Naš testni Born je imao paket eBoost koji podiže performanse te povećava izlaznu snagu na vrijednost do 231 KS (170 kW) uz maksimalni okretni moment od 310 Nm, za pogon na stražnja dva kotača. Ubrzanje od 0-100 km/h je 7 s, a brzina ograničena na 160 km/h. Kombinirani WLTP doseg se kreće u rasponu od 552 – 496 km
Cupra je krajem svibnja 2021. održala svjetsku premijeru modela Born. Prvo potpuno električno vozilo drugačije i nekonvencionalne marke oličenje je emotivnog dizajna i vrhunskih performansi, a istovremeno izaziva trenutačni poredak u ovom segmentu vozila. Iz naziva konceptnog vozila el-Born prikazanom još 2019. je izbačen prefiks 'el' i ostalo je ime Born (eng. rođen), koje možda i najbolje pokazuje koliko je to važno za marku Cupra, ali i matičnu tvrtku SEAT SA.
Stimulirajući dizajn, električne performanse i nekonvencionalan, avanturistički karakter ono su po čemu se Cupra Born posebno ističe. On označava početak novog doba za marku Cupra, a uskoro nam dolazi i sljedeći potpuno električni model Tavascan koji ulazi u kategoriju SUV vozila.
Cupra Born predstavlja kombinaciju naprednoga pogonskog sustava, tehnologija upravljanja baterijom radi pružanja trenutačnih performansi te dizajna po kojem se marka Cupra ističe među konkurencijom. On je ujedno prvi model marke koji se kupcima počeo isporučivati uz koncept neutralnih neto emisija CO₂, u okviru kojega se u opskrbnom lancu upotrebljava energija dobivena iz obnovljivih izvora. Preostale, neizbježne emisije kompenziraju se ulaganjima u ekološke projekte koji su certificirani u skladu s najstrožim standardima.
Mi smo na svom testu već vozili Cupru Born, točne oznake Cupra Born 77 (82) kWh eBoost, prije točno dvije godine. Opet smo vozili model Cupra Born 77 (82) kWh eBoost. Maksimalna snaga e-motora testnog modela je 170 kW (231 KS). No ove je godine Cupra u Hrvatskoj repozicionirala cijenu Borna, koji je sada osjetno prihvatljivije cijene što je odlična vijest za one koji očekuju državne poticaje za energetski učinkovita vozila u iznosu od 9000 eura za čisto električne modele.
Cupra Born je dizajniran i razvijen u Barceloni, u sjedištu u Martorellu, a njegova proizvodnja je započela u rujnu 2021. u Volkswagenovoj njemačkoj tvornici u Zwickauu.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Model Born 77 (82) kWh eBoost koji smo vozili prije dvije godine vizualno se ne razlikuje od modela Born 77 (82) kWh eBoost s testa ovog tjedna. Tek su uočljive razlike zbog različite vanjske boje i boje detalja.
Njegov vanjski izgled nam govori da ovaj potpuno električni model posjeduje snažan karakter marke Cupra koji odiše agilnošću i performansama. On objedinjuje dinamične površine uz dalekosežnu upotrebu vanjske boje i tehničkih detalja radi stvaranja dizajna koji se odlikuje sportskim karakterom i elegantnošću.
Prednji dio zrači osobnošću, elegancijom i usredotočenošću. Izgled prednjeg dijela vozila ostvaruje se full LED glavnim svjetlima i nižim otvorima osmišljenima za odvođenje zraka prema hladnjaku – ovaj konkavni gornji dio doima se poput nosa morskog psa, a svojom markantnošću pravo je oličenje snage.
U donjem su dijelu smješteni otvori za zrak s bakrenim okvirom, a iako je električnim vozilima potrebna manja količina zraka od vozila s motorom na izgaranje, radi optimizacije pogonskog sustava i dalje su potrebne toplinske karakteristike. Kombinacija inženjerskih zahtjeva i pristupa dizajnu pomaže pri postizanju savršene ravnoteže između oblika i funkcije.
Poklopac motora odlikuje se 3D oblicima koji dodatno lome svjetlo koje pada na njega te tako unosi dodatnu živahnost u prednji dio. Istovremeno, izraženi akcenti na vrhu glavnih svjetala i duž bočnih dijelova pridonose pobuđivanju sportskog karaktera vozila.
