SPIDER GRUPA PITOMAČA

Kako su kamilicom osvojili strana tržišta

05.11.2014 u 11:57

  • +8

Spider grupa

Izvor: Promo fotografije / Autor: Spider grupa

Bionic
Reading

Slijedeći svoju misiju 'od polja do stola', Spider grupa postala je vodeći regionalni proizvođač i prerađivač ljekovitog bilja i proizvoda na bazi ljekovitog bilja. Tvrtka Jan-spider osnovana je 1990. godine, a od 2010. posluje kao Spider grupa Pitomača koju čini pet povezanih društva. Ova obiteljska tvrtka zanimljivog imena danas zapošljava oko 130 ljudi, čiji broj raste iz godine u godinu, baš kao i prihodi i dobit. Kriza gotovo da i nije utjecala na njihovo poslovanje, a od ukupnog kapaciteta proizvodnje od 1.200 tona izvoze čak 50 posto

Tvrtka Jan-spider osnovana je 1990. godine, a do 1996. društvo je specijalizirano za proizvodnju (uzgoj) i preradu ljekovitog i aromatičnog bilja i proizvodnju čajeva. Osnivačica i sadašnja potpredsjednica uprave Spider grupe Pitomača Jasna Nemčević odlučila je pokrenuti vlastiti posao i među prvima se odvažila postati poduzetnica, u tada vrlo rizičnom okruženju. U početku se društvo bavilo isključivo trgovinom, da bi se od 1996., kada joj se pridružuje suprug Nikola Nemčević, specijaliziralo za proizvodnju, otkup i preradu ljekovitog i aromatičnog bilja i proizvodnju čajeva. Jasna Nemčević orijentirala se na nabavu i prodaju ljekovitog i aromatičnog bilja, a njen suprug, inače magistar znanosti i agronom po struci, preuzeo je razvoj poslovanja društva; tehnologije prerade ljekovitog i aromatičnog bilja, razvoj vlastitog i kooperativnog uzgoja.

Od 1996. do danas, tvrtka Jan-spider razvijala se od male stanice za otkup i preradu ljekovitog bilja s nekoliko zaposlenih radnika, do organizacije s preko stotinu zaposlenih.

Od 2010. posluje kao Spider grupa Pitomača, koju čine: Biofarma (tvrtka zaspecijalizirana za ekouzgoj ljekovitog i aromatičnog bilja, poljoprivrednih proizvoda, tikvi uljarica i stoke), Đolta (za kooperativni uzgoj i otkup ljekovitog i aromatičnog bilja i tikvi uljarica), Jan-spider (za preradu ljekovitog i aromatičnog bilja i proizvodnju čajeva, proizvodnju hladnog i toplo prešanih jestivih ulja - bučinog, lanenog i ulja od konoplje te proizvodnju biljnih ekstrakata), Herbarium specijalizirana za opremanje čajeva. Spider grupa Pitomača domaća je obiteljska kompanija u vlasništvu obitelji Nemčević (u upravi su Denis Nemčević, Jasna Nemčević i Diana Bartolić).

Unatrag 10 godina, Spider grupa se razvijala, a o tome najbolje svjedoče brojna priznanja i nagrade. Između ostaloga, tu je nekoliko Gazela za brzorastuće kompanije, kao i osobna priznanja za uspjeh u menadžmentu, koja su vlasnici Spidera primili od udruge CROMA: tri puta menadžer godine, i od HGK-a za ženu poduzetnicu 2013. godine.

Odakle naziv Jan-spider?

Jan-spider ime je dobio po svojoj osnivačici, Jasni Nemčević. Nazvala je tvrtku po svom imenu i prezimenu, a engleski dodatak (spider) zapravo je bila njena vizija kako graditi poslovanje: poslovnom mrežom koja povezano raste i objedinjava sve ni u jedan centar. 'JaN' je prigodno tumačeno kao Jasna i (and) Nikola.

'Naši prihodi i proizvodni kapaciteti neprestano rastu'

'Prema konsolidiranom poslovanju, naši prihodi i proizvodni kapaciteti neprestano rasli, a uz to izravno vezano broj zaposlenih i proizvodni asortiman. Tome u prilog idu pokazatelji unatrag četiri godine, što je bitno jer i u vrijeme ekonomske krize organizacija pokazuje snagu i stabilnost poslovanja', naglašava Denis Nemčević, predsjednik uprave. Tako su im prihodi u razdoblju od 2011. do 2014. porasli za gotovo 10 posto, bruto dobit za 20 posto, izvoz za 22 posto, a broj zaposlenih za 3,6 posto.

'Na vlastitim površinama uzgajamo ljekovito i aromatično bilje u certificiranom bio uzgoju, a također imamo razvijenu suradnju s kooperantima – obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima koje za naše potrebe uzgajaju sirovine, prvenstveno kamilicu, ali i druge biljne vrste i poljoprivredne kulture', ističe Nemčević.

'Možemo reći da smo hrabro razvijali vlastitu strategiju poslovanja; uvijek ocijenili rizike i dosljedno uvodili novosti u poslovanje. Naša organizacija je izvozno orijentirana, tako da smo i prije 10 godina više od polovice proizvodnje izvozili na strana tržišta. Proizvodnja se orijentirala za potrebe prehrambene i farmaceutske industrije, na domaćem i stranim tržištima gdje opskrbljujemo sirovinama ili gotovim proizvodima naše poslovne partnere. Sve to je bilo moguće samo uz dosljedno uvođenje strogih standarda upravljanja kvalitetom kako bismo osigurali konkurentnost na svjetskim tržištima', naglašava Nemčević.

