JAVNA PODUZEĆA I MINISTARSTVA

Ovako se rasipao državni novac u vrijeme krize

Darko vuletić

Darko vuletić

Izvor: Pixsell / Autor: Pixsell

Državna revizija potvrdila je medijske napise da pojedine državne tvrtke namještaju natječaje za nabavu vozila! Jutarnji list otkriva da su Hrvatske šume, primjerice, u 2011. potrošile 882.000 kuna za nabavu osam vozila, i to za sedam terenaca i jedan osobni automobil, a u natječaju su bile naznačene tako detaljne specifikacije da je i državnim revizorima bilo sasvim jasno da pobjednik može biti samo jedan dobavljač. Novi list pak navodi kako je Državna revizija utvrdila da se ministarstvo Božidara Kalmete razbacivalo milijunima državnih kuna

Uz namještanje natječaja, revizori su otkrili da se, unatoč uvjeravanjima bivšeg predsjednika Uprave Darka Vuletića o štednji u Hrvatskim šumama, tamo baš remen i nije stezao. U vrijeme najteže gospodarske krize, naime, u Hrvatskim šumama u prošloj godini zaposleno je novih 135 radnika!

Državna revizija utvrdila je nepravilnosti i u drugim javnim poduzećima: Croatia Airlinesu, Jadroliniji te Hrvatskim cestama.
Za Croatia Airlines je revizija utvrdila da 'društvo nije likvidno, ne posluje ekonomično, zaduženo je', a gubitak u 2011. bio je 75,5 milijuna kuna. U Jadroliniji je sumnjiva količina besplatnih karata. Naime, oni su u 2010. izdali više od milijun besplatnih karata stvarne vrijednosti 25,4 milijuna kuna, a onih s popustom bilo je 2 milijuna. Hrvatske ceste za poslove ukupne vrijednosti 8,3 milijuna kuna u 2010. nisu raspisale javni natječaj.

Prihodi su im iznosili 2,340 milijardi kuna, a rashodi 2,339 milijardi kuna. Za 131 milijun kuna bili su veći rashodi u 2011. nego godinu ranije, a na plaće je potrošeno 990 milijuna kuna, što je za 6,9 posto više nego u 2010. Točnije, zbog povećanja broja zaposlenih potrošeno je 63,9 milijuna kuna više nego prethodne godine, ističe Jutarnji.

Revizori su otkrili i rastrošnost same Uprave i direktora u Direkciji. U palači Hrvatskih šuma u Vukotinovićevoj ulici zaposleno je 179 ljudi, a pojedini direktori i Uprava na raspolaganju su imali 42 automobila.

I mogli su ih koristiti neograničeno, dan-noć, u poslovne i privatne svrhe. Tako su u 2011. potrošili čak 856.000 kuna samo za gorivo službenih vozila.

'Državni ured za reviziju predlaže preispitati opravdanost broja zaposlenika koji koriste neograničeno službene automobile zbog racionalnijeg korištenja sredstava', piše u nalazu revizije.

Nova Uprava na čelu s Ivanom Pavelićem poslušala je savjet Državne revizije i u travnju ove godine donijela odluku da samo članovi Uprave i direktori uprava Šuma mogu koristiti službena vozila, i to ne više neograničeno.

I sami zaposlenici uživali su blagodati rada u ovoj državnoj tvrtki, pa je tako u 2011. svim zaposlenicima isplaćena stimulacija u ukupnom iznosu od 16,3 milijuna kuna zbog poslovanja s dobiti, iako je ta dobit bila značajno manja nego 2010. godine.

Novi list pak navodi kako je Državna revizija utvrdila nebrigu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Naime, spomenuto ministarstvo na čelu s Božidarom Kalmetom početkom prošle godine, posve bespotrebno, isplatilo je 3.683.072 kuna bivšem koncesionaru špilje Grotta u Makarskoj.

Državna revizija je utvrdila kako nije bilo nikakvog razloga da se ta sredstva, osigurana sudskim sporom, isplate iz državnog proračuna. Naime, resorno Ministarstvo prometa nije niti bilo nadležno za izdavanje koncesije, već je to posao Splitsko-dalmatinske županije, odnosno grada Makarske.

Stoga je Ministarstvu naloženo da traži povrat sredstava od Makarske koja je nekadašnjem koncesionaru i dodijelila koncesiju, a potom je i raskinula ne vrativši mu sredstva uložena u koncesiju.

Samo Ministarstvo u svojem objašnjenju revizorima navodi kako je povrat sredstava od Splitsko-dalmatinske županije zatražen u lipnju ove godine. Do tada, čini se, nikome u Ministarstvu nije palo na pamet zaštititi interese države, ističe riječki dnevnik.

A kako je država funkcionirala, pokazuje još jedan primjer iz revizije Ministarstva prometa. Pune tri godine ono od dijela zakupaca nije naplatilo niti kune najamnine. A kao razlog za to se navodi činjenica da je Ministarstvo više od tri godine (od 2007. ili 2008, ovisno o slučaju) čekalo suglasnost Vlade za zaključenje dodataka ugovora o zakupu! To se pitanje počelo rješavati tek u ovoj godini, kao i problem nepotrebnog povrata sredstava nekadašnjem koncesionaru Grotte u Makarskoj.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!