LED tehnologija osvjetljenja iznimno je važan čimbenik u postizanju konačnog izgleda Borna. Svjetlosni potpis je jedinstven i trenutačno prepoznatljiv, a upotpunjen je malim trokutima na bočnim dijelovima svjetala. Tehnologija osvjetljenja obuhvaća i animiranu ceremoniju dok se približavate vozilu i pokrećete ga, zbog čega će doživljaj vozila biti još bolji. Mi smo u doplatnom Paketu Pilot M imali i funkciju Front light assist (FLA) - automatsko paljenje i gašenje dugih svjetala.
Završni je detalj u pogledu dizajna prednjeg dijela vozila svakako bakreni amblem Cupra. Uokviren u samom prednjem dijelu poklopca motora između dviju markantnih linija koje pogled usmjeravaju dolje prema natpisu Cupra, njegov položaj i dizajn pridonose općem dojmu o kvaliteti vozila.
I dok pogled luta dalje do bočnog profila, promatračevo će oko primijetiti A stup kojim ne samo da se osigurava elegantniji izgled koji pršti od performansi, već koji služi i kao funkcijski aspekt u poboljšanju protoka zraka iznad vozila te omogućuje integraciju Head-up zaslona u putničkom prostoru.
Četiri dodatna elementa osiguravaju da izgled automobila bude markantan, sportski i usredotočen. Jedan od njih jest protočni aerodinamični element na bočnim pragovima, pri samom dnu vozila, a to je element koji je izveden u kontrastnoj crnoj boji s obzirom na sivu boju karoserije vozila. Drugi su element oštre linije koje se protežu cjelokupnom dužinom karoserije i stvaraju elegantan izgled potpuno električnog Borna s vrhunskim performansama.
Treći je element izvedba C stupa kojom se stvara dojam kao da krov vozila lebdi. Stup se odlikuje trodimenzionalno teksturiranom površinom u crnoj boji kako bi se stvorio dojam lakoće u bočnom dijelu, no i usredotočenosti i dinamičnosti. Naš testni model je imao doplatni Paket PRIVACY s dodatno zatamnjenim bočnim staklima straga i stražnjim staklom.
Linije Borna se protežu oko vozila i sežu sve do stražnjeg dijela vozila. Stražnji spojler besprijekorno je spojen s C stupom te odvlači pogled s bočnog dijela vozila na stražnji. A uz integrirani difuzor u sivoj boji vozila kojim se stražnji dio vozila obogaćuje na prirodan način te posreduje sportski i aerodinamičan karakter, stražnji dizajn Borna uokviren je kako u gornjem tako i u donjem dijelu.
Stražnje svjetlo koje se proteže od jednog do drugog ruba stražnjeg kraja ('coast-to-coast') ne osigurava samo impresivno osvjetljenje, već mu LED tehnologija podaruje i napredniji izgled. No sustav također pridonosi dojmu širine, zbog čega će vozilo posredovati višu razinu sigurnosti dok mu se budete približavali. Stražnji je poklopac izveden okomito na branik, čime se dizajn čini besprijekornim i istovremeno poboljšava dojam snage.
Na najnižem su dijelu smješteni registracijska pločica, katadiopteri ('mačje oči') i tehnički elementi unutar područja koje je okruženo vanjskom bojom vozila. Cupra Born na izbor nudi paletu od ukupno šest boja (Vapor siva, Glacial bijela, Geyser srebrna, Rayleigh crvena, Quasar siva i ekskluzivna Aurora plava). Naš je model je bio obojan u Vapor Grey sivu posebnu boju.
Što se podvozja tiče, inženjeri su naporno radili kako bi bili sigurni da Born savršeno spaja elektrifikaciju i performanse, pokazujući da električni automobili mogu biti uzbudljivi za vožnju. Za isporuku vozila koje pruža dotjerano dinamičko iskustvo bez obzira na scenarij vožnje bili su potrebni čvrsti temelji.
Cupra Born koristi MEB arhitekturu Volkswagen Grupe, sa specifičnom aplikacijom Cupra kada je opremljen DCC-om (15 mm niže na prednjoj osovini i 10 mm niže na stražnjoj osovini od standardne visine MEB Volkswagen Grupe). Modularna matrična platforma električnog pogona omogućila je Cuprinim inženjerima da poboljšaju dinamičke sposobnosti vozila, čineći ga što agilnijim, elegantnijim i fokusiranijim.
