A. MILARDOVIĆ ANALIZIRA

Klima umjesto ustaša i partizana? Teško. S kojim će temama krenuti lov na birače?

08.03.2024 u 15:48

Bionic
Reading

Aktualni saziv Sabora bit će raspušten u četvrtak 14. ožujka, što znači da bismo na parlamentarne izbore najranije mogli 21. travnja, a najkasnije 12. svibnja. I dok se stranke uvelike pripremaju ne bi li u kampanji uvjerile birače da su oni ti koji ih trebaju voditi u 'bolju budućnost', pitanje koje se nameće je koje bi to teme njome mogle/trebale dominirati

Anđelko Milardović, politolog i direktor Instituta za europske i globalizacijske studije, ne dvoji da bi teme kampanja trebale biti javne politike koje se tiču javnog života i njegove organizacije, ali je i izrazio sumnju da će baš tako biti.

Do glasača javnim novcem

'HDZ će voditi kampanju tako da će pokušati predstaviti dosege Vlade, dio čega je i korupcija svih društvenih slojeva kupljenih javnim novcem. Tu se demonstrira čisti trgovački odnos – mi vama povišice, a vi nama glasove, što je model zarobljene države. Ovi drugi još moraju deklarirati svoje politike. Demografija i ekonomija trebale bi biti dvije ključne teme u kampanji s potpitanjem može li loto ekonomija biti okosnica razvoja Hrvatske. Pod loto ekonomijom, koja je žicarska, mislim na žicanje novaca od EU fondova i rođaka koji su otišli iz RH pa šalju doznake, a onda se uz njih pojavljuje turizam kao fragilna industrija koja ovisi o klimatskim, političkim i ekonomskim promjenama. To je neozbiljna ekonomija. Tko će ponuditi bolji ekonomski program - trebalo bi biti ključno', smatra Milardović.

Napominje da bi zbog negativnih demografskih trendova i migracije trebale biti u fokusu, a s obzirom na geopolitičko preslagivanje u Europi, trebalo bi vidjeti što mi predstavljamo, imamo li neku vanjsku politiku ili nemamo.

'Kako naći izlaz iz trokuta depopulacija, starenje stanovništva i iseljavanje, jedno je od pitanja na koje bi stranke morale dati odgovor. Jer nama ne prijeti demografski slom, mi ga već imamo. Gubimo svoj i paralelno, preko noći, dobivamo euroazijski identitet, a tome su kumovali svi koji su bili na vlasti. Stoga se treba povesti računa i o integraciji migranata da nam se ne dogodi da za koju godinu imamo paralelno društvo', smatra Milardović.

Svjestan je, kaže, jer to je neizbježno, da će se u kampanji pojaviti i ideološke teme.

Klimom protiv ustaša i partizana

'Na ideološkom kontinuumu svatko će imati neke svoje teme. Najgore bi bilo kada bi kampanja bila šuplja i kada bi se reducirala na zabavljački moment i prešla u teatralizaciju', smatra Milardović.

Upitan pamti li ijednu kampanju od prvih parlamentarnih izbora do danas, a da je bila usmjerena i s konkretnim temama, odgovorio je negativno.

'Nijedna nije bila takva. Pa u koliko izbornih ciklusa su preživjeli ustaše i partizani? Nešto ih u zadnje vrijeme nema i valjda je vrijeme da ih stave u muzej', dodao je Milardović.

Istaknuo je da bi sasvim logično u fokusu kampanja trebale biti i globalne klimatske promjene, ali i umjetna inteligencija (UI) te kako će ona utjecati na gospodarstvo, na promjene zanimanja, razlikovanje stvarnog svijeta od virtualnog, što će biti i neke od tema predstojećeg 7. ICT foruma u Zagrebu.

Tu je, smatra, i jedna od vrlo bitnih tema - kriza demokracije.

'Većina stranaka je potkapacitirana'

'Hrvatska je ustavno demokracija, ali ona je zapravo oblik diktature Andreja Plenkovića, koja podrazumijeva pokušaj okupacije sudbene vlasti, kontrolu medija i ušutkavanje novinara', kaže Milardović.

Smatra da bi se političari generaciji koja će prvi put izaći na izbore trebali obraćati s temama vezanima za klimatske promjene, demografiju i UI jer će oni nositi društvo u budućnosti.

No dodao je, pomalo rezignirano, kako je svjestan da će malo od toga biti u fokusu stranaka jer većina njih je potkapacitirana da bi strukturirala tu priču.

'One će napraviti lakrdiju od izbora. Izbori nisu ništa drugo nego tehnika uspostavljanja simulirane demokracije jer smisao izbora jedino je da se osvoji vlast, a sve ostalo gubi smisao. Gubi smisao i politika koja će se u izbornom procesu isprazniti od sadržaja i otići u komediju, vodvilj, lakrdiju, vrijeđanje, ponižavanje', zaključio je Milardović.