pilot inicijativa

Turističke zemlje Mediterana prema 'pametnom' i održivom turizmu kroz SmartMed

  • Autor: I. Ba./Hina
  • Zadnja izmjena 27.01.2020 17:12
  • Objavljeno 27.01.2020 u 17:12
Ilustracija

Ilustracija

Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Deset mediteranskih turističkih zemalja, među kojima i Hrvatska, kreću ka razvoju 'smart' odnosno pametnog i održivog turizma suradnjom kroz europski projekt SmartMed, kojeg vodi hrvatsko Ministarstvo turizma i od kojeg se do sredine 2022. očekuju novi poslovni modeli i pilot inicijative

Istaknuto je to na uvodnoj konferenciji projekta SmartMed, koja je u organizaciji Ministarstva turizma u ponedjeljak okupila predstavnike gotovo svih uključenih zemalja, među kojima i iz dvije izvan EU-a, Crne Gore i Bosne i Hercegovine.

"Projekt SmartMed počeo je u rujnu 2019. i trajat će do lipnja 2022., do kada ćemo u prvoj fazi u suradnji s brojnim dionicima na terenu u destinacijama i s partnerskim zemljama razrađivati smart poslovne modele za turizam, a potom u drugoj fazi predstaviti pilot inicijative smart turizma", istaknula je voditeljica projekta u Ministarstvu turizma Natalija Havidić.

Naglasila je i da se projekt financira s 3 milijuna eura iz EU fonda te da je njegov krajnji cilj da se u svim mediteranskim zemljama turizam i njegovi dionici pozabave s istim izazovima, od prekomjernog turizma (overtourism), destinacijskog menadžmenta, sezonalnosti i ljudskih potencijala do zadovoljstva i stanovnika i turista te pronalaženja pametnih tehnoloških i digitalnih rješenja za te izazove.

"Ovo je projekt koji se za cijeli Mediteran može nazvati i strateškim, jer su u njega uz lokalne uključene i visoke državne razine odnosno ministarstva, nacionalni turistički uredi i zajednice, pa i gradovi poput Barcelone i Dubrovnika. Očekujemo i da će se kroz projekt ponuditi i brojna rješenja za pametni turizam koja će postati i dio turističkih politika i strategija", kazala je Havidić, objasnivši da je smart ili pametni turizam poslovni model koji podrazumijeva inovacije, nove tehnologije i inkluzivnost tj. dostupnost turizma svim skupinama ljudi.

Državni tajnik u Ministarstvu turizma Frano Matušić poručio je kako Hrvatska već radi na održivosti turizma, ocijenivši da će projekt SmartMed biti važan za cijeli Mediteran zbog novog pristupa uz korištenje raznih novih digitalnih alata.

"Hrvatska već radi na velikom projekti digitalnog turizma, čiji je dio i već u svijetu priznat i prepoznat po inovativnosti i kvaliteti sustav eVisitor. Važno je što će se rješenja iz ovog smart projekta primjenjivati praktički na cijelom Mediteranu i s te strane dobro je i za Hrvatsku i njezin turizam da je na čelu tog projekta", kazao je Matušić, koji ne sumnja u uspješnost projekta.

U svemu je važna i uključenost i umreženost destinacija, koje će, po njemu, imati najviše koristi od toga, pri čemu je cilj da se svi usmjeravaju ka održivosti, imajući u vidu veličine i kapacitete resursa u destinacijama, koji su, kako ocjenjuje, ipak ograničeni.

"Treba misliti i na prirodne ljepote, kulturnu i povijesnu baštinu te na sam prostor gdje se turizam razvija te na lokalno stanovništvo, koje također treba biti uključeno i zadovoljno s turističkim razvojem", poručio je Matušić.

Konkretne primjere već postojećih smart rješenja iz nekog mediteranskog grada i jake turističke destinacije na konferenciji je iznijela zamjenica dubrovačkog gradonačelnika Jelka Tepšić, podsjetivši na projekt "Poštuj grad/Respect the City", kojim su u dvije i pol godine djelovanja već postignuti određeni rezultati, poput manjih zagušenja stare gradske jezgre, puno manjeg istodobnog dolaska velikih kruzera u dubrovačku luku pa time i manjeg broja istodobnog iskrcavanja putnika s tih brodova.

"Veliko je postignuće što su Dubrovnik neki strani medijii, poput britanskog The Independeta, koji je prije par godina upozoravao da se taj grad zaobiđe zbog 'overtourisma', sada naš grad maknuli s tog popisa. Projekt uz to uključuje i razne manje projekte, poput postavljanja brojača turista na ulazima u staru jezgru i raznih info aplikacija za turiste, ali i dugoročne ciljeve grada Dubrovnika za razvoj turizma", naglasila je Tepšić.

I brojači i ostalo se manje-više sve temelji na digitalnim ili tzv. smart rješenjima, uključujući i kamere u gradu za parking tako da se u aplikaciji vidi gdje je ima slobodnih mjesta, pa za regulaciju prometa i dr. Imamo i novi projekt za disperziju turista da se kreću i izvan granica stare jezgre, što je jedan od važnijih ciljeva "Poštuj grad", ističe Tepšić.

"Taj novi projekt zove se Alter Eco, krenuo je već prošle godine, a također je financiran EU sredstvima. U sklopu njega, aplikacijom se gostima preporučuju obilasci po Dubrovniku na drugim atraktivnim lokacijama u trenutku kada brojač u staroj jezgri prijeđe četiri tisuće posjetitelja. To su najčešće lokacije u blizini stare jezgre ili u njoj samoj, ali manje znane", otkrila je Tepšić.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!