Njegove vanjske dimenzije igraju veliku ulogu u dinamičkim sposobnostima modela; dug je 4324 mm, širok 1809 mm (2070 mm s otvorenim retrovizorima), visok 1540 mm i ima međuosovinski razmak od 2766 mm. Promjer kruga okretanja je 10,15 m. Dodajte dobro poznate, robusne tehnologije podvozja prednjih MacPherson amortizera i napredni dizajn s pet višestrukih veza straga i Born koristi sigurnu platformu za izgradnju dinamike koja se očekuje od ove nekonvencionalne marke.
Treba reći i da Born ima serijske prednje Cupra kočnice 340×27 (mm), dok su straga bubanj (doboš) kočnice.
Postavljena između osovina, težina baterije nalazi se nisko i središnje, pružajući gotovo savršenu raspodjelu 50:50 i nisko postavljeno težište. To čini Born brzim za promjenu smjera i okretnim čak i na najzahtjevnijim cestama. Inače, kapacitet prtljažnika našeg testnog Borna je 385 l, a kad se polegnu nasloni sjedala straga raste do 1267 l. Težina našeg testnog vozila je 1992 kg. U težinu je uključena masa vozača od 75 kg kao i masa dodatne opreme.
Naš je testni model imao doplatne aerodinamične 20-colne lakometalne naplatke Hurricane 31/3, s izvrsnim ljetnim gumama Bridgestone Turanza 6, dimenzija 215/45R20 95H. Umjesto rezervnog kotača smo imali set s kompresorom zraka za poravak oštećene gume.
Unutrašnjost
Dinamičan karakter Borna se proteže i u unutrašnjosti vozila. Pažnja je uvelike bila usmjerena na vozača, kao što je slučaj u svim vozilima marke Cupra, no putnički je prostor izveden tako da ugosti sve putnike sa stilom i udobnošću, a sve to popraćeno je ekološkom osviještenošću. Boja unutrašnjosti je Dark Aluminium mat, dok su boje kontrolne ploče crna, srebrna i Copper bakrena.
Čitav niz materijala u unutrašnjosti posreduje sportski karakter, sofisticiranost i kvalitetu, uključujući serijska sportska sjedala koja sadrže materijal SEAQUAL® Yarn od reciklirane plastike izvađene iz mora, kao u našem slučaju.
Treba napomenuti i da su opcijska sportska sjedala izrađena su od materijala DINAMICA® te također sadrže reciklirane materijale. Ova obloga se nalazi na prednjim vratima.
Od sportskog kola upravljača Cupra do raznih bakrenih akcenata, Cupra Born punokrvni je član obitelji vozila ove marke bez obzira što se radi o potpuno električnom vozilu. Naravno, ovo se odnosi na one koji još uvijek preferiraju automobile s motorom s unutarnjim izgaranjem. Naš je Born imao grijano kolo upravljača s okruglim 'satelitskim' Start-Stop tipkama. Lijevo je tipka za odabir načina vožnje, a desno je tipka e-Boost.
Unutrašnjost Borna je digitalizirana, a standardni plutajući zaslon osjetljiv na dodir od 12,9 inča zauzima središnje mjesto, blago nagnut kako bi vozaču pružio savršen pogled, nudeći jednostavan pristup nizu funkcija u jednostavnom i intuitivnom stilu.
No dok bacite pogled kroz upravljač, manja, fokusiranija ploča s instrumentima veličine 5,3 inča dolazi vam u vidokrug, a pojednostavljeni raspored pruža najrelevantnije informacije u potpunoj jasnoći.
Born je digitaliziran te sadrži infotainment sustav najnovije generacije, pristup online uslugama, ekosustav koji pršti od aplikacija koje se mogu preuzeti, sigurnosne i servisne značajke te daljinski pristup.
Svemu se može jednostavno i intuitivno pristupiti putem serijskog lebdećeg 12,9-inčnog infotainment zaslona visoke razlučivosti, a ako se ne nalazite u blizini vozila, to možete učiniti putem novo razvijene aplikacije 'My CUPRA'. Ona omogućuje pristup upravljanju vozilom te omogućuje kontrolu nad cijelim nizom značajki, uključujući punjenje, bez obzira na to jeste li u pokretu ili kod kuće.
Naš je testni model imao doplatni Paket TECH M, koji uključuje: Keyless Advanced (sustav ulaska, izlaska i pokretanja vozila bez ključa), osvjetljenje vanjskih ručkica vrata, Car2X (povezivanje s ostalim pametnim vozilima) te bežično punjenje mobilnog uređaja.
Mi smo imali i doplatni vrhunski Sennheiser s 10 zvučnika + 1 subwoofer.
