sigurnost u prometu

Prometne nesreće i mjere protiv COVID-a 19; manje prometnih nesreća, poginulih i ozlijeđenih

08.05.2020 u 15:02

Bionic
Reading

Manjem broju prometnih nesreća doprinijele su i mjere koje se provode zbog pandemije COVID-a 19, a koje su utjecale na znatno manji broj vozila u cestovnom prometu

Protekla dva dana smo imali prilike pročitati s više strana zanimljive podatke o broju prometnih nesreća u vrijeme kada je većina zemalja na svijetu u svojevrsnoj blokadi – 'lockdownu'. Tako se i MUP RH osvrnuo na ovu činjenicu, ali i sam predsjednik Svjetske automobilstičke federacije (FIA) Jean Todt.

Tako Ministarstvo Republike Hrvatske navodi sljedeće: 'U prva četiri mjeseca 2020. godine, policija je evidentirala manji broj prometnih nesreća, poginulih, teško i lako ozlijeđenih osoba, odnosno 6941 prometnu nesreću (u četiri mjeseca 2019. – 9128 prometnih nesreća), u kojima je poginulo 68 osoba (2019. – 74 osobe), teško je ozlijeđeno 460 (2019. – 573 osoba), a lakše je ozlijeđeno 2041 (2019. – 2856) osoba.

Manjem broju prometnih nesreća te stradalih osoba u njima, doprinijele su i mjere koje se provode zbog pandemije COVID – 19 virusa, a koje su utjecale na znatno manji broj vozila u cestovnom prometu. U takvim okolnostima pojedini vozači krše prometne propise te upravljaju vozilom brzinom većom od dopuštene, a zbog čega dolazi do prometnih nesreća, često s najtežim posljedicama.

Na području Republike Hrvatske u proteklom, relativno kratkom razdoblju (proteklih 10-tak dana) dogodilo se više prometnih nesreća s poginulim osobama, u kojima je smrtno stradalo 12 osoba.

Analiza prometnih nesreća

Analizirajući nesreće, razvidno je da su ih većinu prouzročili mladi vozači (do 24 godine starosti), odnosno mlađe osobe, upravljajući osobnim vozilima ili motociklima, prvenstveno zbog grubog kršenja prometnih propisa.

Nadalje je glavni uzrok smrtnog stradavanja kretanje nepropisnom (znatno većom brzinom od dopuštene), odnosno brzinom neprimjerenom uvjetima na cestama, prilikom čega su vozači slijetali s kolnika, nalijetali na objekte koji se nalaze uz kolnik, odnosno prelazili svojim vozilom na suprotnu stranu kolnika i sudarali se s vozilima koja su dolazila iz suprotnog smjera.

Apel roditeljima

Kako su u posljednje vrijeme, jedan dio teških nesreća sa smrtnim stradavanjem, skrivile mlade osobe odnosno mladi vozači, poseban apel uputili bismo roditeljima, ali i drugim odraslim osobama, da im ne omogućavaju dostupnost upravljanja vozilom prije položenog vozačkog ispita.

Također, da im ne omogućavaju upravljanje vozilom ukoliko imaju saznanja da je osoba konzumirala alkoholna pića odnosno da pronađu alternativno rješenje (uslugu prijevoza, taxi, prenoćište i sl.).'

Što govori Jean Todt, predsjednik Svjetske automobilstičke federacije (FIA)

S druge strane, Jean Todt je govoreći za racefans.net izjavio da bi se fokus na koronavirusnu krizu trebao primijeniti i na smanjenje smrtnih slučajeva na cestama, ističući činjenicu 'da više ljudi svakodnevno umre na cestama nego što je umrlo od koronavirusa.

Međunarodni napori na suzbijanju smrtnih slučajeva s koronavirusom pokazuju što je moguće uz snažno vladino vodstvo - a što bi se moglo postići ako se sličan fokus stavi na smanjenje smrtnih slučajeva na cestama, rekao je Jean Todt, predsjednik tijela za sigurnost na cestama i motorsporta pri FIA-i (Federation Internationale de l'Automobile).

Ističući kako je 2020. godine na cestama bilo prosječno 3800 smrtnih slučajeva dnevno - više od tipičnog prosječnog dnevnog prosjeka za koronavirus u svijetu. 'Naš je cilj smanjiti današnju stopu smrtnosti na cestama za polovicu do 2030. godine i to je u tijeku, ali jedna stvar koju smo naučili tijekom ovog 'zaključavanja' je da, kada vlade stvarno žele primijeniti pravila, tada mogu uživati ​​u velikom uspjehu.

Dodao je i sljedeće: 'Naravno, ne želim uspoređivati ​​– broj smrtnih slučajeva na cestama pao je u skladu s ograničenjima tijekom ove strašne krize - ali ono što je jasno jest da smo vidjeli da, s ispravnim receptima, stvari koje nisu izgledale moguće mogu biti postignute.'

Todt je također istaknuo dugoročne promjene u prometu i mobilnosti koje bi mogle proizaći iz ograničenja zbog koronavirusa, napominjući kako 'nitko nije mogao predvidjeti da će svijet određeno razdoblje biti gotovo bez prometnih gužvi i onečišćenja', ali je dodao da je prerano reći koje bi dugoročne promjene mogle proizaći iz toga.

'S jedne strane ljudi su shvatili koliko je važna sloboda i nadam se da će to zapamtiti', rekao je Todt. 'Ali moram reći da sam i skeptičan koliko će dugo trajati neki od utjecaja. Već se čini da je jasno da se ljudi neće voziti javnim prijevozom, pa će vjerojatno na kraju završiti u vlastitom prijevozu, stvoriti zastoje u prometu i opet povećati zagađenje.'

'To je razumljivo, ali važno je prepoznati i da mi moramo biti dio rješenja. Svi klubovi članica FIA-e mogu igrati ulogu u tome i moramo vidjeti što se može postići.'