kostimografijama ne uvijek prisutnih komponenti određuju i označavaju rad ove autorice; prije svega, to je utemeljenost u znanju o povijesnom kostimu te, uvijek u njezinu radu vidljivo, poznavanje povijesti likovnosti koje prati specifičan senzibilitet za promišljanje suvremenih likovnih tendencija. Najvažnije obilježje kostimografskog rada Irene Sušac jest njezina suživljenost s likovnošću vremena i suvremenog kazališta te, napose, njezina čvrsta autorska povezanost unutar dramaturgije predstave u potpunom skladu s redateljskim konceptom, odnosno poetikom određene predstave. No i unutar toga postaje aktivna suradnica koja u svojoj komponenti propituje, eksperimentira, predlaže, isprobava različite mogućnosti kostima', istaknuo je redatelj Ozren Prohić u emisiji o ovoj autorici 'Portret umjetnika u drami', na III. programu Hrvatskog radija u listopadu 2009.

Irena Sušac, napomenuo je Prohić, uvijek nastoji probiti uobičajene granice kostima kao dekora tijela, a da pritom uvijek pazi na život i zadatke izvođača na sceni.

'Irena Sušac iznimna je kostimografkinja po svom znanju o povijesti i tehnologiji kostima, upućenosti u likovne trendove te specifičnom likovnom senzibilitetu. Isto tako, ova autorica ima i izuzetan kazališni senzibilitet, tako da su njezine kostimografije poetološki i dramaturški značajni elementi kazališnog projekta. Likovno se i dramaturški poigravajući, Irena Sušac neprestano na umu ima još dvije komponente – izvođača u predstavi te svijest da se kazalište događa danas i ovdje te da i vizualna komunikacija s publikom kreće upravo iz te činjenice', zaključio je Prohić.

Autorica uz kostim iz predstave 'Solumov kraj'

Maestro Nikša Bareza istaknuo je da ga je uvijek u radu Irene Sušac fascinirao entuzijazam koji obuhvaća vrlo široku i sveobuhvatnu pripremu kojom ona prilazi poslu, gdje je isključena svaka rutina i gdje se suvremenim poznavanjem stilova i vlastitim ukusom može kretati u sasvim različitim parametrima. 'To su sasvim posebne kvalitete koje ju čine jednom od vodećih kostimografa koje je Hrvatska u ovom čitavom periodu imala i ima sada', Barezine su riječi iz Kataloga izložbe.

Redatelj Petar Selem je otkrio da je Irena Sušac jedna od njegovih najdražih suradnica s kojom je radio niz predstava. 'Ono što me najviše privlači i vezuje uz Ireninu kostimografsku imaginaciju je sposobnost da istovremeno bude tradicionalna i suvremena. U našim projektima uvijek je dominantna ta njezina crta – dati točnu definiciju djela, ne otrgnuti se od tradicije, nego tu tradiciju reinterpretirati na jedan moderan način', pojasnio je Selem.

Kostimografkinja Irena Sušac rođena je 1960. godine u Zagrebu, gdje je diplomirala odjevni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu. Do danas je potpisala više od 200 kostimografija u svim kazališnim kućama u Hrvatskoj te u Sarajevu, Mariboru, na HTV-u i OTV-u. Svoj je umjetnički senzibilitet izgrađivala kroz rad s većinom istaknutih domaćih dramskih i opernih redatelja i koreografa, a likovnu suradnju ostvarila je s gotovo svim hrvatskim scenografima.

Za svoj je rad višestruko nagrađivana, a ističe Nagrade hrvatskog glumišta i Marul.

Pedagoškim se radom na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti Sušac se počela baviti posljednjih nekoliko godina, gdje kao vanjska docentica vodi kolegije iz kostimografije za studente kazališne režije i produkcije.

Ova nagrađivana kostimografkinja nema stalni angažman u nekoj od kazališnih kuća već djeluje kao samostalna umjetnica.