USPOREDBA TRGOVAČKIH LANACA

DM ima najveće marže ali i plaće

šoping, trgovina, trgovački centar

šoping, trgovina, trgovački centar

Izvor: Cropix / Autor: CROPIX / Nenad Dugi

Najpovoljnije kupnje nudi Metro Cash &Carry, dok su DM-drogerie markt definitivno najskuplji trgovac u nas kad je riječ o maržama, koje su prva pretpostavka najbolje kupnje za potrošeni novac, kaže dr. sc. Vlado Brkanić, ovlašteni računovođa i revizor i analitičar RRiF-a

Na temelju godišnjih financijskih izvještaja za 2009. Brkanić je, naime, proniknuo i u one poslovne tajne hrvatskih maloprodajnih lanaca koje se ne objavljuju, poput marže, financijske stabilnosti i slično i došao do zanimljivih rezultata, piše Večernji list.

Marža nije ništa drugo nego zarada trgovca na razlikama u cijeni robe u odnosu na njezinu nabavnu cijenu kojom se pokrivaju troškovi i stvara dobitak trgovaca. Pritom se ne smije zanemariti da u strukturi prihoda gotovo svih trgovaca čine i 'police', odnosno ulazak u trgovački lanac.

No po pitanju marže, u Metrou je ona višegodišnja konstanta, u prosjeku 10,7 posto, a u DM-u čak 32,6 posto, premda usporedivost DM-a s ostalim retailerima nije potpuna, s obzirom na puno uži asortiman u odnosu na ostale trgovce. Slijedi ga Mercator, koji, kako kaže Brkanić, ni s drugom najvećom maržom u nas ne uspijeva konsolidirati negativno poslovanje, dok su na vrhu ljestvice još Kerum, Spar i Billa. Konzum je pri dnu ljestvice s 19,6 posto prosječne marže.

Prema visini ukupnog prihoda, Konzum suvereno vlada hrvatskom maloprodajom sa 12,6 milijardi kuna u lanjskoj godini, a druge su Plodine sa 2,4 milijarde, koje su po prvi puta prešišale Metro, pa Mercator, Kaufland, Lidl, Billa...

Formula povećanja ukupnog prihoda svakako je veća što je veća prostorna (teritorijalna) pokrivenost trgovinama, što je, pokazalo se - a ne visina marže - presudno za čistu zaradu. To potvrđuje i trećeplasirani Konzum, prema čijem se modelu ubrzano još uvijek šire Plodine i Lidl te Metro koji s najnižom maržom drži vrh ljestvice po zaradama, tvrdi Brkanić. Prvo mjesto drži DM sa 106 milijuna kuna zarade, što znači da je na svakih 100 kuna ukupnog prihoda u DM-u zarađeno 6,86 kuna, odnosno 3,85 kuna čistog dobitka.

'To znači mudro upravljanje cijenama, robnim zalihama i prodajnim prostorima', napominje Brkanić. No, zabrinjavaju gubici njih šest od 12 na ljestvici, pa se Brkanić pita hoće li oni pokrenuti opći rast marže i cijena i kod drugih trgovaca ili će doći do novih preuzimanja.

Među 12 analiziranih trgovaca, prosječne neto plaće najveće se u DM-u, 8.047 kuna, a najniže u Kauflandu, 2628 kuna. No puno ih je koji radnike plaćaju daleko ispod nacionalnog prosjeka, s obzirom na to da su u prosjeku i plaće menadžmenta.

Promet po pojedinom zaposlenom, koji je bitan pokazatelj učinkovitosti trgovaca, najviši je Metrou, DM-u i Lidlu - iznad 1500 kuna po zaposlenom, a najniži u Billi, Sparu, Tommyju i Mercatoru-H - ispod 900 kuna.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi