OSVETA JE SLATKA

Krenula čistka: Kulturom u Srbiji šefovat će 'Vučićeva Pepeljuga', četnik i glumica iz sapunica

28.07.2025 u 17:44

Bionic
Reading

Nevjerojatnim manevrima u beogradskoj Narodnoj biblioteci i Narodnom pozorištu, Aleksandar Vučić i njegova klika pokazuju kako će proći svatko tko mu se suprotstavi. Na red su došle - javne kulturne ustanove

U duhu tradicije uspostavljene u vremenima Slobodana Miloševića, kad je kultura bila jedini prostor slobode srpskog društva, što je diktatoru odgovaralo jer je 'sloboda' financirana državnim novcem donosila nagrade na svjetskim manifestacijama, niti Aleksandar Vučić nije se previše petljao u nju. Barem do studentskih prosvjeda, kad su kulturnjaci listom stali na stranu studenata te se oslobodili straha da će ostati bez solidnih primanja iz državnog proračuna.

Zlopamtilo kakav jest, Vučić im se sada ubrzano sveti. Posljednjih naime tjedana u nekima od vodećih kulturnih institucija u Srbiji došlo je do promjene rukovodećih struktura. Na čelo su, umjesto dosadašnjih, očito nedovoljno lojalnih kadrova, postavljeni ili pouzdani Vučićevi jataci ili oni koji su mu dužni nešto iz nekog razloga.

Nacionalni knjiški div u rukama konvertita

Čistka je krenula u Narodnoj biblioteci Srbije, najstarijoj kulturnoj ustanovi u državi osnovanoj 1832., na čelo čijeg je upravnog odbora postavljen povjesničar i profesor na beogradskom Filozofskom fakultetu Čedomir Antić. On je devedesetih godina prošlog stoljeća figurirao kao vođa studentskih prosvjeda protiv Miloševića, a još prije pet godina bio je jedan od vođa prosvjeda 'Jedan od pet milijuna', pionirskog pokušaja rušenja Vučića.

Ipak, tijekom aktualnih prosvjeda promijenio je dres, prešao na Vučićevu stranu i za nagradu dobio mjesto u najvećoj državnoj ustanovi za knjige. Niti nekoliko dana nakon što je tamo stigao, dotadašnji ravnatelj Narodne biblioteke Vladimir Pištalo podnio je ostavku iz osobnih razloga, a u njegovu fotelju zasjela je Jasminka Ninkov, još jedna konvertitkinja koja je ranije figurirala kao šefica Gradske biblioteke Beograda. U međuvremenu je - pretpostavljate - stranački dres Demokratske stranke, tada Borisa Tadića, zamijenila iskaznicom Srpske napredne stranke.

Beli orao u prljavom kazalištu

No kulturnu javnost puno više okupira ono što se događa u Narodnom pozorištu u Beogradu, vodećoj nacionalnoj kazališnoj ustanovi Srbije. Sve je počelo prije otprilike mjesec dana, kad je kao grom iz vedra neba odjeknula vijest o tome da je, po istom receptu kao u Narodnoj biblioteci, na mjesto predsjednika upravnog odbora Narodnog pozorišta postavljen Dragoslav Bokan, redatelj, pisac, publicist, aktivist, osuđeni pljačkaš i deklarirani četnik.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Insajder

Bokan je čak i u hrvatskoj javnosti poznat od ranih devedesetih, kad je figurirao kao jedan od vođa Srpske narodne obnove, desničarskog paravojno-parapolitičkog pokreta s ciljem uspostave Velike Srbije u svojim zamišljenim povijesnim granicama. Njezina vojna frakcija - Beli orlovi - devedesetih je harala po Hrvatskoj i BiH, a upravo Bokan je bio zapovjednik te paravojne postrojbe. Nije se smirio ni nakon rata: 1996. je uhićen zbog pljačke u kući vlasnika tvrtke Yuco Tomislava Đorđevića u Bukovcu kod Novog Sada, za što je osuđivan dva puta, no, kako tvrdi, žalbeni sud oslobodio ga je krivnje.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Vulinizacija

Baš kao i spomenuti Antić, godinama se aktivno borio protiv Vučića s desnijih pozicija, koketirajući s nacionalističkim pokretom Dveri i nikad ne skrećući s puta rehabilitacije četničkog pokreta. Sve do prije mjesec i nešto, kad ga je Vučić pacificirao mjestom u upravnom odboru Narodnog pozorišta. Svetislav Bule Goncić, dosadašnji ravnatelj Narodnog pozorišta, opet po istom receptu kao u Narodnoj biblioteci, dao je ostavku iz osobnih razloga, pa je vršitelj dužnosti ravnatelja postao upravo - Bokan.

