DRUMARINA

HŽ je plaćao mito za propuštanje vlakova

25.01.2011 u 13:36

Bionic
Reading

'Bivši predsjednik Uprave HŽ Holdinga Davorin Kobak i bivša direktorica HŽ–ove tvrtke Agit Biserka Robić uzimali su deset centi provizije po prevezenoj toni robe, dok sam ja dobivao pet centi', ustvrdio je na suđenju za malverzacije u HŽ-u trećeoptuženi Andrija Sarić

Gledanjem trosatne snimke Sarićeva davanja iskaza u USKOK-u nastavljeno je suđenje na Županijskom sudu u Zagrebu, a troje se navedenih, zajedno s bivšim direktorom Željeznica Srbije Vladimirom Vasilijevićem, sumnjiči da su u periodu od 2003. do 2008. godine oštetili HŽ za 3,7 milijuna eura, od kojih su prema tvrdnjama USKOK-a 3,2 milijuna pospremili u svoj džep.

Prema Sarićevim riječima, oni nisu jedini uzimali proviziju, već su svojih deset centi imali i šefovi Željeznica Republike Srpske Srećko Šaran i Federacije BiH Ekrem Hastor

'Ako, primjerice, vozite glinicu od Ploča do Zvornika, HŽ odredi cijenu od dva eura po toni. Agit, koji je špediter, u toj priči zaračuna svojih 20 centi provizije. Potom se u Doboju nađu direktori svih triju željeznica i na to zaračunaju još pedeset centi provizije te onda direktor ŽRS-a, jer se Zvornik kao krajnje odredište nalazi na teritoriju RS-a, ispostavi račun sa 2,70 tvornici glinice u Biraču.

Na to svaka zemlja kroz koju se obavlja tranzit zaračuna putarinu i to se sve fakturira tvornici. U tom slučaju oštećena je tvornica, ali je bilo slučajeva i kad se išlo na teret željeznice', kazao je Sarić, dodajući da je u tri godine, koliko je bio uključen u posao, zaradio između 60 i 70 tisuća eura.

Osim na glinici, provizija se uzimala i na transportu svih drugih roba od valjanog lima, preko kukuruza i pšenice pa do nafte. Od milijun tona, koliko je prevezeno 2002. godine, promet je u 2007. godini narastao na 5,5 milijuna tona. Prema Sarićevim tvrdnjama, 70 posto prometa otpadalo je na poslovanje s inozemstvom, a polovica od toga na posao u BiH.

'U BiH su se tarife dogovarale kao na placu', plastično je opisao Sarić.

Nakon što bi se obavio posao, Agit je ispostavljao fakture HŽ-u i za one poslove koji nisu bili obavljani, a sve lažnjake Sarić je detektirao pred USKOK-om.

'Novac smo podizali u Grazu i Mostaru. Otišli bismo u banku, novce spremili u džep, stigli bismo u Zagreb, izvadili ih na stol, rasporedili po kovertama, a sve na temelju prevezenih tona u pojedinom mjesecu', pojasnio je Sarić.

Da je bilo još onih koji su uzimali svoj dio kolača od transporta i da je novac od provizija korišten za podmićivanje na terenu, svjedoči i priča kontejnerskog vlaka na relaciji Rijeka – Beograd.

'Robić je dogovorila kontejnerski vlak na relaciji Rijeka – Beograd. Vlak u periodu sedam dana mora dostaviti robu i vratiti kontejnere u Rijeku. Ako se to ne napravi, za svaki dan kašnjenja plaća se ležarina od 50 dolara. Da se vlak ne zadržava i brže prođe trasu, plaćale su se provizije', posvjedočio je Sarić.

Za vrijeme prikazivanja snimke Kobak je držao glavu pognutu, dok je Robić listala papire i sve pomno bilježila.

Kobakov odvjetnik Ivan Lovrić je najavio prigovor na iskaz Sarića, a novinarima je rekao kako Hrvatska nije oštećena i da je iskaz svjedoka to potvrdio.

Veći dio usluga nije fiktivan, i to će Biserka Robić u svojem iskazu objasniti, rekao je, kako prenosi Hina, njezin branitelj Berislav Živković, dodajući da je poenta Sarićeva iskaza da nitko u Hrvatskoj nije oštećen i da su se poslovi dobivali onako kako su se na tom teritoriju jedino mogli dobiti.

Suđenje se nastavlja 1. veljače.