upitna sigurnost

Sve je više požara električnih bicikala i skutera: Tko će isplatiti to silno osiguranje?

19.02.2024 u 19:51

Bionic
Reading

Tržište električnih bicikala, skutera i mopeda se širi, što je pozitivan trend za smanjenje emisije ugljika. Međutim isto tako raste broj požara uzrokovanih e-biciklima i e-skuterima

Britanska osiguravajuća kuća Aviva dobiva sve više zahtjeva za odštetom zbog požara uzrokovanih kvarom na baterijama e-bicikala. Zabrinjavajuće je to što čak 71 posto odraslih Britanaca nije znalo prepoznati znakove da je litij-ionska baterija pokvarena. Najčešći znakovi su njeno zagrijavanje, curenje te neobičan miris i zvuk.

Požari uzrokovani litij-ionskim baterijama su iznimno opasni. 'Ovi požari nisu tradicionalni. Oni su eksplozivni i pritom je uključeno mnogo plina', objašnjava Robert Slone, viši potpredsjednik i glavni znanstvenik iz tvrtke UL Solutions.

Ti se požari također šire nevjerojatno brzo, što vatrogascima predstavlja izazov da reagiraju na vrijeme.

Brz porast e-bicikala ne prate i propisi o sigurnosti. U Velikoj Britaniji nedostaju propisi o punjačima za e-bicikle ili setovima za pretvaranje standardnih bicikala u električne. S druge strane cvjeta crno online tržište dijelova za e-bicikle.

Nekompatibilne i necertificirane baterije glavni su uzročnici požara. U New Yorku je 'jedan od glavnih problema s najpopularnijim modelom baterija to što su mnoge od njih krivotvorine', kaže Melinda Hanson, suosnivačica Equitable Commute Projecta. Ova organizacija pomaže Njujorčanima s nižim primanjima da nabave e-bicikl.

Neoriginalne baterije su velik rizik jer glavni preduvjet sigurnosti električnih bicikala i skutera to je da su baterija, motor i punjač dizajnirani tako da rade zajedno.

Čak i kada se e-bicikl kupi u provjerenoj trgovini, kasnije izmjene na njemu mogu dovesti do problema. Ako potpuno sigurna baterija dobije neusklađen punjač, ona može postati opasna, odnosno može doći do 'toplinskog bijega'.

Toplinski bijeg je vrsta eksplozivne lančane reakcije, pri čemu se ćelija unutar litij-ionske baterije pregrijava, što se zatim širi na druge ćelije u bateriji.

Ipak, za ljude s malim primanjima (kao što su dostavljači koji zarađuju manje od minimalne plaće) komponente koje je odobrio proizvođač i ugledne radionice za popravak mogu biti nedostupne. Mnogima je također nepraktično punjenje vani ili u namjenski izgrađenom objektu.

Za vozače koji nemaju alternativu punjenju e-bicikala u svojim domovima postoje načini za ograničavanje rizika od požara.

Londonski vatrogasci savjetuju im da ostave baterije da se ohlade prije ponovnog punjenja, da ih pune na ravnim tvrdim površinama, izbjegavaju ekstremne temperature i održavaju protupožarne alarme u dobrom stanju.

Još jedan čest savjet je da nikada ne ostavljaju bateriju koja se puni bez nadzora, pogotovo preko noći.

Kina, veliki izvoznik e-bicikala i baterija, nedavno je uvela nacionalne sigurnosne standarde za punjače i električne sustave za e-bicikle.

U New Yorku prodani ili iznajmljeni e-bicikli i baterije sada moraju biti certificirani prema sigurnosnim standardima koje postavlja UL Standards and Engagement. Ovi standardi pokrivaju aspekte poput rizika od strujnog udara i sigurnog skladištenja baterije.

'Nabava ovih sigurnijih bicikala i baterija koje imaju inteligentne sustave upravljanja njima uvelike će povećati sigurnost. Ako postoji problem, oni se automatski isključuju i time smanjuju rizik', ističe Hanson.

Dok su neki stanodavci reagirali na rizike od požara potpunom zabranom e-bicikala u stanovima, u Kaliforniji novi zakon dopušta stanaru da pohrani i puni e-bicikl ili drugi osobni uređaj za mikromobilnost u zatvorenom prostoru, ali pod uvjetom da zadovoljava određene sigurnosne standarde.