Kina je postala globalni lider u proizvodnji i prodaji električnih automobila – u svibnju 2025. u zemlji je registrirano više od milijun električnih i plug-in hibridnih vozila, što je više nego u cijelom ostatku svijeta. No iza tog impresivnog rasta skriva se tiha, ali ozbiljna kriza. Velik broj kineskih proizvođača električnih vozila suočava se s bankrotima, dugovima i mogućim preuzimanjima
Iako brojke govore o neviđenom uspjehu, prava slika je mnogo kompleksnija. Posljednjih desetak godina, kineska vlada poticala je razvoj električnih vozila izdašnim subvencijama, čime je privukla stotine novih proizvođača – od tehnoloških startupa do klasičnih automobilskih divova u transformaciji. Ubrzo je na tržištu zavladao žestok rat cijenama i inovacijama.
No kako se konkurencija zaoštravala, a cijene padale ispod profitabilnih razina, mnoge su se kompanije našle pred zidom. Prekomjerna fragmentacija tržišta i presnažan pritisak na cijene doveli su do toga da ni rast prodaje ne jamči opstanak.
Prijeti li scenarij Evergrandea?
Simptomatičan je nedavni potez BYD-a, najvećeg kineskog proizvođača e-vozila, koji je najavio sniženje cijena za 22 modela – i to do 34 posto. Reakcija tržišta bila je trenutna: dionice BYD-a su pale, a investitori su dali jasan signal da više nisu spremni tolerirati neodrživu tržišnu logiku. Sličan pad vrijednosti zabilježen je i kod konkurencije.
Upozorenja su stigla i iz same industrije. Wei Jianjun, šef Great Wall Motorsa, situaciju je usporedio s krizom nekretninskog diva Evergrandea. Prema njegovim riječima, automobilska industrija u Kini mogla bi doživjeti sličan scenarij kolapsa.
Zabrinuta zbog potencijalnog urušavanja sektora, kineska vlada je sazvala hitan sastanak Ministarstva industrije i drugih relevantnih institucija s predstavnicima proizvođača. Rezultat: apel da se zaustavi opasno snižavanje cijena i izbjegne destruktivni tržišni dumping. Državni mediji upozoravaju da bi nastavak takve prakse mogao dugoročno ugroziti kvalitetu, sigurnost i inovacijski kapacitet sektora.
Istovremeno, vlasti su pozvale proizvođače da urednije podmiruju obveze prema dobavljačima, koje često ostavljaju s neplaćenim računima i gurnutim na rub stečaja.
Slijedi konsolidacija: Preživjet će najjači
Stručnjaci se slažu: tržište više ne može podržavati desetke malih i srednjih proizvođača. 'Ako godišnje ne prodajete barem 200.000 vozila, vaša dugoročna održivost je upitna', rekla je Beatrix Keim iz CAR instituta za WiWo. Kako investitori gube strpljenje i povlače kapital, mnogim manjim tvrtkama jednostavno ponestaje novca za daljnji razvoj i proizvodnju.
Čak i brendovi poznati na Zapadu, poput NIO-a, koji stoji iza marki Onvo i Firefly, mogli bi se naći na meti preuzimanja.
'NIO ima određeni ugled, ali bez stabilne dobiti teško će opstati bez podrške većeg igrača', kaže Keim, dodajući da bi zapadni proizvođači poput Volkswagena ili Stellantisa mogli iskoristiti trenutak za strateška ulaganja ili akvizicije.
Čini se da kineska e-autoindustrija ulazi u novu fazu: selekciju u kojoj će preživjeti samo financijski i tehnološki najstabilniji. Vlada će vjerojatno usmjeravati konsolidaciju kroz spajanja i kontrolirane stečajeve, pokušavajući pritom očuvati strukturu tržišta i spriječiti šire poremećaje.
No jedno je sigurno – razdoblje brzog i neorganiziranog rasta je završeno. Predstoji razdoblje racionalizacije, u kojem će svaka strategija, svaki partner i svaka inovacija igrati ključnu ulogu u borbi za preživljavanje na tržištu koje više nikome ne oprašta slabost.