NEZAVISNI PROTIV BANDIĆA

Gdje je nestalo 11 milijuna kuna za zagrebačku kulturu?

14.03.2012 u 15:09

Bionic
Reading

Skandal o netransparentnoj i klijentelističkoj raspodjeli gradskog proračuna za kulturu se produbljuje, pokazujući kako Grad Zagreb sustavno uništava neovisnu kulturu, a potiče vašar. Također, gdje je nestalo 11 milijuna kuna iz proračuna za neovisnu kulturnu produkciju, koji je izglasala Gradska skupština, a Grad nikome nije dodijelio, pitalo se danas na press konferenciji koju je organizirao Savez udruga Operacija grad u književnom klubu Booksa

Kada Grad Zagreb objavi rezultate natječaja javnih potreba u kulturi, pažljiviji poznavatelji kulturne scene metropole znaju da slijedi deja vu: nezavisna kulturna scena će se pobuniti, ukazivati na brojne nelogičnosti, malverzacije i lopovluk, dok će gradske vlasti kroz usta srednjerangiranih činovnika prosipati floskule, čekajući da mediji izgube interes za temu.

Kada se to neminovno dogodi, sve će se nastaviti po starom dobrom običaju financiranja prijatelja i ulizica, bez ikakvih umjetničkih ili stručnih kriterija, kako odluči Milan Bandić ili neki od njegovih pobočnika, primjerice vječni ravnatelj Kerempuha Duško Ljuština, sažetak je rečenog na današnjoj konferenciji koja je okupila zagrebačku nezavisnu scenu.

S obzirom na dubinu i kompleksnost dubioza, krenimo s onom najstrašnijom: Gradska skupština je usvojila proračun u kojem se izdvaja 55 milijuna kuna za nezavisnu kulturnu produkciju, dok zbroj potpora koje je Grad Zagreb objavio prošli tjedan iznosi 44 milijuna. Iz Operacije grad postavljaju logično pitanje – što se dogodilo sa 11 milijuna kuna i zbog čega Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport nije proveo odluku Gradske skupštine?

Ne može se poreći kako je Zagreb u ozbiljnoj financijskoj krizi, što se koristi kao opravdanje za smanjenje sredstava za nezavisnu kulturu, no kako to da Gradsko kazalište Komedija dobiva tri milijuna kuna za tri predstave, u odnosu na isti iznos za pet predstava u protekloj godini? Operacija grad navodi da to sigurno ima veze s time što Gradski ured za kulturu vodi čovjek koji je 'do prekjučer radio u Komediji'.

Na press konferenciji u Booksi istaknuto je i da 'Gradu treba osam mjeseci za evaluaciju projekata, dok isti takav proces u EU traje maksimalno pet mjeseci', istaknula je Sabina Sabolović iz kustoskog kolektiva WHW, koji vodi Galeriju Nova. 'Rezultati su očito prilagođeni jer nema jasnog sustava evaluacije, a ove godine čak nije bilo ni šturog birokratskog objašnjenja o donesenim odlukama.'

Zvonimir Dobrović
, koji vodi festival Queer Zagreb, smatra pak da se 'nezavisna kultura namjerno drži na aparatima te joj se onemogućava razvoj', a 'sve to traje već deset godina'. Za amaterizam se izdvaja šest milijuna kuna, dok nezavisna kultura dobiva tri milijuna, ističe Dobrović, te se 'podržava vašar'. 'S druge strane, Grad Zagreb je sam sebi dodijelio više od milijun kuna za manifestacije koje najavljuju godišnja doba!', misleći pritom na adventske svečanosti i Jesen u Zagrebu.

ZAGREB NESPREMAN ZA EU!

Goran Sergej Pristaš
iz skupine BADco. osvrnuo se na apsurdnu činjenicu da Grad Zagreb ne podržava kulturne projekte koji su dobili odlične ocjene i dio sredstava od Europske unije: 'Što si međunarodno relevantniji, to te Zagreb više sabotira.'