Sigurnost i praktičnost
Cupra Born na prvo mjesto postavlja tehnologiju, a njegova bogata ponuda dostupnih sigurnosnih i praktičnih sustava znači da je kod njega riječ o vozilu s vrhunskim performansama koje s lakoćom prati svakodnevni život te je ujedno jedno od najsigurnijih u svojem segmentu.
Da je to doista i tako svjedoči Euro NCAP koji je Bornu dodijelio 5 zvjezdica 2022. godine za sigurnost, ali 5 zvjezdica na Green NCAP-u za ekologiju.
Ponuda sustava opsežna je i sveobuhvatna: prediktivna automatska regulacija razmaka, Travel Assist, Side i Exit Assist, sustav prepoznavanja prometnih znakova, Emergency Assist i Pre-Crash Assist. Svi sustavi potpora i njihovi pokazivači koji vozaču pružaju vrijedne informacije nalaze se unutar vidnog polja vozača, i to zahvaljujući gore spomenutom sustavu Head-up zaslona s proširenom stvarnošću.
Sustavi u vozilu koriste se podacima koje pruža cijeli niz integriranih senzora, bez obzira na to je li riječ o radarima, kamerama ili ultrazvučnim senzorima, a informacije dobivene iz vanjskih izvora pomažu pri stvaranju predodžbe o okolini vozila i svim mogućim opasnostima. Prediktivni sustav ACC određuje poziciju Borna na temelju cestovnih i GPS podataka koje pruža navigacijski sustav, čime se omogućuje ispravljanje brzine vozila ovisno o vrsti ceste koja je pred njim – zavoji, kružni tokovi, raskrižja, ograničenja brzine i naseljena područja. Taj inteligentni sustav može prilagoditi brzinu vozila pri promjeni ograničenja upotrebom informacija iz prednje kamere i sustava prepoznavanja prometnih znakova.
Sustav Travel Assist koristi se informacijama iz sustava ACC i Lane Assist za aktivno zadržavanje vozila u sredini voznog traka i prilagodbu brzine tijeku prometa – pružajući vožnju s potporom u cijelom rasponu brzina. Tehnologija sustava Side i Exit Assist popunjava praznine koje nastaju uslijed mrtvih kutova te izdaje vizualna i zvučna upozorenja ako vam se približava nešto što niste mogli uočiti. Sustav upozorenja pri izlasku iz vozila Exit Warning izdaje zvučno upozorenje kada se netko ili nešto približava Bornu nakon što ga parkirate i želite izaći iz vozila.
Ovo električno vozilo se također koristi prednostima sustava Emergency Assist, čime se osigurava da će vozač ostati usredotočen na vožnju te da mu pozornost neće odvraćati vizualna i zvučna upozorenja. Ako reakcija vozača izostane, vozilo može izdati kočione trzaje, a ako se time ništa ne postigne, vozilo se može zaustaviti do punog stanja mirovanja i aktivirati uređaj za svjetlosno upozorenje. Nakon što se zaustavi, vozilo može stupiti u izravan kontakt s hitnim službama upotrebom sustava eCall. Svi su sustavi osmišljeni tako da osiguraju nevjerojatnu razinu sigurnosti, i to bez osjećaja da se vozaču oduzima mogućnost kontrole.
Uz dodatne sustave kao što je Light Assist, koji može mijenjati duga i kratka svjetla ovisno o prometu iz suprotnog smjera u sumrak, kamere za prikaz iz ptičje perspektive Top View radi omogućavanja manevriranja i inteligentne potpore pri parkiranju, Born ne ispunjava samo dinamične potrebe marke Cupra, već i pruža razinu sigurnosti koja još nikada nije bila toliko napredna.
Naš testni model je imao doplatni Paket PROTECT koji uključuje: alarmni sustav protiv krađe: kontrolu unutrašnjosti, dodatnu sirenu, zaštitu od vuče; centralno zaključavanje 'Keyless Go' s gumbom za paljenje i gašenje vozila; PRE-CRASH assist - sustav predviđa potencijalne sudare i po potrebi na njih reagira zatezanjem sigurnosnih pojaseva, otvaranjem zračnih jastuka i zatvaranjem prozora te panoramskog krova.
