reportaža s koridora

Bosanski Temu na ledini: Provjerili smo zašto i danas mnogi prije vjenčanja odlaze na Arizonu

21.09.2025 u 07:48

Bionic
Reading

Iako je njezino zlatno doba odavno prošlo, provjerili smo na licu mjesta što to na nekad legendarnu tržnicu u blizini Brčkog dovodi između pet i šest tisuća posjetitelja svaki dan. Šarolika ekipa kupaca uvjerila nas je da i dalje ondje vrijedi - navratit' ponekad. Donosimo njihove razloge i priče

'Došli smo kupiti ruksak za školu za svoju kćerku Antoninu. Inače smo iz Valjeva u Srbiji, ali smo već skoro 10 godina u Chicagu. Na Arizoni smo prvi put, ima dosta izbora i baš je jeftino. Uzela sam kožnu jaknu i hlače, a kćeri sam kupila ruksak za školu', kaže Nevena Teodorović, čija je životna priča pomalo neobična. Sa suprugom je 2015. igrala lutriju u rodnom Valjevu i za nagradu su osvojili zelenu kartu za Ameriku.

'Lijepo nam je i zasad se ne planiramo vraćati, djeca govore i srpski i engleski, vole doći, ali im je tamo ipak dom. Ima puno naših ljudi tamo i dobro smo se snašli. Suprug je otvorio firmu za špediciju, a ja mu pomažem', kaže Teodorović.

Upravo tržnicu Arizona za mjesto šopinga odabrala je na nagovor roditelja i nisu požalili, kažu, zbog cijena, ponude ali i sajamske atmosfere kakve nema u Americi.

Za Arizonu znaju kupci ne samo u susjednim državama, nego i puno šire. Ova trgovačka meka u mjestu Dubrave u sastavu distrikta Brčko ne poznaje jezične, etničke ni devizne prepreke. Na jednom mjestu tako kupuju i prodaju državljani Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije, Mađarske, a za ovu kultnu trgovačku lokaciju znaju i brojni putnici iz zemalja kojima je ovo mjesto usput, pa se na njoj nađe kupaca i iz Njemačke, Italije, Turske, Grčke, Albanije, Crne Gore…

Prvi štandovi niknuli su odmah nakon potpisivanja Daytonskog sporazuma, još sredinom 90-ih, zbog savršene geografske pozicije. Tržnica Arizona ili popularno zvani Koridor nalazi se na magistralnoj cesti koja povezuje Orašje i Tuzlu, od granice s Hrvatskom udaljena je manje od 30 kilometara, a od graničnog prijelaza Batrovci sa Srbijom do nje vam treba manje od sat vremena.

Kako su se mijenjale potrošačke navike i trendovi, tako se mijenjala i Arizona.

U šopingu umalo ostao bez auta

Krajem 90-ih Koridor je doživio svoj prvi veliki trgovinski procvat, a kupci iz Hrvatske 'kompom' su prelazili Savu i rado obavljali šoping upravo ondje jer je ponuda za to još uvijek poratno vrijeme bila nevjerojatno bogata.

Kupci i prodavači gazili su po blatnjavim cestama te je glavna atrakcija bio 'vrući burek' iz građevinskih kolica, a piće iz prijenosnih hladnjaka. Mnoštvo pasa, parkiralište 'gdje staneš', velik žamor i galama bili su svakodnevica Arizone. Tada je dobro radila i kriminalna linija savršena za šverc i krađu automobila.

Jakob iz Slavonskog Broda sjeća se početka 2000-ih, kada je čekajući suprugu promatrao kako u koloni vozila dvojica nepoznatih muškaraca voze njegov automobil i pokušavaju izaći na glavnu cestu. Upravo ta kolona ga je spasila, kaže, pa je skočio na automobil, a dvojica lopova, kako se kasnije ispostavilo – nekadašnjih boksačkih zvijezda iz Srbije – pobjegla su, ali ne s njegovim autom.

Ni dva požara nisu je uspjela uništiti

Vlada distrikta Brčko odlučila je legalizirati i urediti taj prostor jer je već imao svoje stalne prodavače i kupce. Novi Arizona market otvoren je 2004. godine s uređenim javnim površinama, a na 40 tisuća četvornih metara zatvorenog poslovnog prostora u 11 velikih hala predviđeno je 2000 poslovnih jedinica. Dva velika požara, 2016. i 2019. godine, uništila su velik dio tog trgovačkog centra. U zadnjem velikom požaru vatra je progutala čak 500-tinjak štandova, a šteta se brojala u milijunima eura. No žilav kakav već jest, oporavio se i od tih tragedija te je i danas omiljeno mjesto za mjesečni ili godišnji šoping.

