KRITIKA DRŽAVNOG PRORAČUNA

Menadžer bi koncesionarima autocesta naplaćivao penale

  • Autor: V.M.
  • Zadnja izmjena 22.03.2016 20:10
  • Objavljeno 22.03.2016 u 20:10
Milan Račić

Milan Račić

Izvor: Screenshot / Autor: HRT

Milan A. Račić, stručnjak za strateško poslovno savjetovanje, kolumnist Wall Street Journala i jedno vrijeme Mostov kandidat za ministra gospodarstva, danas je na društvenim mrežama prokomentirao prijedlog državnog proračuna, prema kojem bi koncesionari na Istarskom ipsilonu te na Autocesti Zagreb-Macelj trebali dobiti 391 milijun kuna, što će biti rekord u dosadašnjim godišnjim potporama države tim koncesionarima, zaključivši kako je koncesija dobar model, no s lošom izvedbom

U svojem postu na profilu na Facebooku Račić navodi kako će Bina Istra, kojoj je većinski vlasnik francuska građevinska tvrtka Bouygues, dobiti 293 milijuna državnih kuna, a AZM-u, kojem je većinski vlasnik austrijski Strabag, bit će isplaćeno 98 milijuna kuna iz državne blagajne. Prema tim podacima, Račić je izračunao kako je država u 20 godina uplatila Bina Istri oko 2,3 milijarde kuna te da joj država, sukladno koncesijskom ugovoru koji je potpisan još 90-ih godina, svake godine plaća financijski doprinos uglavnom za sufinanciranje servisiranja kredita za građenje Istarskog ipsilona, a koji ona ne može sama pokrivati zbog nedovoljnog prometa na toj prometnici.


Stručnjak za strateško poslovno savjetovanje ističe kako u Hrvatskoj postoje 'čudni koncesijski ugovori te da predajemo prihode od koncesije pa onda još plaćamo velike dodatne iznose', a da pritom nemamo zajamčeni protok prometa u gužvama, što mora jamčiti koncesionar.
 
Račić smatra kako je takvo što rezultat nestručnosti ljudi koji su proveli takve pregovore 'jer nisu znali bolje zato što su se fokusirali na, kako kaže, nebitne stvari. Prema njegovom mišljenju, tijekom pregovora pregovarači se nisu usredotočili na najbolji aranžman za Hrvatsku, ne vodeći pritom brigu o poreznim obveznicima.

Također, stručnjak upozorava na napumpane cijene gradnje te na manjak dinamičnosti ekonomije jer promet ne raste onako kako bi trebao rasti. Račić upozorava da se na Autocesti Zagreb-Macelj tijekom ljeta stvaraju dugačke kolone jer nema dovoljno otvorenih naplatnih kućica, a time Hrvatska gubi jer su turisti bijesni odmah pri ulasku u zemlju te neki i izbjegavaju taj put pa se gube cestarine. Stručnjak zaključuje kako se sve moglo riješiti klauzulom u ugovoru, prema kojoj koncesionar plaća penale.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!