'Vučićeva Pepeljuga' odbija krvave ruke, ali zarađuje fotelje

No ovo nije kraj tog rukavca priče. Već nakon mjesec dana v.d. ravnateljevanja, pod pritiskom javnosti i sindikata glumaca, Bokan se povukao natrag u upravni odbor, a ravnatelj kazališta – dakako, sve prema statutu – postao je Dragoljub Bajić, dotadašnji umjetnički direktor Opere, dok je njegovo upražnjeno mjesto popunila operna pjevačica Ljubica Vraneš.

Ova solistica beogradske Opere i parlamentarna zastupnica Srpske napredne stranke proslavila se u krugovima bliskima Vučiću potkraj prošle godine, poslije izvedbe opere 'Pepeljuga'. Tada je, nakon završetka predstave, redateljica Ana Zorana Brajović izašla pokloniti se publici s crvenom rukavicom, a ona je simbolizirala moto prosvjeda zbog smrtonosnog pada nadstrešnice u Novom Sadu - 'Ruke su vam krvave'. Vraneš, tada u ulozi Pepeljuge, odbila je uzeti njezinu krvavu ruku i pokloniti se publici, čime je zaslužila nadimak 'Vučićeva Pepeljuga', a - vidimo to sad - i fotelju ravnateljice Opere.

Šećer na kraju - lažna vijest koja se uskoro možda ostvari

Ovaj za srpsku kulturnu javnost katastrofalan splet događaja tijekom vikenda se dodatno zakomplicirao, ispostavit će se, lažnom informacijom da će fotelju ravnateljice Drame u Narodnom pozorištu preuzeti Iva Štrljić. Kći poznatog hrvatskog glumca Milana Štrljića i balerine Slavice Štrljić, koja se predstavlja kao glumica, spisateljica (objavila je tri romana) i voditeljica, ne može se pohvaliti posebno spektakularnom glumačkom karijerom, osim ako brojimo uloge u srpskim i regionalnim sapunicama kao što su 'Bela lađa' ili 'Larin izbor'.

Iva Štrljić
  • Iva Štrljić
  • Iva Štrljić
  • Iva Štrljić
  • Iva Štrljić
  • Iva Štrljić
    +5
Iva Štrljić solidno kotira u Vučićevim krugovima Izvor: Pixsell / Autor: Antonio Ahel/ATAImages/PIXSELL

S druge strane, u Srpskoj naprednoj stranci strelovito je napredovala, niti nekoliko mjeseci nakon formalnog učlanjenja instaliravši se kao zastupnica Vučićeve stranke u beogradskoj Gradskoj skupštini, a nastupi u javnosti odaju dojam da njezine ambicije tu ne staju. Stoga je beogradska kulturna javnost unisono dreknula na informaciju da Štrljić preuzima mjesto čelnice Drame, koja se proširila tijekom vikenda, no nju je demantirao upravitelj kazališta Dragoljub Bajić te je za Danas potvrdio da je ravnateljica Drame i dalje Molina Udovički Fotez.

Ne zadugo, strahuje novinarka Vremena Sonja Ćirić u komentaru pod naslovom 'Zašto je bilo lako povjerovati da Iva Štrljić dobiva funkciju'. 'S nacionalnom knjižnicom to su lako i brzo postigli, natjerali su tolerantnog ravnatelja da sam ode, a u nacionalnom kazalištu ostali su krotiti neposlušniji dio kolektiva - Dramu i Balet. Mandat Moline Udovički Fotez, aktualne umjetničke ravnateljice Drame, koji vrijedi do ožujka sljedeće godine, stajao je na putu kao svojevrsna pravna prepreka zauzimanja ostatka kazališta. Čak ni ta pravna sitnica nije pokolebala ljude da povjeruju vijestima o Ivi Štrljić. Pogotovo jer se sama Iva Štrljić, poznata kao ženski Lazar Ristovski, čini kao netko koga bi SNS rado izabrao za ravnateljicu Drame', piše Ćirić i zaključuje:

'Jedino što je SNS-u na umu i u programu je vladati i diktirati, ili kako glasi glagol od imenice diktator. I nismo ni lakovjerni ni željni senzacija, već živimo u Vučićevoj Srbiji... Činjenica da je novi ravnatelj Narodnog pozorišta Dragoljub Bajić rekao da nije izabrao Ivu Štrljić za suradnicu ne znači da neće promijeniti mišljenje.'