KAKO ODABRATI NAJBOLJE

Što znače oznake na EU naljepnici na gumama za automobile?

31.07.2019 u 08:50

Bionic
Reading

EU oznaka namijenjena je kupcima kako bi preciznije procijenili pojedinačna svojstva novih guma ili usporedili različite modele s obzirom na sljedeća tri kriterija: Otpor kotrljanja, prianjanje po mokrom i vanjska buka kotrljanja

Usred smo ljetnog perioda, u kojem dominiraju visoke temperature, i uglavnom ne razmišljamo onako kako smo to činili kad nam se bližio prošli jesensko-zimski period i obvezne zimske gume. No prije ili kasnije trebat ćemo novi set guma za našeg limenog ljubimca, a ovo je jedan od načina da ih argumentirano odaberemo: EU naljepnica.

EU oznaka namijenjena je kupcima kako bi preciznije procijenili pojedinačna svojstva novih guma ili usporedili različite modele s obzirom na sljedeća tri kriterija: otpor kotrljanja, prianjanje po mokrom i vanjska buka kotrljanja. Te su naljepnice zalijepljene na gaznoj površini novih guma, a u slučaju da ih nema, svakako ih zatražite na uvid.

Pojasnimo detaljnije što znači svaki od simbola na novoj gumi:

  1. Otpor kotrljanja

Kategorije otpora kotrljanja i učinkovitost potrošnje goriva dijele se u klase od A do C i od E do G, dok se klasa D ne koristi za osobna vozila iako je naznačena na naljepnici. Ušteda goriva koja može nastati upotrebom guma klase A u usporedbi s gumama klase G procjenjuje se na oko 7,5 posto za osobna vozila. To odgovara uštedi goriva od oko 0,5 l/100 km za većinu putničkih automobila. Treba napomenuti da većina guma koje se danas nude spadaju u klase B i C s obzirom na otpor kotrljanja, pa je time i mogućnost uštede goriva gotovo neznatna. Preciznije procjene ne mogu se napraviti na paušalnoj osnovi i moraju uzeti u obzir čimbenike specifične za pojedina vozila.

2. Prianjanje po mokrom

Prianjanje guma, koje izravno utječe na sigurnost tijekom kočenja na mokrim cestama, razvrstano je u klase od A do C i od E do F, a klase D i G se ne koriste. Možda postoji 30 postoji razlike u kočnom putu između guma klase A i F. U slučaju hitnog kočenja na mokroj cesti, počevši od brzine od 100 km/h, kočioni put produžava se do 28 metara. Dakle vozilo s gumama klase F još uvijek vozi preko 65 km/ h dok se vozilo s gumama klase A već zaustavilo u stanje mirovanja. I u ovom slučaju faktori specifični za vozilo izravno utječu na stvarnu razliku u performansama koja nastaje zbog upotrebe odgovarajućih guma.

3. Vanjska buka kotrljanja

Snaga vanjske buke gume predstavljena je brojem crnih prstenastih linija pored stiliziranog zvučnika u trećem, donjem simbolu - što je manje crnih prstenova, guma je tiša. Pored simbola zvučnika navedena je stvarna vrijednost vanjske buke gume u decibelima (dB).

Vrijednosti granične buke nisu iste za sve automobilske gume i ovise o odgovarajućem odobrenju ili širini i vrsti gume. Iz tog razloga se kod različitih guma mogu pojaviti različite kombinacije ispunjenih četvrtina zvona i razine buke. Pojedinosti su izložene u Pravilniku 117 UN / ECE.

Kada nam se kod primjerice dva tipa guma koje nas zanimaju poklapaju vrijednosti otpora kotrljanja i prianjanja na mokrom, treba izabrati one s nižom vanjskom bukom.