luka rijeka

U igri dvije ponude za preuzimanje naše najveće morske luke, a cijena dionice pada. Što se događa?

17.03.2023 u 08:49

Bionic
Reading

Na uspavanoj Zagrebačkoj burzi rijeko se događa da su u gotovo isto vrijeme najavljene dvije ponude za preuzimanje neke kompanije. Poznavatelji tržišta kapitala sjećaju se nadmetanja za preuzimanje Plive i Kraša, a sada je na pomolu utrka za stjecanje vlasničke kontrole nad najvećom hrvatskom morskom lukom

Ponude za preuzimanje Luke Rijeka u razmaku od jednog dana najavili su švicarski i češki investitori.

U utorak je švicarska tvrtka Zentralschweizerische Investment Holding AG najavila objavu dobrovoljne ponude za preuzimanje, uz uvjet postizanja praga uspješnosti od 51 posto. To znači da će se preuzimanje smatrati uspješnim ako dionice prodaju dioničari koji drže najmanje 51 posto vlasništva Luke Rijeka.

U srijedu je uslijedila obavijest tvrtke Port Acquisitions o nastanku obveze ponude za preuzimanje nakon što je prethodno ta češka kompanija stekla 33,73 posto vlasničkog udjela od poljskog OT Logisticsa i poljskog investicijskog fonda Fundusz Ekspansji Zagranicznej. Time je prešla zakonski prag od 25 posto dionica s pravom glasa te je nastala obveza ponude za preuzimanje.

Hoće li uslijediti nadmetanje?

Konkretne cijene koje će potencijalni preuzimatelji ponuditi dioničarima bit će poznate nakon što Hanfa odobri ponude za preuzimanje. Švicarska kompanija najavila je da će cijena biti obračunata sukladno članku 16. Zakona o preuzimanju dioničkih društava. S obzirom na to da tvrtka ne posjeduje dionice Luke Rijeka, zakon propisuje da ne smije ponuditi nižu cijenu od ponderiranog prosjeka svih cijena ostvarenih na uređenom tržištu u zadnja tri mjeseca prije nastanka obveze objavljivanja ponude za preuzimanje.

Ni češka tvrtka u svojoj objavi nije konkretizirala cijenu dionice, a za nju, uz gore navedeni uvjet, vrijedi odredba zakona da cijena ne smije biti niža od one po kojoj je stekla dionice u prethodnih godinu dana. Početkom veljače OT Logistics je putem Varšavske burze objavio da je sklopljen predugovor po kojem prodajna cijena iznosi 7,70 eura po dionici.

Luka Rijeka Izvor: Cropix / Autor: Srdjan Vrancic / CROPIX

No kako je ponderirani prosjek svih cijena ostvarenih na Zagrebačkoj burzi u zadnja tri mjeseca iznosio 8,44 eura, za oba ponuditelja vrijedi uvjet da je to minimalna cijena koju mogu ponuditi u javnoj ponudi.

Sudeći po jučerašnjim kretanjima na Zagrebačkoj burzi, ulagači ne vjeruju da će se razviti cjenovno nadmetanje između ponuditelja, o čemu svjedoči pad cijene dionice u današnjem trgovanju. Naime do 15 sati protrgovane su 2272 dionice, a zaključna cijena pala je za 4,2 posto, na 9,10 eura.

Inače, cijena dionice je, potaknuta glasinama o preuzimanju, u zadnjih mjesec dana porasla dvadesetak posto, dostigavši 8. ožujka vrhunac na 9,80 eura.

Po zadnjim podacima SKDD-a, Port Acquisitions drži 34,42 posto dionica Luke Rijeka, hrvatska država putem Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP) vlasnik je 25,02 posto dionica, AZ obvezni mirovinski fond ima 15,02 posto dionica, a među deset najvećih dioničara još je nekoliko obveznih i dobrovoljnih mirovinskih fondova.

