PREKID SURADNJE

Rusija 2024. planira napustiti ISS: Kako će to utjecati na budućnost ikoničke svemirske postaje?

28.07.2022 u 06:33

Ruski su dužnosnici najavili da će država napustiti projekt na kojem su surađivali sa SAD-om i ostatkom svijeta, no pitanje je koliko će to utjecati na njihov svemirski program

Moskva je u utorak najavila da 'nakon 2024.' planira napustiti međunarodnu svemirsku stanicu, a kao razlog su naveli tenzije sa Zapadom. Rezultat bi, s vremenom, mogao dovesti do prekida letova prema stanici u kojima sudjeluje ruska posada.

Objava dugo najavljivanog poteza dolazi uslijed razilaženja između Kremlja i Zapada oko Moskvinih vojnih djelovanja u Ukrajini i, ne zaboravimo, niza vrlo oštrih gospodarskih sankcija koje su zahvatile i sektor istraživanja svemira. Stručnjaci u polju tvrde da bi rusko napuštanje ISS-a ozbiljno utjecalo na ruski svemirski sektor te nanijelo ozbiljan udarac njihovom svemirskom programu - na kojeg su mnogi Rusi vrlo ponosni.

'Naravno, održat ćemo sve svoje obaveze partnerima, no odluka o odlasku sa stanice nakon 2024. je konačna' rekao je Jurij Borisov, novi voditelj Ruske svemirske agencije Roskosmos predsjedniku Putinu, piše službeno glasilo Kremlja. 'Vjerujem da ćemo do tog trena početi sastavljati rusku orbitalnu stanicu' nadodao je Borisov, naglasivši da je domaći svemirski program 'najveći prioritet'.

ISS je, podsjetimo, nakon 2024. trebao početi polako ići prema umirovljenju, no NASA kaže da će stanica nastaviti s radom do minimalno 2030. ISS je bio lansiran 1998. kao nada američko-ruske suradnje nakon svemirske utrke kojoj smo svjedočili tijekom hladnog rata. Stručnjaci iz SAD-a kažu da ih je objava iznenadila.

'Ovo je vrlo nesretan razvoj događaja, so obzirom da se na ISS-u vrši velik broj bitnih znanstvenih projekata u kojima godinama surađuju stručnjaci obiju nacija' rekao je State Departmentov govornik Ned Price. U izjavi AFP-u, NASA-in administrator Bill Nelson rekao je da agencija 'nije dobila nikakvu službenu objavu partnera, premda nastavlja graditi buduće sustave kako bi održali prisutnost u niskoj Zemljinoj orbiti'.

Istraživanje svemira do danas je bilo jedno od područja u kojima su Rusija i SAD surađivali zajedno sa ostatkom međunarodnih partnera - unatoč ratu u Ukrajini.

ISS Izvor: Profimedia / Autor: NASA / Sciencephoto / Profimedia

Povratak u osamdesete

Rusija se jako oslanja na uvoz svega od opreme za proizvodnju do potrošačkih dobara, a utjecaj zapadnjačkih sankcija navodno će dugoročno rezultirati velikom štetom zemljinoj ekonomiji. Stručnjak za svemir Vadim Lukaševičrekao je da znanost vezana uz svemir ne može prosperirati u teško sankcioniranoj zemlji.

'Ako ISS prestane s radom 2024., nemamo kamo letjeti' rekao je Lukaševič u razgovoru s AFP-om. 'U pitanju je očuvanje ljudskih letova iz Rusije - rodne zemlje kozmonautike'. Vlasti, prema Lukaševiču, zbog povećane tehnološke i znanstvene izolacije ne mogu planirati više od nekoliko mjeseci unaprijed te da će Rusija, čak i ako ostane na stanici, u tom polju potonuti na razinu na kojoj je bila u osamdesetima.

'Izgledat će kao stan stare žene - sa telefonom s tipkama i gramofonom'.

Analitičar Vitaij Jegorov tvrdi slično, naglasivši da je skoro nemoguće izgraditi novu stanicu u tako kratkom roku.

'Do 2024. niti 2025. niti 2026. nećemo imati rusku orbitalnu stanicu' rekao je Jegorov u razgovoru za AFP. Nadodao je da će izgradnja cijele svemirske stanice trajati minimalno deset godina te će zahtijevati vrlo veliku investiciju. Jegorov kaže da će ruski odlazak iz ISS-a Moskvu prisiliti da zamrzne program ljudskih letova na nekoliko godina ili čak do daljnjega, piše Science Alert.

Potez će također možda Rusiju potaknuti da napusti svoju glavnu raketnu bazu Baikonur koju iznajmljuje u Kazakstanu. Ruske rakete Soyuz bile su jedini način putovanja do ISS-a sve do dolaska Elona Muska i SpaceX-a.

Težak put ka obnovi

Sovjetski svemirski program može se pohvaliti brojnim ključnim dostignućima poput slanja prvog čovjeka u svemir i lansiranja prvog satelita - podvige koji i danas ostaju dijelom ruskog državnog ponosa. Stručnjaci, doduše, kažu da je današnji Roskosmos onog kakvog se sjećamo te se kroz godine susreo sa nizom poteškoća uključujući brojnim skandalima i gubitkom velikog broja satelita i ostalih letjelica. Borisov, koji je posao dobio sredinom srpnja, zamijenio je Dimitrija Rogozina, političara poznatog po bombastičnim izjavama.

Rogozin je već upozoravao da će bez suradnje sa Moskvom ISS pasti na SAD ili Europu. U sklopu potencijalnog neslaganja, Vladimir Solovjov, vodeći dizajner proizvođača letjelica Energia, kaže da se Rusija ne bi trebala žuriti sa napuštanjem ISS-a. 'Ako stanemo sa ljudskim letovima na nekoliko godina, bit će nam jako teško vratiti sve što smo postigli' piše u časopisu Russky Cosmos.