Ikona u modernom obliku

Škoda Favorit današnjih dana: Legendarni hatchback kao moderni električni crossover

29.05.2025 u 23:26

Bionic
Reading

Dizajneri u Škoda Autu su ponovno crpili inspiraciju iz bogate povijesti marke kako bi stvorili modernu interpretaciju legendarnih vozila. U duhu dizajnerskog jezika Modern Solid, pojavila se pažljivo osmišljena reinkarnacija modela Škoda Favorit

Škoda Favorit je bio ključan automobil koji je pomogao proizvođaču automobila iz Mlade Boleslave da se usmjeri prema svom modernom identitetu. Unatoč ograničenim resursima i radu iza 'Željezne zavjese', inženjeri su uspjeli stvoriti atraktivan i kvalitetan automobil koji je privukao pozornost diljem svijeta.

Važnost Favorita prepoznao je i dizajner Ljudmil Slavov, koji je, kao dio osvrta na legendarne Škodine modele, stvorio viziju Favorita u današnjem stilu marke. 'Zadatak razvoja modernog automobila sposobnog konkurirati zapadnim modelima u kratkom roku uspješno je izvršio inženjerski tim predvođen g. Hrdličkom. Čak je i Volkswagen primijetio kvalitete Favorita - a ostalo je povijest', objašnjava Ljudmil, dijeleći što ga je privuklo modelu.

Škoda Favorit

Škoda Favorit hatchback je predstavljen 1987. godine. Unatoč tome što je razvijen pod ograničenjima 'Istočnog bloka', dobro se nosio sa zapadnim automobilima u pogledu korisnosti i voznih karakteristika. Pokretao ga je 1,3-litreni četverocilindrični motor snage od 40 do 50 kW (54,4 do 68 KS) u različitim verzijama. Osim hatchbacka, Škoda je proizvodila i karavansku varijantu Forman. Nakon nekoliko ažuriranja, model se proizvodio do 1994. godine, kada ga je zamijenila Felicia.

Predanost i intenzitet s kojim je izvorni tim radio inspirirali su Ljudmila. 'Energija i trud uloženi u projekt podsjećaju me na moje studentske dane, kada mi je ponekad trebao pravi poticaj', smiješi se dizajner. Zadatak ponovnog osmišljavanja Favorita u duhu Modern Solida potpuno ga je zaokupio - na projektu je proveo oko 120 sati svog osobnog vremena. 'Želio bih zahvaliti svojoj supruzi što mi je dala prostor da ovo napravim', kaže s zahvalnošću.

Moderni Solid by Bertone

Ljudmil je također s poštovanjem pristupio originalnom dizajnu - stvorio ga je legendarni dizajnerski studio Bertone. 'Iz današnje perspektive, mislim da je Favorit već bio svojevrsni Moderni Solid. Tehnički i vizualno bio je jednostavan automobil namijenjen široj javnosti', objašnjava. Taj se način razmišljanja odrazio u njegovim modernim skicama.

Njegov Favorit 21. stoljeća je čisto, jednostavno vozilo - kompaktno i praktično. Ljudmil je malo proširio originalni koncept u crossover, a ne u čisti hatchback. 'Želio sam ažurirati originalnu ideju za danas, kada su popularni razni SUV-ovi - poput Škode Kamiq. Također sam zamislio novi Favorit kao električno vozilo, a viša struktura karoserije omogućuje bolji smještaj baterije u podu', kaže.

Redizajniranje oblika Favorita nije bilo lako. 'Nisam htio koristiti trenutne dizajnerske elemente poput Tech-Deck Facea. Ovo je posveta Favoritu, pa sam proučavao njegove originalne detalje i pokušao ih razviti i poboljšati. Iskreno, pojednostavljenje već minimalističkih oblika u Modern Solid formu bilo je vrlo izazovno', priznaje.

Rezultat je impresivan koncept koji zadivljuje. Iako Ljudmilove skice sadrže ikonične elemente originalnog modela, njegov moderni Favorit ne djeluje retro. Njegov prepoznatljiv prednji kraj možda se ne poklapa u potpunosti s današnjim Škodinim licima, ali savršeno obuhvaća filozofiju Modern Solida.

Prijateljski Simply Clever automobil

Put do uspješnog rezultata bio je dug: 'Skicirao sam mnoge verzije, tražio idealan oblik rešetke i prednjih svjetala, isprobavao različite perspektive i puno se konzultirao s kolegama', kaže Ljudmil. Od početka do kraja, sve je digitalno skicirao na tabletu, jer mu je tako lakše raditi s proporcijama. 'Gotovo više ne koristim olovke - možda samo za prve ideje', dodaje o svom stilu rada.

Od samog početka, njegova vizija Favorita, reinterpretiranog kao crossover, imala je uravnotežene proporcije s naglaskom na praktičnost. U određenoj fazi, doveo je svog kolegu Davida Stingla da pomogne u prelasku koncepta u sljedeću fazu. 'David dizajnira u 3D okruženju za skiciranje, što je bio odličan sljedeći korak za daljnji razvoj', objašnjava Ljudmil. 'Bazirali smo ga na Ljudmilovim skicama. Moj je zadatak bio dati automobilu nove volumetrijske proporcije, oblike i dizajnerske elemente tako da rezultat izgleda gotovo kao gotov proizvod s modernim solidnim izrazom', kaže David Stingl o razvoju novog Favorita.