Tržnica Arizona
  • Tržnica Arizona
  • Tržnica Arizona
  • Tržnica Arizona
  • Tržnica Arizona
  • Tržnica Arizona
    +45
Tržnica Arizona Izvor: tportal.hr / Autor: Danijel Soldo Tportal

Danas se procjenjuje da Arizona ima registriranih oko 2000 poslovnih subjekata, a prema podacima Turističke organizacije distrikta Brčko, posjeti je između pet i šest tisuća ljudi dnevno, najviše subotom i nedjeljom.

Meka za organizaciju proslava i vjenčanja

Koridor se s godinama profilirao u mjesto na kojemu možete pronaći najveći izbor odjeće i obuće za svečane prilike. Na prvom mjestu tu su vjenčanja pa se na Arizoni danas možete opremiti najsvečanijom haljinom, odijelima i cipelama, a za uzvanike doslovno možete odabrati sve što treba: od ukrasa, lenti s natpisima svadbenih funkcija do pozivnica, kruna, ukrasa za stolove i automobile.

Buduće mladenke zato potežu čak iz Zagreba, Beograda i Sarajeva sve do Arizone da bi upravo na njoj odabrale haljinu za svoj najveći dan u životu.

'Trenutno su najtraženije vjenčanice princez kroja, a tu su i one uske, klasične – sve ovisi o ukusima. Imamo u ponudi od jednostavnih do svilenih, pa i raskošnih, sa stotinama cirkona, perlica, perja', govori nam prodavačica Arnela.

'Kako se mijenjaju trendovi, takve vjenčanice i nabavljamo, pa nam sada dolaze i djeca nekadašnjih mladenaca baš ovdje kupiti svoju vjenčanicu. Naše su cijene dvostruko ili višestruko manje nego u salonima naprimjer u Hrvatskoj. Kod nas možete kupiti vjenčanicu za od 600 do najviše 1000 konvertibilnih maraka, što je recimo 500 eura', dodaje Arnela.

Njihov salon vjenčanica radi ondje već 20 godina, kaže vlasnica Elvisa Bejrektarević.

'Ovdje smo od samih početaka i sada su uvjeti puno bolji nego prije, a mi se i sami trudimo svoj salon urediti što bolje možemo. Prezadovoljni smo ovom lokacijom jer smo na tromeđi BiH, Hrvatske i Srbije. Najviše kupaca dolazi nam zbog preporuke, to je najbolja reklama. A i cijene su povoljne, jer u boljim salonima vjenčanicu danas ne možete za taj novac ni unajmiti', ističe vlasnica salona.

Turske svečane haljine s državljanstvom

Mehmet Unlu se zbog ove trgovačke lokacije preselio iz Turske u Bosnu i Hercegovinu prije 15 godina i postao, kaže, stručnjak za svečane ženske haljine.

'Prodajem isključivo haljine za svečane prilike. Biram ih i dovozim iz Turske. Kod mene najvećim dijelom kupuju žene iz Hrvatske. Najviše se kupuje od ožujka do kolovoza i to za maturalne zabave, svadbe i druge svečanosti. Cijene su prava sitnica u usporedbi s hrvatskim cijenama, a imam modela od 30 pa do onih raskošnijih za 100 eura', kaže Mehmet, dodajući da je postao i državljanin BiH te planira ostati na Arizoni zbog dobre lokacije za svoj posao.

U trgovačkoj radnji Merime Sinanović po povoljnim cijenama nudi se sve potrebno za organizaciju proslava, od balona, dekoracija i stolnjaka do kopija originalnih satova i ukrasa. Prostor je, kaže, naslijedila prije četiri godine i vlasnici su objekta na Arizoni od izgradnje novog tržišnog centra.

'Uvozimo isključivo iz Kine. U ponudi imamo sve vrste dekoracija, opremu za slavlja, umjetno cvijeće za groblje. U zadnje dvije godine i nama je sve poskupjelo pa smo i mi morali dići cijenu svojih proizvoda. Razlika je u nekim stvarima i za duplo, no još smo uvijek jeftiniji nego trgovine u trgovačkim centrima', kaže Merima.

Alen Terzić iz Slavonskog Broda bit će uskoro gost na vjenčanju rođaka svoje buduće supruge. 'Došao sam ovdje po svečano odijelo. Za 210 eura kupio sam sako, hlače, košulju, kravatu, remen, rupčić, a ono najbolje: sada, dok pijem kavu, rade mi skraćivanje hlača, tako da ću za pola sata imati svoje odijelo po mjeri za malo novaca. Koridor je super za takve stvari', kaže Alen, a iz stotinjak kilometara udaljenog Slavonskog Broda dolazi isključivo kada treba nešto za svečane prilike.

Bračni par Fatima i Semir Karabegović iz Maglaja nekoliko puta godišnje dolaze na Arizonu, za koju ih vežu brojne emocije jer su također vjenčanicu i odijelo za svoje vjenčanje nabavili ondje.

