VOZAČI PROTIV PLINA IZ INE

Propast autoplinskog biznisa u Hrvatskoj

10.09.2009 u 09:24

Bionic
Reading

Udruga za ukapljeni naftni plin (UNP), koja je prije nekoliko dana prozvala Inu zbog proizvodnje navodno lošeg, prljavog autoplina, zaprimila je od svojih članova – servisera 17.900 pritužbi vozača koji koriste autoplin, a koji su, kažu serviseri, bili prisiljeni prijevremeno mijenjati filtere u svojim vozilima. Najviše pritužbi, pritom, dolazi s područja Kvarnera, zatim Istre, pa Dalmacije i Zagreba

'Prema riječima Božidara Baćuna, vlasnika taxi službe 'BB Commerce' iz Rijeke, ovih mu se dana u vozilu na autoplin dogodio, navjerojatnije zbog lošeg goriva, izvanredni trošak od 1.400 kuna, dok je Ivan Biondić, vlasnik autoplin servisa Frigo Adria d.o.o na Škrljevu, kako nam je kazao, na servisu imao automobil u 'katastrofalnom stanju', na membranama je pronađeno neubičajeno puno ulja i nečistoća, čemu je uzrok, kaže, prljavo, nepročišćeno gorivo, piše Novi list

'U posljednje vrijeme primjećujemo dosta takvih slučajeva, filteri se često blokiraju, a ljudima stvara dodatan trošak. Kvarovi se uglavnom događaju na membranama, koje sada mijenjamo s upola manjom kilometražom nego ranije. Odlaze i filteri, također sa znatno manjom kilometražom.

Prije pet godina nas se, instalatere i servisere, doslovno vuklo za rukav da uložimo u ovaj posao, mi smo onda ljude uvjeravali da se okrenu autoplinu, da bi njegova kvaliteta danas bila toliko loša, a cijena sve bliža cijeni benzina, ističe Biondić, ogorčen padom prometa.

Plin iz Austrije i Italije

Vozač na autoplin, Danko Kurtović s Grobnika, kad»natanka« u Austriji ili Italiji, 'kao da je sjeo u drugi, jači auto',a s nalivenim gorivom vožnja traje dulje negoli s istom nalivenomkoličinom u Hrvatskoj.

– Prije šest mjeseci bio sam naredovitom servisu, koji je pokazao da je sve u redu, na koji sam seopet, nedavno, morao vratiti zato što su filteri bili potpunozačepljeni, ističe Kurtović, također ogorčen na sve višu cijenuautoplina, na čiju se ugradnju vozače nekad nagovaralo.

–Sjećam se, govorili su mi dečki iz riječke rafinerije da se prije petgodina autoplin kao nusprodukt spaljivao, a danas nam ga, i jošprljavog, skupo prodaju, zaključuje Kurtović.

Do studenog prošle godine, kaže, u njegovoj je radionici plin ugrađivalo desetak automobila tjedno, dok je od početka ove godine na ugradnji, imao svega 16 vozila! U riječkoj okolici zatvorena su dva servisa, a Biondić je morao otpustiti više od polovice, odnosno 6 radnika.

– Ne pitajte me kako preživljavam, zaključuje Biondić, apelirajući na odgovorne da »upristoje« cijenu i kvalitetu autoplina u Hrvatskoj, jer će u protivnom svi instalateri morati zatvoriti svoja vrata.

Predsjednik i glasnogovornik Udruge za UNP Josip Kelemen, u čijem je aranžmanu prošloga tjedna završeno uzorkovanje autoplina na 14 punionica širom Hrvatske kaže pak da se svakim danom povećava broj vozača koji se žale na lošu kvalitetu autoplina.

'Međutim, sada je intenzitet onih koji s automobilom moraju na servis manji, budući da je i Ina, kako doznajemo, zbog naše akcije naredila da se autoplin iz njihove 'radionice' pročisti. Prije otprilike mjesec dana u jednoj od Ininih rafinerija, pouzdan je podatak s kojim raspolažemo, dogodila se nezgoda zbog koje je proizvodnja autoplina onečišćena, a zbog koje je i velik broj automobila morao na izvanredni servis.

Motori blokiraju, što se ovih dana događa i meni, te ću isto morati s vozilom na pregled, ističe Kelemen i dodaje da bi rezultati Zavoda za ispitivanje kvalitete, koji će pokazati sastav plina koji se puni u hrvatska vozila, javnosti trebali biti predstavljeni najvjerojatnije idući tjedan.

Na pitanje kome se oštećeni vozači mogu obratiti, Kelemen ističe kako im, osim privatne tužbe, na raspolaganju stoji kolektivna tužba preko angažiranih odvjetnika Udruge za UNP. Ovaj put su se, kaže Kelemen, za hrvatski autoplin zainteresirale, međutim, i inozemne udruge vozača, budući da je među oštećenima bilo i stranaca, ovosezonskih hrvatskih gostiju.

Da je situacija alarmantna, potvrđuje i Vladimir Ivančević, predsjednik Društva za zaštitu potrošača Istre i potrošačkog savjetovališta koje, sa sjedištem u Puli, 'pokriva' područje Istre, Primorsko-goranske te Ličko-senjske županije.

'Plin je nekvalitetan', kažu vozači

'Javilo nam se najmanje 50 vozača koji koriste autoplin, s istom pritužbom – žale se da im blokiraju motori, i da moraju mijenjati spremnike za autoplin nakon svega nekoliko godina korištenja, makar je njegova trajnost u, primjerice Italiji, deset godina.

Ti su ljudi, znači, skupo platili prijelaz na plin, ne bi li uštedjeli na gorivu, a sada moraju skupo plaćati servisiranje ili pak vraćanje na benzin', kaže Ivančević. One koji misle da su oštećeni, kaže, upućuju na Državni inspektorat.

U Ini, s druge strane, tvrde da niti jednu pritužbu na kvalitetu svog autoplina do sada nisu zaprimili, niti je u njihovim rafinerijama bilo ikakvih incidenata koji bi utjecali na kvalitetu tog goriva. Izjave Udruge za UNP, zaključuju, potpuno su neutemeljene.