Hibridni 48V sustav koristi poznati 2,8-litreni turbodizelski motor i uvodi tri ključne nove komponente: električni motor–generator (zamjenjuje konvencionalni alternator), 48V litij-ionska baterija te DC-DC pretvarač koji kontrolira protok energije između baterije i motora
Toyota Land Cruiser ulazi u novu eru usvajanjem prvog elektrificiranog pogonskog sklopa. Novi Land Cruiser Hybrid 48V uvodi mild hibridni sustav koji donosi uglađeniju i ugodniju vožnju, kako na cesti tako i izvan nje, bez narušavanja sposobnosti SUV-a da savlada i najizazovnije terene.
Predstavljen krajem 2024., potpuno novi Land Cruiser spaja dugogodišnju reputaciju kvalitete, izdržljivosti i pouzdanosti s novim tehnologijama i prepoznatljivim dizajnom koji povezuje suvremene linije s detaljima iz bogate prošlosti modela. Izgrađen na novoj platformi Toyotine globalne arhitekture (TNGA) sa šasijom na okviru, donosi još veću čvrstoću koja omogućuje savladavanje izazovnih uvjeta, uz sigurno i pouzdano ponašanje na cesti.
Mi smo u Autozoni vozili njegovu dizelsku verziju oznake 250 2.8 D-4D krajem prošle godine. Podsjetimo i kako je Toyota krajem rujna prošle godine evoluirala i model Hilux, legendarni pick-up je tako dobio 48-voltni elektrificirani pogonski sklop.
Hibridni 48V sustav spaja postojeći 2,8-litreni motor i osmerostupanjski automatski mjenjač Direct Shift s elektromotorom–generatorom, litij-ionskom baterijom i DC-DC pretvaračem. Svi su dijelovi dizajnirani i pozicionirani tako da izdrže teške uvjete, pa sposobnosti vozila ostaju nepromijenjene – uključujući gaz do 700 mm.
Prednosti uključuju uglađeniji i tiši sustav zaustavljanja i pokretanja motora te linearnije i snažnije ubrzanje pri kretanju s mjesta.
Toyotin Hybrid 48V sustav
Toyotin novi mild hibridni sustav osmišljen je za jednostavnu integraciju. Kompaktniji je od potpuno hibridnog Toyotinog sustava, pa ga je lakše ugraditi u postojeće pogonske sklopove bez značajnih preinaka ili izmjena. Zahvaljujući tome nedavno je uveden i u novu Toyotu Hilux.
Hibridni 48V sustav koristi poznati 2,8-litreni turbodizelski motor i uvodi tri ključne nove komponente: električni motor–generator (zamjenjuje konvencionalni alternator), 48V litij-ionska baterija te DC-DC pretvarač koji kontrolira protok energije između baterije i motora.
Sustav ni na koji način ne kompromitira sposobnost Land Cruisera da svlada teške uvjete i zahtjevan teren. Primjerice, motor–generator je postavljen visoko na bloku motora kako bi vozilo i dalje moglo bez problema prolaziti kroz vodene prepreke dubine do 700 mm.
Električni motor–generator
Električni motor–generator sinkroniziran s permanentnim magnetima pokreće motor i ujedno puni litij-ionsku bateriju. Donosi brojne prednosti u vožnji, kako na cesti tako i izvan nje.
Omogućuje regeneraciju energije pri svakom otpuštanju gasa, koja se zatim koristi za pokretanje i podršku ubrzanju, čime se minimaliziraju gubici energije. To povećava učinkovitost, olakšava vožnju te daje prirodan osjećaj pri usporavanju. Na cesti ubrzanje i usporavanje postaju uglađena i linearna, a u vožnji izvan ceste motor–generator pomaže pri savladavanju prepreka.
Stanje sustava prikazano je na zaslonu s više informacija ispred vozača, uz indikatore CHG (regeneracija energije), ECO ili PWR (pomoć pri ubrzanju).
Performanse sustava stop–start
Hibridni 48V sustav omogućuje brže i tiše zaustavljanje i pokretanje motora uz manje vibracija, čineći vožnju u gradskoj gužvi ugodnijom.
Budući da je motor–generator uvijek povezan, ponovni start motora odvija se bez kašnjenja, čak i pri višim brojevima okretaja. Sustav automatski gasi motor pri vožnji u gustom prometu ili ako vozač slučajno otpusti pritisak na papučicu kočnice.
Vozač može birati između dva načina rada stop–start sustava: NORMAL i LONG (produženi rad). Kod načina LONG, motor ostaje duže ugašen pri radu klima-uređaja kako bi se povećala učinkovitost.
Kod kretanja na uzbrdici moguće je neznatno kašnjenje između ponovnog pokretanja motora i isporuke okretnog momenta na kotače. Zato sustav održava kočioni tlak dok ne osigura dovoljno okretnog momenta, čime omogućuje glatko kretanje bez trzaja. Na ravnoj podlozi sustav neutralizira prekomjeran moment pri ponovnom pokretanju.
Kontrola ubrizgavanja goriva optimizirana je kako bi se postigla ravnoteža između odzivnosti sustava i ublažavanja vibracija pri pokretanju.
Litij–ionska hibridna baterija
Hibridna 48V litij–ionska baterija sadrži 13 ćelija i ima kapacitet od 4,3 Ah. Teška je svega 7,6 kg i kompaktno je integrirana ispod izmijenjene podnice prtljažnika, čime ne utječe značajno na korisni prostor. Kada je potpuno napunjena, daje do 12 kW (16,3 KS) snage i 65 Nm okretnog momenta pogonskom sustavu pri kretanju.
Baterija i DC–DC pretvarač zaštićeni su od prodora vode, a zrak za hlađenje uzima se iz prednjeg dijela vozila kako bi bio niže temperature od zraka u kabini. Filtar sprječava nakupljanje prašine u sustavu hlađenja, dok ventilator štiti bateriju od pregrijavanja pri visokim temperaturama.
Sastav remena ključan je za njegove performanse. Visokokvalitetni pamučni sloj na rebrastoj strani remena smanjuje buku, upija vlagu i održava koeficijent trenja čak i u vlažnim uvjetima. Visokootporni aramidni kabel u jezgri remena povećava pouzdanost pri iznenadnim opterećenjima, poput pokretanja motora ili povećane proizvodnje energije.
Graničnici na krakovima zatezača sprječavaju neuobičajenu buku i vibracije uzrokovane udarcima krakova u kućište prilikom prebacivanja u režim rada motor–generator. Ležajevi prigušnog mehanizma dizajnirani su kako bi spriječili ulazak nečistoća poput prašine i pijeska u uvjetima teške terenske vožnje.