Stoga u Operaciji grad smatraju da Grad Zagreb 'očito nije spreman za EU'! Organizacije okupljene u Savezu udruga Operacija grad u ovoj godini iz europskih fondova mogu povući preko 450 tisuća eura investicija. Kako bi se te investicije mogle realizirati, potrebno je osigurati sredstva iz lokalnog proračuna u ukupnom iznosu manjem od cijene jedne predstave GK Komedija - oko 100 tisuća eura. No Grad Zagreb je osigurao oko 16.000 eura, čime se izravno onemogućuje inozemne investicije u kulturu i prisiljava te organizacije na kršenje partnerskih ugovora i izlazak iz europskih projekata, navodi Miljenka Buljević iz Operacije Grad i Bookse.

Amaterizacija metropolske kulture

ZVIŽDAČ KOVAČ: IGNORIRAJU SE STRUČNE PREPORUKE

Redatelj Mario Kovač, ovogodišnji predsjednik Vijeća za urbanu kulturu i kulturu mladih, rekao je da se 'osjeća kao Ankica Lepej', nakon čega je podijelio ocjene projekata koje je njegovo vijeće dostavilo nadležnom gradskom uredu još 1. prosinca prošle godine. Gradu Zagrebu je pak trebalo četiri mjeseca da ignorira ocjene struke te raspodijeli sredstva po sumnjivim kriterijima. Kovač je istaknuo da mnogi projekti koje je njegovo vijeće ocijenilo kao najbolje nisu dobili ni kune, dok su neki najgore ocijenjeni izdašno financirani.

'Nitko ne zna tko odlučuje o novcima, a preporuke Vijeća se ignoriraju. Tko su ti 'mi u Uredu' koje spominje Tedi Lušetić iz gradske uprave? Tko na kraju raspodjeljuje sredstva i tko to potpisuje?', zapitao se Kovač te dodao kako istupa jer mu je dosta toga da se 'Lušetić i Ljuština pozivaju na odluke Vijeća', a zapravo ih falsificiraju. Mario Kovač je pozvao i sva ostala kulturna vijeća, njih osam, da objave svoje ocjene, 'pa da usporedimo kako se novac dijelio u odnosu na njih'. Kovač je još dodao da su sredstva dodijeljena nekim projektima koje Vijeće za urbanu kulturu i kulturu mladih uopće nije dobilo na uvid, poput misteriozne firme Neki Daniels d.o.o., koja je dobila 150 tisuća kuna bez ikakve priložene dokumentacije, a čiji je vlasnik, tvrdi Kovač, poznati reper Nered.

'Navodno će raditi nekakav world music festival', nasmijao se Kovač.

TRAŽE SE OSTAVKE U GRADU

Sve to doista svjedoči o 'mreži klijentelističkih odnosa', kako je rekla Buljević, a Vitomira Lončar iz Male scene je napomenula da Grad Zagreb uopće nema izvještaj o trošenju dodijeljenih sredstava. 'Uvijek gasimo vatru, a potrebna je promjena sustava! Nezavisna scena dobiva tri milijuna, dok se na zagrebački HNK izdvaja 100 milijuna, a na Komediju 40 milijuna!', rekla je Lončar. U Booksi je bilo okupljeno još istaknutih predstavnika zagrebačke kulturne scene koji su se složili da 'ljudi koji vode gradsku kulturu moraju otići' jer su i nepošteni i nekompetentni.

Teško je vjerovati da će se u gradskoj upravi koja odavno ne mari za bilo što osim vlastito održanje na vlasti apeli za ostavkama pasti na plodno tlo. Ako ni zbog čega drugoga, ako Bandić, Ljuština, Lušetić i ekipa oko njih odu, možda se sazna što se dogodilo s proračunskih 11 milijuna kuna, predviđenih za nezavisnu kulturnu produkciju, a koji su isparili iz rezultata ovogodišnjeg natječaja. U nečijim džepovima je taj novac morao završiti, no u budžetima kulturnih i umjetničkih projekata međunarodne relevantnosti sigurno nije.