VLADINO OBEĆANJE - LUDOM RADOVANJE

HŽ potpuno ukida čak tri željezničke pruge?!

27.07.2011 u 10:39

Bionic
Reading

Građani pred vratima Europske unije ili pred potpunom izolacijom? Ako ste jedan od 15 tisuća stanovnika grada Daruvara, onda ste pred izolacijom jer HŽ namjerava jednogodišnju 'privremenu obustavu prometa' pretvoriti u potpunu, i to bez odluke Sabora i Vlade

U svibnju prošle godine donesena je skandalozna odluka o obustavi željezničkog prometa na tri relacije u Hrvatskoj: Savski Marof – Kumrovec, Sirač – Virovitica i Pleternica – Našice.

Umjesto vlakova, pod HŽ-ovim imenom na nekim relacijama vozili su (pra)stari autobusi koje su, kao u starim jugoslavenskim komedijama, putnici morali sami gurati da se pokrenu. Premda su ministri u Vladi (Božidar Kalmeta, Gordan Jandroković, Đurđa Adlešič...) obećali što bržu obnovu pruga i spašavanje građana od prometne izolacije, do danas nije nitko taknuo niti jednu tračnicu, a da situacija bude tragičnija - HŽ danas planira ukinuti čak i taj prijevoz autobusima. Je li prošlogodišnji sastanak u Vladi iznjedrio još jedno obećanje koje je samo lude radovalo?

'Oni malo realniji znali su da privremeno zatvaranje pruga znači početak kraja. Tako je pruga do Kumrovca zatvorena već deset godina! Je li to privremeno?!', pita se tajnik Sindikata prometnika vlakova Anto Iličić i upozorava da sada traže konkretne datume kada će se pruga obnoviti.

'HŽ Infrastruktura godinu dana nakon obustave željezničkog prometa sada predlaže novi vozni red za 2011/2012. godinu i u njemu se na željezničkoj karti Hrvatske, pa tako i Europe, više neće naći Kumrovec, Pleternica pa ni grad Daruvar - hrvatsko kontinentalno turističko središte u kojem živi 15 tisuća stanovnika. Ako se voznim redom kaže da nema vlakova, to znači zatvaranje pruga, a takvu odluku pak smiju donijeti samo Sabor i Vlada, a ne HŽ', upozorava Iličić i upućuje nas na pismo koje su poslali Vladi i Saboru

Sindikati u otvorenom pismu mole Vladu i Sabor da razmotre prijedlog odluke menadžementa HŽ Infrastrukture i podsjećaju ih da samo oni smiju donijeti odluku o zatvaranju pruge. Objašnjenja iz HŽ-a da su to privremena zatvaranja, kaže Iličić, više ne prihvaćaju jer su to tipične, dugogodišnje laži.

'Budući da smo odrasli, nisu nam potrebne bajke u kojima nam obećavaju velike projekte, veliki novac bez rada i slično. Činjenica je da nas čeka ukidanje pruga i to će stvoriti velike, neotklonjive probleme', kaže Iličić i poručuje političarima koji, kaže, jedini imaju moć u svojim rukama po ovom pitanju: 'Ovakvom odlukom vi amputirate dio hrvatskog teritorija i ne dozvoljavate ljudima da tu ostanu živjeti. Prometno odsječeni, nemaju za to razloga. Na taj način dugoročno se radi nenadoknadiva šteta Republici Hrvatskoj!'

Korištenje autobusa u posljednjih godinu dana koštalo je, neslužbeno doznajemo, oko 6,5 milijuna kuna. Obnova jednog kilometra pruge košta oko 750 tisuća kuna, i do danas se novcem za autobuse moglo obnoviti na desetke kilometara pruga uz koje ljudi žive još od Austro-Ugarske.

'U svakom slučaju, matematika pokazuje da je bilo jeftinije i isplativije obnoviti prugu. Nažalost, takva tužna odluka HŽ-a nanijela bi nesagledivu štetu. To je isto kao da ukinete trajekt za Vis i kažete da se građani snađu i koriste svoje barke do Splita', upozorava Iličić.

Dok je Zagreb možda pred vratima Europske unije, slučaj zatvaranja tri željezničke pruge pokazuje da postoje dijelovi Hrvatske kojima bi možda bilo puno lakše da su pred vratima Austro-Ugarske. To je činjenica koju političari danas ne smiju ignorirati i koju građani na izborima moraju naplatiti.