MANJE INVESTICIJA

Prošla je godina bila mršava za hrvatske startupove

27.02.2016 u 08:34

Bionic
Reading

Zagrebački inkubator poduzetništva drugu godinu za redom prikupio je informacije o javno objavljenim investicijama u hrvatske startupove

Ukupne investicije u 2015. godini, iako preko 11 milijuna eura, na nižoj su razini od investicija u 2014. i to čak za 49 posto, pokazuju podaci koje su prikupili u ZIP-u.

U 2014. najveći udio u investicijama (preko 45 posto) držali Rimac Automobili. Lani je situacija bila slična, 63 posto ukupnih investicija otpada na Lion Game Lion

Slijedi neimenovana investicija u financijski startup vrijedna milijun eura te Repsly (nekadašnji Salespod), s 900 tisuća eura, Cinexio (600 tisuća eura) i Trillenium (253 tisuće eura).

Najveći pojedinačni udio u ulaganjima imaju projekti vezani uz web (28,57 posto). Iza toga su mobilne tehnologije (25,71 posto), hardver (17,14 posto) te sve ostalo (28,57 posto).


Među investitorima dominiraju fondovi rizičnog kapitala (venture capital), s udjelom od 78,81 posto. Na akceleratore je otpalo 13,94 posto, a na poslovne anđele i HAMAG 7,25 posto. Među većim ulagačima su Starbreeze, Startup Bootcamp, DotForge,Start Labs, kao i sam ZIP

Situaciju tijekom ove godine mogla bi donekle popraviti suradnja ZIP-a i Agrokorovog mStarta, koji će uložiti 300 tisuća kuna u tri projekta. Prijave za taj program traju do 29. veljače. ZIP se sprema bar dio startup zajednice usmjeriti prema financiranju putem platformi za crowdfunding, nakon što je nekoliko projekata uspješno okončalo svoje kampanje (primjerice, Baggizmo).

Ipak, nije realno očekivati kako će 2014. godina biti nadmašena u dogledno vrijeme. Hardverski startup projekti veličine i opsega kakve imaju Rimac Automobili, koji zbog prirode svog razvoja i razvojnih ciklusa privlače velike runde investicija, razmjerno su rijetki i na europskoj razini.

Kod nas postoji tek mršava infrastruktura koja bi ih mogla na vrijeme prepoznati i financijski pratiti dalje od najranijih faza.

Situaciju bi donekle mogao promijeniti uspon i širenje interneta stvari, što već traži inovativna rješenja u kombiniranju hardvera i softvera na nizu raznovrsnih područja primjene. No, zanimanje hrvatskih startupova za taj segment dosad nije bilo naročito veliko, iako ne nedostaje natjecanja i inkubatora koji traže takve projekte.