hong kong

Javnu garažu kupili za tri zagrebačka proračuna

05.06.2017 u 17:45

Bionic
Reading

Bivša britanska enklava u Kini i dalje je na samom vrhu po cijenama nekretnina, a ovih dana zaključena je transakcija u kojoj se kvadratni metar zemljišta prodavao za više od milijun dolara

U dugogodišnjem neslavnom rivalstvu Monaka i Hong Konga oko toga koja se od te dvije lokacije može pohvaliti najskupljim nekretninama bivša britanska enklava u Kini ovih dana opet je stekla prednost. Višekatna javna garaža u Hong Kongu prodana je za cijenu od čak tri milijarde američkih dolara.

Riječ je o najvećoj dogovorenoj jednokratnoj transakciji u povijesti Hong Konga, a rekord je postignut i ako se uzme u obzir cijena po kvadratnom metru. Garaža se nalazi u hongkonškoj četvrti Central na zemljištu površine 2880 kvadratnih metara, što znači da kvadratni metar zemljišta vrijedi više od milijun dolara. Ako se uzme u obzir potencijalna bruto izgrađena površina zgrade, cijena po kvadratnom metru trebala bi se kretati oko 64.000 dolara, odnosno 57.000 eura.

Garažu je među devet građevinskih kompanija koje su sudjelovale na aukciji kupila tvrtka Henderson Land, koja se nalazi u rukama drugog po bogatstvu hongkonškog tajkuna. Lee Shau Kee, čije se bogatstvo procjenjuje na 21 milijardu dolara, sa svojih 89 godina tek je pola godine stariji od svojeg rivala i najbogatijeg čovjeka Hong Konga, Li Ka Shinga, čija je tvrtka Cheung Kong također sudjelovala na aukciji za atraktivno zemljište.

Henderson Landu, koji ima urede u četrnaest velikih kineskih gradova, ovo će zapravo biti prvi put da dobiva šansu izgraditi atraktivni neboder u Hong Kongu. Kako je garaža, na čijem mjestu bi se za četiri do pet godina trebao pojaviti poslovni neboder, smještena među zgradama čiji je vlasnik rival Li Ka Shing, pobjeda na aukciji ima dodatnu dimenziju za Henderson Land.

Ovo je prvi put u posljednja dva desetljeća, još otkad je Velika Britanija 1997. godine vratila Hong Kong na upravljanje Kini, da je na prodaju ponuđeno ovako atraktivno zemljište. Ponuda lokacija za novogradnju u Hong Kongu vrlo je oskudna, a velik dio ih je pod kontrolom lokalnih vlasti, zbog čega se ne očekuje da bi se slična parcela u idućih nekoliko godina mogla naći u ponudi.

Grad je, inače, u svijetu poznat kao jedno od globalnih financijskih središta, a velik dio privlačnosti proizlazi mu iz vrlo povoljne porezne politike. Kako se, umjesto prihodima od poreza, hongkonška vlast financira prodajom nekretnina, jasno je zašto visoke cijene idu vlastima u prilog.

Zemljište se građevinskim kompanijama nudi kroz natječaje, no cijeli proces poprilično je netransparentan. Natječaji su relativno rijetki, a posljednjih godina sve je veći udio aukcija u kojima zemljište kupuju kompanije iz matičnog dijela Kine.

Dio analitičara komentira da bi najnovija transakcija mogla biti pokazatelj za buduće takve poslove. Prema nekim proračunima, Henderson Land će uredske prostore u novom neboderu morati iznajmljivati po cijeni čak 50 posto višoj od cijena trenutno najtraženijih ureda u jednoj od najpopularnijih hongkonških zgrada, Two International Financial Centre. Za majušni ured od 20 kvadrata to bi značilo godišnji najam od barem 80 tisuća dolara, odnosno pola milijuna kuna.

Prosječne cijene najma poslovnih prostora u Hong Kongu već su i sad za oko 75 posto više od cijena prostora u New Yorku, koji se nalazi na drugom mjestu liste gradova s najskupljim svjetskim poslovnim prostorima.

Više od sedam milijuna stanovnika Hong Konga živi na području podijeljenom između istoimenog te nekolicine drugih otoka, kao i kopnenog dijela grada. Zasebno administrativno područje Kine iznimno je popularna lokacija za trgovačke i financijske kompanije zahvaljujući povoljnim poreznim propisima, a još više činjenici da se grad smatra de facto ulaznom pozicijom za kinesko tržište. Velika potražnja spojena s ograničenim prostorom rezultira najskupljim svjetskim zemljištem i stambenim te poslovnim prostorima.

Kao usporedbu za kraj, podsjetit ćemo da se godišnji proračun Zagreba kreće oko brojke od milijardu eura, što znači da bi novcem koji je Hong Kong dobio za prodaju višekatne javne garaže cijeli Zagreb mogao funkcionirati više od dvije godine.