'Markirana odjeća, primjerice Tommy Hilfiger, Versace, Dior, ovdje nije original, no kvaliteta je odlična. Odjeća koju kupimo na Koridoru je pravi turski pamuk i traje mi godinama, tako da mi ne smeta to što nije original', kaže Fatima. Među kupcima nađe se i onih koji kupe ondje robu pa je prodaju u svojim trgovačkim radnjama. 'Iako su sve cijene skočile, i dalje se isplati jer je nabavna roba i dalje povoljnija, i to za 20 posto, nego igdje drugdje', kaže Zdravko iz Tuzle.

Dio kupaca dolazi i zbog uređenja doma jer se nudi nevjerojatno velik izbor zavjesa, a u većini trgovačkih radnji rade i skraćivanje po mjeri. Tu je i velik izbor tepiha, no mogu se naći čak i sanitarije, metalna galanterija, pa i kućni tekstil, a najvećim dijelom nabavlja se iz Turske pa prodavači vole istaknuti da je to vrhunski turski pamuk.

Tradicionalna bosanska kuhinja, ćevapi i meso s roštilja, najčešći je pak odabir kupaca nakon napornog višesatnog šopinga, a na tržnici se danas mogu pojesti i složenija jela u pravim restoranima ili pojesti nešto na brzinu u pečenjarnicama.

Zanimljive su i valute: kupuje se za eure, konvertibilne marke, srpski dinar, švicarski franak, američki dolar... gotovo da i nema one koju prodavači neće uzeti. Nema ni etničkih podjela i nije važno iz koje države dolazite. Naslijeđe je to poratnog vremena u kojem su kupci i prodavači s do jučer zaraćenih strana, kada su posao i egzistencija u pitanju, odmah pronašli zajednički jezik. Tako je i danas. Tržnica radi svaki dan osim ponedjeljka, no zbog manjeg broja kupaca, pogotovo zimi, trgovine i štandovi zatvaraju se već poslije 12 sati.

Nisu lažnjaci, već inspirirani originalima

Trgovac Bajrami je prije pola godine na Arizonu donio dašak luksuza, originalne arapske Dubai parfeme. 'Prodajemo parfeme koji su 95 posto inspiracija originala, a imate i one koji su originalne recepture. Svi se proizvode u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i cijene su jako povoljne, od 60 do najskupljeg za 150 maraka. Kupci dolaze iz različitih zemalja: nekidan nam je došao čovjek iz Švicarske jer je pogledao našu reklamu na TikToku', kaže Bajrami iz Gradačca koji svaki dan putuje 50-ak kilometara do posla.

Baš kao i njegova trgovina, mnogi su se prodavači okrenuli online prodaji. Kažu, mladi vole vidjeti stvari na društvenim mrežama i naručivati dok su razgledavanje štandova i odabir uživo ostali i dalje zanimljivi kupcima srednjih godina i starijima.

Kupci sve izbirljiviji

Velikih gužvi, kakve su nekada bile, ipak više nema. Koridor na svojim leđima osjeti procese globalizacije, ekonomske krize i kupaca koji su postali puno izbirljiviji. I u susjednom Orašju te Tuzli i Županji niču veliki trgovački lanci pa je nekima bliže, ponekad i jeftinije, kupiti odjeću i obuću u svom gradu. Osim toga, internetska trgovina je popularna, posebno među mlađom generacijom, stoga su kvalitetne robne marke postale dostupnije zahvaljujući akcijama i sezonskim sniženjima. Sve to uzima svoj danak, pa se i haljine za svečanosti često naručuju online.

Budućnost ovakvih mjesta uvelike će odrediti trendovi koje nameću kupci. Platforme poput Temua ili Sheina u vlasništvu velikih kineskih konzorcija postale su dostupne i brze, dostava besplatna, a proizvodi višestruko povoljniji nego u europskim zemljama. Balansiranje između jeftine i kvalitetne odjeće, markiranih 'lažnjaka' ili originala na sniženjima te brza modna industrija koja nameće svoj ritam donose muke tradicionalnim preprodavačima odjeće i obuće posvuda u svijetu, pa tako i na Arizoni.

Unatoč svemu, probati kako vam doista stoji svečano odijelo, vjenčanica ili traperice uživo, osjetiti pod rukom kvalitetu zavjese ili debljinu tepiha za dio kupaca ostaje prioritet bez obzira na cijenu. Tržnica Arizona, baš kako je to opjevalo Zabranjeno pušenje, ostaje tako i dalje odlično mjesto za 'navratit' ponekad' zbog lažnog Rolexa, kvalitetne replike Adidasa ili jednostavno zbog sajamske atmosfere, mirisa roštilja, ljubaznih prodavača ili dobro potrošenih par sati i ušteđenih par eura.