Nemčević je istaknuo kako su njihovi najznačajniji poslovni događaji bili u diverzifikaciji proizvodnje.

'Iz prerade ljekovitog i aromatičnog bilja i proizvodnja čajeva prema opremanju gotovih proizvoda u modernom pogonu opremanja. Unatrag sedam godina opremamo robne marke čajeva za naše poslovne partnere u Hrvatskoj, Europi i Kanadi. Potom organski uzgoj; certificirani ekološki uzgoj i proizvodnja bio (eko) proizvoda na vlastitim certificiranim površinama, kojih je sada preko 100 hektara. Zatim uzgoj stoke; zaštićene pasmine slavonsko-srijemskog podolca sa stadom od preko 60 grla, pa proizvodnja jestivih ulja i eksrakata. Tu je i nova vlastita robna marka Gardenolo, isključivo organskih proizvoda 'Gardenolo', namijenjenih prvenstveno izvozu, a od nedavno naše Gardenolo bio čajeve možete naći i na domaćem tržištu u specijaliziranim bio trgovinama te na kraju i uvođenje standarda IFS (International Food Standard) kojim ćemo povećati konkurentnost na tržištima', istaknuo je Nemčević.

Brojke govore same za sebe

Prema posljednjim podacima, Spider grupa trenutačno zapošljava 132 radnika. Zapošljavaju i sezonske radnike tijekom cijele godine, ovisno o potrebama proizvodnih procesa i kampanjama proizvodnje: u proljeće i početkom ljeta na poslovima u uzgoju ljekovitog bilja, tokom ljeta do početka zime u preradi ljekovitog bilja, proizvodnji i opremaju čajeva.

Prema podacima Poslovne Hrvatske, Spider grupa je 2013. ostvarila prihod od 12,42 milijuna kuna. Neto dobit tvrtke bila je 5,7 milijuna kuna, a prosječna neto plaća iznosila je 6.200 kuna.

'Planiramo rast zaposlenih po stopi od osam posto', naglašava Nemčević i dodaje kako su u poslovanju osjetili posljedice ove ekonomske krize, no ističe da je to u proizvodnji hrane manje izraženo nego u nekim drugim granama industrija.

Netaknuti u krizi

'Osjetili smo poremećaje na izvoznom tržištu u Europi, no to je kratko trajalo, s obzirom na vrstu proizvoda koje plasiramo u izvoz. Poremećaj se osjeća u dobavljivosti kapitala, no prema našim financijskim pokazateljima do sada nismo imali poteškoća s poslovnim partnerima ili bankama', kazao je Nemčević.

Štoviše, unatrag tri godine Spider grupa definirala je strategiju rasta i investicija te su uspješno realizirali nekoliko projekata sufinanciranja investicija, kao što je korištenje projekta sufinanciranja Ministarstva gospodarstva za 2013. u ukupnoj vrijednosti investicije od 3,5 milijuna kuna, koju su iskoristili za kupnju novog stroja za opremanje čajeva; zatim novi projekt Ministarstva poduzetništva u ukupnoj vrijednosti investicije od 1,7 milijuna kuna te program IPARD za 2014. u ukupnoj vrijednosti investicije od osam milijuna kuna.

Iz Poduzetničkog impulsa od Ministarstva poduzetništva i obrta ove godine dobili su 850 tisuća kuna koja planiraju uložiti u projekt modernizacije linije za preradu bilja i marketinškim aktivnostima za novu robnu marku Gardenolo.

'Izvozimo 50 posto proizvoda'

Spider grupa izvozno je orijentirana. Od ukupnog kapaciteta proizvodnje od 1.200 tona ljekovitog i aromatičnog bilja i čajeva godišnje, 50 posto izvoze, a 50 posto plasiraju na domaće tržište.

'Naši su poslovni partneri tvornice čajeva, farmaceutska industrija i prehrambena industrija. Za sve njih, u različitim oblicima i prema njihovim specifikacijama, proizvodimo sirovine i gotove proizvode. Valja naglasiti da u vlastitom laboratoriju analiziramo sve sirovine te u svakoj fazi proizvodnje kontroliramo kvalitetu proizvoda, sve to kako bismo partnerima osigurali zdravstvenu ispravnost proizvoda', ističe Nemčević i dodaje kako uspješno posluju s velikim kompanijama.

Spider grupa ima vrlo veliku listu proizvoda; preko 200 komercijalnih biljnih vrsta. Premda Nemčević naglašava kako je vrlo teško izdvojiti najprofitabilniji, istaknuo je dva proizvoda: kamilicu iz vlastitog organskog bio (eko) uzgoja, koju već dugi niz godina uzgajaju na vlastitim certificiranim ekopovršinama i s kooperantima te su po njoj zapravo i najpoznatiji u Hrvatskoj i svijetu; a drugi je nova robna marka Gardenolo koja se sastoji od potpuno organskih čajeva i jestivih ulja. Nemčević vjeruje kako će im upravo ti proizvodi osigurati nov, značajan iskorak na strana tržišta.