Pogonski sustav, baterije i punjenje
Ispod vanjštine modela Born krije se jedan od najnaprednijih električnih pogonskih sustava koji je ova marka s vrhunskim performansama ikada ugradila u jedno od svojih vozila. Kod modela Born pogonjeni se kotači nalaze straga kako bi se osigurao izraženiji sportski karakter. Pogonski sustav ovoga potpuno električnog vozila sa sinkronim motorom s permanentnim magnetom odlikuje se najvećim momentom većim od 16.000 okr./min., a smješten je iznad stražnje osovine i ispred središta kotača.
Okretni moment prenosi se upotrebom mjenjača s jednom brzinom i diferencijalom, čime se isporuka snage čini besprijekornom radi pružanja prirodnih performansi. Ručica mjenjača se nalazi desno gore iza kola volana.
Naš testni Born je imao paket eBoost koji performanse podiže na jednu sasvim novu razinu te povećava izlaznu snagu na vrijednost do 231 KS (170 kW) uz maksimalni okretni moment od 310 Nm, za pogon na stražnja dva kotača.
eBoost je dostupan s dvjema baterijskim verzijama: baterijom od 77 kWh (82 kWh bruto) koja osigurava ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7 sekundi i ograničenu maksimalnu brzinu na 160 km/h. Kombinirana potrošnja struje 15,7 – 17,5 kWh/100 km (WLTP). Kombinirani WLTP doseg maks.-min. se kreće u rasponu od 552 – 496 km.
Ako ste se pitali što je zapravo eBoost funkcija, evo i objašnjenja. Osim što označava višu razinu opreme, eBoost je funkcionalnost koja isporučuje trenutačnu dodatnu snagu. Na pritisak gumba možete doživjeti elektrificirajući osjećaj i performanse, posebno dizajnirane za povećanje ubrzanja i dosega modela Cupra Born.
eBoost se aktivira jednostavnim pritiskom satelitske tipke na desnoj strani vašeg kola upravljača, možete unijeti do +20 kW (27,2 KS) dodatne snage. Funkcionalnost eBoost također možete aktivirati s pomoću funkcije ‘kick-down’ (puni pritisak papučice gasa) ili preko izbornika CUPRA profila vožnje. Ova značajka omogućuje veću dinamiku i trenutačno ubrzanje kad god to poželite. Inače, testna Cupra Born ima izbor 5 profila vožnje: Range, Comfort, Performance, CUPRA i Individual.
Druga je opcija s baterijom od 58 kWh (62 kWh bruto) kojom se ubrzanje od 0 do 50 km/h smanjuje na svega 2,6 s, a ubrzanje od 0 do 100 km/h na svega 6,6 sekundi uz doseg od oko 420 km.
Born se koristi litij-ionskom baterijom (napon je 240 - 408V) s više vrećastih ćelija i sustavom vodenog hlađenja koja je smještena na niskom i središnjem položaju unutar vozila kako bi se osiguralo najbolje težište i smanjio utjecaj težine paketa. Ona time postaje prednošću kojom se osiguravaju još izraženije performanse. Aluminijska struktura pričvršćena je na karoseriju, čime se povećava ukupna krutost.
Učinkovitosti sustava pridonose integrirani sustav upravljanja toplinom koji regulira temperaturu baterije i osigurava da ona optimalno radi. Baterija sadrži osnovnu ploču s integriranim kanalima za vodu koji su povezani s optokom rashladnog sredstva. No kod elektrifikacije nije riječ samo o dosegu vozila, već i o vremenu punjenja.
Naš testni model vrhunskih performansi može ostvariti dodatnih 100 km dosega nakon svega 5 minuta punjenja na stanici za punjenje od 170 kW. Born se može prilagoditi i puniti kako putem mreža za punjenje izmjeničnom (AC) tako i istosmjernom (DC) strujom, zbog čega je punjenje baterije brzo, jednostavno i nekomplicirano, bez obzira na to jeste li u pokretu ili kod kuće. Konkretno, to znači da se naš model može napuniti za 7h 30 min na AC 11kW, kao i za 30 min na DC punjaču od 170 kW.
Tvorničko jamstvo na visokonaponsku bateriju traje do 8 (osam) godina od dana isporuke vozila ili do prijeđenih 160.000 km (ovisno o tome što prvo nastupi).
Za kraj, osnovna cijena modela Cupra Born 77 (82) kWh eBoost je 40.938,53 eura, a naš testni model Cupra Born 77 (82) kWh eBoost sa svom dodatnom opremom stoji 44.559,63 eura (s PDV-om).
Podsjetimo, Cupra je u Hrvatskoj repozicionirala cijenu modela Born koji je prije stajao s identičnom dodatnom opremom 53.948,40 eura.