u potrazi za novom vrijednosti

Mogu li se stare kompanije prilagoditi novoj ekonomiji? Mogu, i još pritom zaraditi

06.12.2018 u 14:40

Bionic
Reading

Nema dileme da su nove industrije pogonjene novim tehnologijama i visoko vrijednim specijalističkim znanjima budućnost. Svakodnevno čitamo o uspjesima naših tehnoloških kompanija i svi im se divimo. No, koji je recept za tzv. stare industrije koje još uvijek zapošljavaju veliki broj ljudi i vrlo su važni za hrvatsko gospodarstvo? Josipa Hren, partnerica u konzultantskoj tvrtki IMAP Jugoistočna Europa objašnjava kako se kompanije tzv. stare industrije mogu prilagoditi novim zahtjevima i postati kompanije nove ekonomije

Razvoj tehnologije omogućio je stvaranje niza novih proizvoda i usluga kao i novih poslovnih modela koji nepovratno mijenjaju lice industrija diljem svijeta. Uspješni su oni koji korisnicima donose novu vrijednost, a najuspješniji oni koji su pritom i jednostavni i intuitivni za korištenje. Kompanije nove ekonomije pogonjene su modernom kompleksnom tehnologijom, no prema svojim korisnicima komuniciraju jednostavno i iznimno su fleksibilne.

No, kako tradicionalnu kompaniju transformirati u kompaniju nove ekonomije? Ključ je u promjeni načina razmišljanja u smjeru veće orijentiranosti na potrebe korisnika. Izazov je u tome što takvu promjenu mora pratiti i redefiniranje poslovnih procesa i kompletnog načina prezentacije proizvoda ili usluga kupcima. Ali trud se itekako isplati.

To najbolje ilustrira slučaj relativno male obiteljske kompanije (za hrvatske prilike srednje do velike kompanije) Laddawn, Inc, iz Devensa u SAD-u.

Laddawn je kompanija s jednostavnom proizvodnjom najrazličitijih plastičnih folija i vreća. Zapošljava 380 ljudi na 5 proizvodnih lokacija u SAD-u. Godišnja prodaja je na razini od 145 milijuna dolara. Kompanija kontinuirano ostvaruje značajan organski rast te je tako, u posljednjih 5 godina, zabilježila rast prihoda od 100 posto.

No, vlasnici Laddawna, sin i kćer osnivača, koji su s vremenom preuzeli odgovornost za kompaniju, imali su ambiciju iskoristiti puni potencijal kompanije. Odlučili su uložiti u tehnologiju i Laddawn pozicionirati kao tehnološki naprednu kompaniju koja nudi proizvode prilagođene kupcima. Poslovanje tvornice nadogradili su modernim tehnološkim rješenjem koje je omogućilo on-line prodaju proizvoda. Osmislili su sustav koji omogućuje brze i fleksibilne narudžbe, a sustav su direktno povezali s proizvodnim procesom.

Nakon te transformacije, oko 60 posto svoje prodaje realiziraju putem web stranice, a 20 posto putem jedinstvenog sustava u industriji gdje se kroz elektroničku razmjenu podataka narudžbe formiraju automatski kada se za određenim proizvodima pojavi potreba. Ostalih 20 posto prodaje ostvaruju tradicionalnim načinom prodaje koji je uobičajen za ovu industriju.

Takva transformacija kompanije nije na tržištu prošla nezamijećeno. Direktni konkurent Berry Global Group, Inc., mnogo veća kompanija koja godišnje ostvaruje gotovo 8 milijardi dolara prihoda, bacila je oko na Laddawn koji je s novim načinom poslovanja sada djelovao puno ozbiljnije. Ozbiljnija i prilika i prijetnja u isto vrijeme.

Zbog toga su iz kompanije Berry Global Group pokrenuli razgovore o spajanju. Ključna sposobnost Laddawna bila je upravo razina razvijenosti e-commerce platforme. Razvijena e-commerce platforma omogućila je Berry Global Groupu da brzo i jednostavno uključi i svoje proizvode u elektroničku prodaju. S druge strane, menadžment Laddawna je procijenio da bi, za potrebe daljnjeg razvitka e-commerca, trebao strateškog investitora koji će moći osigurati sredstva i resurse. IMAP-ov tim iz SAD-a zastupao je vlasnike Laddawna i uspješno pozicionirao kompaniju kao ozbiljnog igrača u industriji plastike i pakiranja te istovremeno modernu kompaniju s visoko razvijenim e-commercom.

  • +5
Plaćanje karticom Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Pregovori su završili uspješno, a vlasnici Laddawna su postigli 40 posto veću vrijednost od očekivane za ovaj sektor.

Zaokret u poslovanju kakav je imalo Laddawn istovremeno je izazov i prilika o kojima bi i hrvatska poduzeća trebala promisliti te pokušati primijeniti na svoje poslovanje. Nadogradnja proizvodnih i/ili prodajnih kapaciteta modernom tehnologijom trebala bi rezultirati dodanom vrijednošću, izgradnjom ili povećanjem konkurentnosti te posljedično povećanjem vrijednosti samog poduzeća.

Za veličinu naše ekonomije samo nekoliko ovako uspješnih slučajeva može napraviti veliku razliku u perspektivi domaćeg gospodarstva.