Dizajn su održavali čistim i usredotočili se na to da se automobil osjeća pristupačnim. 'To je prijateljski automobil za svakodnevni život - kompaktan, ali i dalje praktičan. To je bit Favorita', kaže David. 'Za mene je Favorit bio simpatičan automobil u kojem je sve imalo smisla. Na taj način, bio je Simply Clever', dodaje Ljudmil hvaleći original.

Škoda Favorit današnjih dana
  • Škoda Favorit današnjih dana
  • Škoda Favorit današnjih dana
  • Škoda Favorit današnjih dana
  • Škoda Favorit današnjih dana
  • Škoda Favorit današnjih dana
    +8
Škoda Favorit kako ga zamišlja dizajner Ljudmil Slavov Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda

Iako konačni rezultat više nalikuje vozilu spremnom za proizvodnju nego ranim skicama, David Stingl dodao je mnoge originalne detalje koji ga razlikuju od ranijih faza i uvode zanimljiva funkcionalna rješenja. 'Uzmimo za primjer vrata - ona su prilično jedinstvena. Imaju zajedničku ručku ugrađenu u karoseriju, podijeljenu u sredini, i otvaraju se u suprotnim smjerovima. To održava dizajn vizualno čistim', opisuje David. Još jedan neobičan detalj su kotači: 'Njihov oblik je jednostavan, inspiriran načinom na koji skiciramo kotače kada se ne usredotočujemo na njihov dizajn', napominje.

Hipnotička prednja svjetla odaju počast originalu

Jedan od najupečatljivijih elemenata koncepta su prednja svjetla, koja vješto podsjećaju na originalni model. U to vrijeme, čak se i slavni dizajner Bertone suočio s izazovom integriranja osnovnih, unaprijed razvijenih prednjih svjetala koja su se u to vrijeme masovno proizvodila u Čehoslovačkoj. Unatoč njihovoj veličini, morao ih je uklopiti u svoj dizajnerski jezik. U tom duhu, Ljudmil Slavov je proveo puno vremena razmišljajući o tome kako modernizirati ovaj element.

Rezultat je očaravajuće rješenje s vrlo tankim modernim LED svjetlima sprijeda i straga. Uokvireni su djelomično prozirnim poklopcima koji odgovaraju volumenu svjetala originalnog automobila. 'Kroz ove poklopce svjetlost može projicirati različite uzorke, koje vlasnik može prilagoditi', kaže Ljudmil. Prema Davidu, poklopci prednjih svjetala mogli bi se čak i sklopiti: 'Primarno vidljivi dio je za dnevna svjetla. Kada je potreban klasični prednji far, poklopac se sklapa', objašnjava. Suptilni moderni svjetlosni detalj je osvijetljeni karon u Škodinom logotipu na prednjem i stražnjem dijelu automobila.

Uz 'civilnu' verziju, Ljudmil Slavov je stvorio i trkaći koncept inspiriran reli nasljeđem Favorita. Karakteriziraju ga istaknuti branici izrađeni od mekog materijala, koje je uveo u određenoj fazi razvoja kako bi se referirao na plastične branike originalnog Favorita.

Ljudmil Slavov

Dizajner Ljudmil Slavov podrijetlom je iz Bugarske, ali se s roditeljima preselio u Češku Republiku u dobi od 11 godina i tamo živi više od 25 godina. Diplomirao je na Akademiji umjetnosti, arhitekture i dizajna u Pragu (UMPRUM). Tijekom stažiranja u Bratislavi upoznao se s Volkswagen grupom. Kasnije je radio u industrijskom dizajnu, transportu i dizajnu teških strojeva, a na kraju se usredotočio na automobilski dizajn.

U Škoda Designu je od 2017. godine, radeći kao dio tima za dizajn interijera. Godine 2020. stvorio je modernu interpretaciju legendarnog Škoda Popular Monte Carlo za seriju 'Icons Reimagined', koju nastavlja trenutna serija. Ljudmil je strastveni biciklist i trudi se što više slobodnog vremena provoditi sa svojom obitelji. Također voli arhitekturu, ali najveću kreativnu inspiraciju pronalazi u glazbi.

David Stingl

David Stingl

S 24 godine, vanjski dizajner David Stingl trenutno završava studij dizajna na Akademiji umjetnosti, arhitekture i dizajna u Pragu. Dizajnom se počeo baviti s 15 godina, isprva radeći kao freelancer kao dizajner proizvoda. Brzo je razvio snažan interes za 3D modeliranje, što ga je dovelo do trenutne pozicije - sada je na drugoj godini - u digitalnom dizajnerskom studiju Škoda Auta. 'Ovo je moje prvo iskustvo rada izravno za proizvođača automobila. Volim automobile i dizajn, tako da je ovaj posao ostvarenje mojih snova', kaže. Što se tiče njegove kreativne inspiracije, dodaje: 'Volim dobre priče. Za mene je dizajn poput velike priče ostvarene u stvarnosti.'