predstavnica hiperrealizma

Predstavljena monografija o umjetničkom radu hrvatske slikarice Jadranke Fatur

20.05.2025 u 15:16

Bionic
Reading

Monografija o umjetničkom radu hrvatske slikarice Jadranke Fatur, za koju kritika kaže da je najdosljednija predstavnica hiperrealizma u Hrvatskoj, predstavljena je u utorak u Zagrebu u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti

Knjiga „Jadranka Fatur, Od koncepta do slike“, na više od 270 stranica velikog formata obuhvaća cijeli umjetnički rad Jadranka Fatur, a autorica monografija Branka Hlevnjak kazala je da sami naslov monografije govori važnu stvar o umjetničinu radu.

Za razliku od povjesničara umjetnosti koji konceptualnost smatraju određenim stilom, kod Fatur je konceptualnost dio svakog ljudskog čina, kazala je Branka Hlevnjak i podsjetila da je Jadranka Fatur do sada objavila pet ili šest knjiga, te da se radi o umjetnici koja je jednako dobra spisateljica kao što je izuzetno vrsna slikarica.

Fatur je od samih početaka bila opsjednuta prostorom i bunila se protiv moderne plošnosti, koja je „izbacila ideju iluzije prostora i volumena“, kazala je autorica Hlevnjak i također istaknula ideju Fatur da bude „anonimni umjetnik“.

Važan doprinos hrvatskom slikarstvu

Fatur je to objasnila argumentima da je ona samo jedan od autora koji je stvorio sliku, a da su svi koji su u tom prostoru „nekako koautori“ sa njom. Kao primjer rada Jadranke Fatur, Branka Hlevnjak je navela i historicističku sliku Hrvatskog sabora „Proglašenja Ustava 22. prosinca 1990.“, slike široke više od četiri metra i visoke više od dva metra koja se, uz ino, sastoji i od oko stotinu stvarnih portreta koje je „studijski odradila“.

Lada Čale Feldman je za tu sliku kazala da javne kritike te slike graniče s diverzijom naslijeđene raspodjele (slikarske) moći, što muško-ženske, što one između naručitelja i poslušnog izvođača. No, jedno je sigurno, slika predstavlja jedan od najvidljivijih i najprjepornijih ženskih doprinosa hrvatskoj umjetnosti slikarstva s kraja 20. stoljeća pa je se upravo u tome svojstvu ni feministička ortodoksija ne bi smjela odricati.

Direktor Muzeja Branko Franceschi kazao da je Jadranka Fatur najvažnija predstavnica slikarstva hiperrealizma i fotorealizma u Hrvatskoj, što je potvrđeno na mnogim internacionalnim izložbama, te da je bila uvaženi predavač na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

Jadranka Fatur (Zagreb,1949.) studirala je slikarstvo od 1969. do 1974. na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi prof. Miljenka Stančića. Za vrijeme studija, 1973. postaje suradnica u majstorskoj radionici Krste Hegedušića, kasnije Ljube Ivančića. Iste godine predstavila se prvi put sudjelovanjem na 8. zagrebačkom salonu održanom u Umjetničkom paviljonu.

U Pariz odlazi 1978. na jednogodišnje putovanje kao stipendistica Francuske vlade na sveučilište Ecole nationale superieure des Beaux-Arts. Nakon Pariza uslijedila su studijska putovanja u Meksiko, Grčku, Italiju, SAD, Austriju. Smatra se najvažnijom predstavnicom hiperrealizma u Hrvatskoj. Tijekom svoje karijere izlagala je na više od 200 skupnih i preko 20 samostalnih izložbi u Njemačkoj, Francuskoj, SAD, Poljskoj, Rumunjskoj, Nizozemskoj, Kanadi, itd.