Zagrebačka burza Izvor: Pixsell / Autor: Zarko Basic/PIXSELL

Zašto je Luka Rijeka postala poželjna meta?

Luka Rijeka u posljednje vrijeme bilježi pozitivne trendove u poslovanju, a postoji i velik potencijal rasta zahvaljujući investicijskom ciklusu koji je u tijeku.

Najveća hrvatska luka lani je ostvarila rast fizičkog prometa od 14 posto u odnosu na 2021. godinu. Prekrcano je 2,58 milijuna tona tereta, a najveći skok bilježi kontejnerski promet te je više nego utrostručen. U prošloj godini zabilježena je konsolidirana čista dobit od 66,4 milijuna kuna dok je 2021. iznosila tek 126,5 tisuća kuna.

EBITDA marža za 2022. godinu iznosi 25,6 posto, a u prethodnoj godini iznosila je 3,4 posto, što je pokazatelj znatnog poboljšanja poslovanja.

Luka Rijeka drži 49-postotni udjel u vlasništvu tvrtke Jadranska vrata, koja upravlja kontejnerskim terminalom Brajdica te po toj osnovi sudjeluje u raspodjeli dobiti ove profitabilne kompanije.

U prošloj godini tvrtka je uložila 54 milijuna kuna u lučku infrastrukturu, a izgradila je i novu hladnjaču na Terminalu Škrljevo u vrijednosti od 11,4 milijuna kuna.

Pored navedenog, na velikom dijelu koncesijskog područja u riječkom lučkom bazenu odvijaju se veliki infrastrukturnih radovi u sklopu 33 milijuna eura vrijednog projekta obnove i unaprjeđenja lučkih prometnih površina i željezničke infrastrukture.

Također, u tijeku su opsežni radovi na široj cestovnoj infrastrukturi, a koji bi s nizinskom prugom trebali staviti Rijeku na kartu najvažnijih europskih luka.

  • +13
Luka Rijeka Izvor: Pixsell / Autor: Goran Kovacic/PIXSELL

Tko su potencijalni novi vlasnici?

Češka tvrtka Port Acquisitions povezana je s grupacijom u vlasništvu Jaroslava Strnada, jednog od najmoćnijih čeških poduzetnika, koji je u Hrvatskoj prisutan u kontekstu preuzimanja Đure Đakovića, ali i interesa za kupnju Uljanik Brodogradnje 1856.

Iz češke kompanije navode da im je jedan od značajnijih strateških planova za Luku Rijeka širenje tržišta pretovara i međunarodnog prijevoza tereta poljoprivrednih proizvoda na područje Mađarske i Srbije, za što planiraju i izgradnju skladišta za poljoprivredne proizvode te obnovu i povećanje postojećih silosa u luci.

Iznimno značajnim strateškim planom označavaju i povećanje poslovanja i tržišnog utjecaja bakarskog terminala specijaliziranog za prekrcaj željezne rude i ugljena, uz plan za povećanje prijevoza željezne rude prema Mađarskoj, Srbiji, Austriji i Slovačkoj.

Iza švicarske tvrtke Zentralschweizerische Investment Holding AG stoji anonimna tvrtka Central Swiss Investment Holding Ltd. (CSIH), koja se predstavlja kao vodeći svjetski investicijski holding koji razvija vrhunska rješenja te ubrzava cirkularnost i održivost u području ulaganja. CSIH djeluje u partnerstvu s Andreasom Binderom, bivšim suvlasnikom Cargo centra Graz, investitorom i poduzetnikom rođenim u Rijeci.

Iz švicarske kompanije navode da se društvo planira fokusirati na ulaganja u infrastrukturu, logistiku i kargo. U slučaju uspješnog preuzimanja, upravljanje Lukom Rijeka CSIH planira prepustiti tvrtki Rhenus Logistics sa sjedištem u Zagrebu, osnovanoj 2022. godine.