Ekološki standardi

Euro 6, Euro 6d-Temp...: Što morate znati o ekonormama želite li voziti čišće (ali i skuplje)?

12.03.2019 u 13:36

Bionic
Reading

Na vrhu lista ekološki najprihvatljivijih automobila ponajprije su oni električni. Slijede hibridna vozila i ona na prirodni plin, a koja su imala samo norme Euro 6b u vrijeme testa

Što je norma Euro 6? Europski standardi emisije definiraju prihvatljive granice za ispušne plinove novih vozila koja se prodaju u zemljama članicama Europske unije i EEA-e (European Economic Area, uz sve zemlje članice EU-a tu su još i Island, Norveška i Lihtenštajn). Emisijski standardi definirani su nizom direktiva Europske unije kojima se progresivno uvode sve stroži standardi. Te norme odnose se na sva vozila, bez obzira na vrstu motora, pa tako i na hibridne ili potpuno električne automobile.

U Europskoj uniji emisije dušikovih oksida (NOx), ukupnih ugljikovodika (THC), nemetanskih ugljikovodika (NMHC), ugljičnog monoksida (CO) i čestica (PM) regulirane su za većinu tipova vozila, uključujući automobile, kamione, pa sve do lokomotiva, traktora i sličnih strojeva, teglenica, ali ne i morske brodove i zrakoplove. Za svaki tip vozila primjenjuju se različiti standardi. Kada govorimo o dizelskim motorima, posebno nakon skandala s lažiranjem rezultata testiranja, odnosno softverskim putem prilagođavanja testnih rezultata, pod čistim dizelom smatramo sva vozila s dizelskim motorom koja zadovoljavaju normu Euro 6.

Ta se norma počela primjenjivati još od 1. rujna 2015. Tako su ih sva novoproizvedena vozila morala zadovoljiti još godinu ranije, od 6. rujna 2014. Tijekom posljednjih 15 godina granične vrijednosti dušikovih oksida (NOx) za dizelske motore smanjene su za 84 posto, a čestice (PM) za 90 posto.

Koji su dizeli prihvatljivi?

Danas se kod novih automobila susrećemo s normom Euro 6d-Temp (vrijedi od rujna 2018. do rujna 2020.), zakonski propisanu za dopuštene granične vrijednosti emisije ispušnih plinova. Ona se smatra preduvjetom za homologaciju tipa osobnog vozila koje izlazi na tržište. Za provjeru graničnih vrijednosti obavezni su ispitni ciklus WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) i test na cesti RDE (Real-Driving Emissions).

Što se tiče dušikovih oksida (NOx), dizel mora biti u skladu s graničnom vrijednosti od 80 mg po kilometru na ispitnoj traci, a na cesti ne smije prelaziti 168 mg. Godine 2020. Euro 6d-Temp bit će zamijenjen standardom Euro 6d. Tada će dizelskim automobilima na cesti biti dopuštena samo vrijednost ne veća od 120 mg NOx/km.

Od 1. rujna 2017. godine postavljene su granične vrijednosti koje se ne smiju prekoračiti (Not-To-Exceed ili NTE) za emisije u stvarnom testu (RDE) novih modela automobila s faktorom sukladnosti (NTE / Euro 6 granični omjer) od 2,1 za emisije NOx-a. I to je zapravo standard Euro 6d-Temp.

Ova norma će primjenjivati na sve nove automobile proizvedene od 1. rujna 2019. godine. Od siječnja 2020. do siječnja 2021. želi se smanjiti količina NOx CF na 1,43 (što je 1,0 + granica pogreške od 0,43). Tako će Euro 6d-Temp prijeći u standard Euro 6d. CF za broj čestica stupio je na snagu u rujnu 2017. za nove tipove automobila i postavljen je na 1,5 (1,0 + granica pogreške od 0,5). Od rujna 2018. primjenjuje se na sve novoproizvedene automobile.

Jesu li automobili s normom Euro 6d-Temp uvijek bolji?

Često je tako, ali ne uvijek! Dakle na vrhu lista ekološki najprihvatljivijih automobila ponajprije su oni električni. Ali i hibridna vozila i ona na prirodni plin, koja su imala samo norme Euro 6b (što su vrijedile do rujna 2015.) u vrijeme testa. Potonji još uvijek mogu biti dobri u ekološkoj ocjeni jer emitiraju malo onečišćujućih tvari i ne ugrožavaju jako klimu zato što ispuštaju male vrijednosti CO2 (ugljičnog dioksida).

S druge strane, neka vozila (poput npr. Opel Grandland X2.0 s dizelskim motorom i automatskim mjenjačem), koja ispunjavaju najnovije norme Euro 6d-Temp i propisane granične vrijednosti, ipak zbog previsoke potrošnje i time emisije CO2 nisu na vrhu liste najekološkijih vozila. Tako se taj Opelov model, izravni konkurent VW Tiguanu, na ADAC-ovu testu s dobivenih samo tri od pet zvjezdica nalazi u sredini, na 59. mjestu (sa 61 od 100 mogućih bodova). No to ne znači da nije ekološki prihvatljiv. Naprotiv. Samo je to potvrda toga da je riječ o složenoj problematici.

Na vrhu liste ekološki najprihvatljivijih vozila prema ADAC-u je VW e-Golf generacije 7(facelift) s motorom snage 100 kW (136 KS).