konkurencija diše za vrat

Turistička 2018. bila je dobra, ali bez jedne stvari koja se neće svidjeti poslodavcima bit će je teško ponoviti

  • Autor: Nikola Sučec
  • Zadnja izmjena 21.01.2019 16:48
  • Objavljeno 21.01.2019 u 16:48
tportal

Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl

Turizam u 2018. nije podbacio i godina je bila dobra, barem što se tiče fizičkih pokazatelja dolazaka i noćenja, ali izostale su dvoznamenkaste stope rasta. Prema podacima sustava eVisitor, koji sadrži turistički promet ostvaren u komercijalnim i nekomercijalnim objektima te nautičkom čarteru, u Hrvatskoj je tijekom 2018. godine ostvareno 19,7 milijuna dolazaka i 106 milijuna noćenja, što je u usporedbi s 2017. godinom rast od 6,5 posto u dolascima i četiri posto u noćenjima

O utjecaju turizma na hrvatsko gospodarstvo ne treba trošiti riječi - otprilike svaka peta kuna u cijeloj zemlji kroz godinu zaradi se u turizmu, on je generator lijepog dijela poreznih prihoda i velik kanal prodaje domaćih proizvoda svih vrsta. Hrvatski turizam iz sezone u sezonu ruši rekorde, ali i privlači velike investicije.

Ministarstvo turizma pripremilo je anketu o investicijama u 2019. koja je pokazala da će se u turizam uložiti oko milijardu i 50 milijuna eura, dok su investicije u 2018. iznosile 940 milijuna eura. Pritom će privatne tvrtke uložiti oko 626 milijuna eura, dok će preostalih 425 milijuna eura uložiti jedinice lokalne uprave - gradovi, županije i općine. Većina novca otići će na nove i uređenje postojećih hotela, kampove, nautiku i ostale vrste smještajnih kapaciteta.

Prema podacima o investicijama iz ankete, najviše novca uložit će se u Primorsko-goranskoj županiji - ukupno 203 milijuna eura, Splitsko-dalmatinskoj - 197 milijuna eura te Istri - 175 milijuna eura, dok će se u kontinentalnim županijama, uključujući Zagreb, uložiti 355 milijuna eura.

U 2019. godinu Hrvatska ulazi s 1168 hotela s ukupno 172.000 kreveta. Imamo i 496 kampova, tu je i 350 hostela s 18.000 kreveta te 117.000 apartmana s 1,15 milijuna kreveta. Turizam u Hrvatskoj, ali i ostalim mediteranskim zemljama, čekaju veliki izazovi. Sve je više mladih turista iz generacije y, tzv. milenijalaca, koji se ne zadržavaju dugo na istom mjestu, a velik broj domaćih iznajmljivača voli goste koji ostaju sedam dana ili duže. Nove generacije, pokazuju istraživanja, nakon tri dana mijenjaju destinaciju.

  • +18
  • +15

Turisti u Splitu

Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotic/PIXSELL

Što se hrvatskih specifičnosti tiče, najveći problem za rasplamsavanje turizma bit će nedostatak adekvatne radne snage, koji je u velikoj mjeri obilježio i prošlu godinu.

Potvrđuje nam to i direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić. Kaže kako udruga koju on vodi pozdravlja pravovremeno donošenje odluke o povećanju broja dozvola za inozemne radnike.

'Ipak, smatramo kako je važno pojednostaviti procedure kako bi ova odluka bila efikasna. Jedino dugoročno rješenje ipak ostaje povećanje plaća. Kako je u postojećem okruženju nemoguće značajnije podići plaće iznad onog što hotelijeri već dižu svake godine, nužno je smanjiti namete na turizam, posebno PDV', kaže nam Ostojić.

  • +16
  • +13

Najljepše plaže Dalmacije

Izvor: Cropix / Autor: CROPIX, PIXSELL, Youtube, Wikimedia Commons

Na umu treba imati to da poslodavci koji su uložili u svoje zaposlenike, poput velikih hotelijera, neće imati problema s radnom snagom, dok na ljudskim resursima moraju poraditi vlasnici apartmana i obiteljskih hotela, kod kojih je i većina naših smještajnih kapaciteta.

Ostojić kaže kako je dobro to što apsolutne brojke govore u korist rasta dolazaka i noćenja prošle sezone, ali trendovi nisu na našoj strani:

'U špici sezone svaki treći krevet bio je prazan, što znači da smo ostvarili pad zauzetosti te ukupno ostvarenog prihoda po smještajnoj jedinici. Takvi pokazatelji rezultat su značajnog povećanja kapaciteta u obiteljskom smještaju i povratka konkurenata na scenu, prije svega Turske, Grčke i zemalja sjeverne Afrike.'

Direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić

Direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić

Izvor: Pixsell / Autor: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Sve u svemu, Ostojiću je još rano davati prognoze, ali zna da je iza nas razdoblje velikog rasta i da će 2019. biti godina borbe za svakog turista.

'Ako uzmemo u obzir i prve signale s naših emitivnih tržišta, rast od tri do pet posto sljedeće godine može se smatrati zadovoljavajućim', zaključio je.

Udruga čije je Ostojić predsjednik pozdravlja i izradu satelitske bilance turizma koja je još jednom potvrdila izrazito visoki značaj turizma za ukupno nacionalno gospodarstvo. Turizam generira 317.000 radnih mjesta, od kojih 108.000 direktno u sektoru, a preostalih 209.000 u o turizmu ovisnim i povezanim djelatnostima što predstavlja 20 posto svih radnih mjesta.

Turizam je 2016. godine doprinio bruto domaćem proizvodu Hrvatske sa gotovo 17 posto, a učešće bruto dodane vrijednosti turizma i povezanih djelatnosti u ukupnoj bruto dodanoj vrijednosti nacionalnog gospodarstva je 24 posto.

  • +8
  • +5

Gradske plaže lani su bile pune turista

Izvor: Pixsell / Autor: Hrvoje Jelavić

U Hrvatskoj turističkoj zajednici, koju vodi Kristijan Staničić, kažu nam kako su lanjski turistički rezultati izvrsni, posebno ako se uzme u obzir to da je riječ o rastu većem od prosjeka Europe. Napominju kako je HTZ provodio pojačane marketinške aktivnosti s ciljem pozicioniranja Hrvatske kao dobro povezane zemlje, što potvrđuje 70 novih aviolinija u 2018.

'Isti cilj imamo i za 2019. godinu, zbog čega smo za stratešku suradnju s ključnim partnerima na jačanju prometne povezanosti izdvojili 40 milijuna kuna', kažu nam.

Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice

Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice

Izvor: Pixsell / Autor: Davor Puklavec/PIXSELL

Prema HTZ-u, u 2019. cilj će biti ponoviti rezultate iz 2018. Zbog toga su se bacili na animiranje novih potrošača, posebice iz Kine, Koreje i Sjedinjenih Američkih Država. Zasad im je rano govoriti o konkretnim projekcijama za ovu godinu, no kažu da su najave dobre.

Potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević potvrđuje da je prošla godina bila vrlo uspješna unatoč izostanku dvoznamenkastih stopa rasta.

  • +10
  • +7

Turisti uživaju u Dubrovniku

Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavić

'Probudila su se konkurentska tržišta koja povratak prate niskim cijenama, ali i snažnim državnim potporama kao npr. u Turskoj. Dobro je to što Hrvatska, posebice izvan sezone, postaje sve atraktivnija turistička destinacija za goste s Dalekog istoka, posebno iz Kine i Koreje, ali i SAD-a', kaže Kovačević.

'Ako bismo u sezoni 2019. prema broju dolazaka i noćenja ostali na razini 2018. i ako bi se pojačao dolazak turista u pred i posezoni, Hrvatska bi mogla polučiti vrhunske turističke rezultate uz daljnje povećanje kvalitete ponude i smještaja', kaže Kovačević.

Dodaje da treba napraviti iskorak u preustroju turističkih zajednica prema principima destinacijskog menadžmenta.

Dragan Kovačević, potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam

Dragan Kovačević, potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam

Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl

'Dobar primjer je Istra, koja se razvila na principu destinacijskog menadžmenta, a danas je najsnažnija turistička regija Hrvatske. Destinacijski menadžment jedna je od ključnih okosnica razvoja turizma, ali i ostalih grana gospodarstva koje su dobavljači turizma, posebice poljoprivrede. Zakon o pomorskom dobru i lukama, Zakon o turističkom zemljištu, Zakon o zdravstvenoj zaštiti i drugi tzv. turistički zakoni, koji su nedavno stupili na snagu ili su u pripremi za ovu godinu, trebali bi postati novi investicijski zamašnjak u turizmu i riješiti ključne barijere', zaključio je.

Kao najveće izazove za 2019. u HTZ-u navode probuđenu konkurenciju, uskrsnulu nakon što su se smirili sukobi na Bliskom istoku. U prvom redu navode Tursku, zemlju koja je lani rasla oko 20 posto.

'Nužna su daljnja ulaganja u ukupnu turističku ponudu i infrastrukturu, turističke proizvode kao što su zdravstveni, nautički, eno-gastronomski i drugi selektivni oblici turizma te fokusiranu promociju s ciljem daljnjeg jačanja nacionalnog turističkog brenda', zaključuje Kovačević.

  • +8
  • +5

Kupanje u Nacionalnom parku Krka

Izvor: Pixsell / Autor: Hrvoje Jelavic/Pixsell

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!