FORUM.TM I CROWDFUNDING

Novca na internetu ima - znaju li ga Hrvati uzeti?

  • Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 21.11.2016 18:48
  • Objavljeno 21.11.2016 u 15:34
crowdfunding računalni miš tipkovnica

crowdfunding računalni miš tipkovnica

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Potaknuti inicijativom Forum.tm-a, pročešljali smo arhivu i kontaktirali s poznavateljima prilika da bismo ustanovili kako su dosad u Hrvatskoj prolazile crowdfunding kampanje koje nisu bile vezane uz ICT i računalne igre

Neprofitni portal Forum.tm pokreće prvu crowdfunding kampanju kojom veći hrvatski medij od publike traži novčanu podršku za nastavak rada želeći prikupiti pet tisuća američkih dolara.

Kažemo 'veći' jer nije prvi medij koji se dosjetio toga. Pretekli su ga za pune dvije godine kolege iz Sound Reporta, koji su bezuspješno pokušali ishoditi financijsku potporu za svoj istoimeni indie/underground blog. Skupili su tada 14 posto od traženih 4.400 dolara.

Domaće crowdfunding kampanje su tijekom 2015. godine skupile ukupno 5,3 milijuna kuna od 7.673 podržavatelja. Aktivna su bila 63 projekta, no samo njih 23 uspjela su prikupiti traženi iznos.

Općenito govoreći, dosad su među najuspješnijima u pravilu bile one kampanje koje su bar na neki način bile povezane uz tehnologije i igre, poput TrilleniumaHrvoja Prpića (248,2 tisuće funti), torbe Baggizmo (65,9 tisuća dolara) ili igre Nephil's Falls (32,6 tisuća dolara).

Pročešljali smo arhivu i kontaktirali s poznavateljima prilika da bismo ustanovili kako su dosad u Hrvatskoj prolazile crowdfunding kampanje koje nisu bile vezane uz ICT i računalne igre.


'Uspješnost kampanja često se površno gleda po količini novca koja je prikupljena. Jedan od važnijih faktora uspješnosti kampanja je i broj ljudi koje je uspjela mobilizirati, odnosno potaknuti na akciju.

Podjednak je izazov uvjeriti nekoga da vam uplati jednu ili 100 kuna u kampanji. Jednom kada ste ga uvjerili da vam uplati kunu, ako imate dobre nagrade, možda ipak odluči uplatiti više.

Smisao crowdfundinga - grupnog financiranja - je i u tome da u kampanji sudjeluje mnoštvo (crowd). Najuspješnije kampanje u Hrvatskoj u tom smislu su Vitastiq 2, Machina Arcana i Red Solstice. To su i jedine domaće kampanje s više od 1.000 podržavatelja i više od 100 tisuća dolara', kaže Hrvoje Hafner, stručnjak za crowdfunding i autor bloga Crowdfunding.hr

Među dobrim primjerima koji nisu vezani uz ICT Hafner izdvaja kampanje Lighten the Load of Syrian Mothers (13,2 tisuće dolara) i Taste of Home (19,9 tisuća dolara). Pojavile su se u ključnom trenutku migrantske krize u Hrvatskoj, kada su svi vodeći domaći mediji pozitivno pisali o njoj, i ogledni su primjer toga kako se pravovremenom reakcijom mogu iskoristiti pozitive emocije i potaknuti na solidarnost', pojašnjava Hafner.

Udruga Roda, koja je sudjelovala u kampanji Lighten the Load, imala je još uspješnih crowdfunding projekata, poput munjevitog Roda na Plitvicama (2,9 tisuća dolara) za sudjelovanje na simpoziju Pravni, etički i medicinski aspekti suvremenog vođenja poroda. Udruga je upravo pokrenula i novu crowdfunding kampanju kojom traži podršku za preseljenje u nove prostore


Pridodat ćemo toj grupi putopisca i fotografa Olega Maštruka, koji iza sebe ima više uspješnih kampanja kojima je financirao putovanja u daleke krajeve te izdavanje knjiga prikupljenih i probranih fotografija.

Maštrukovi uspjesi mogu djelomično biti objašnjeni time što je riječ o dugogodišnjem novinaru i uredniku koji iznimno dobro poznaje medije. No Maštruko je također umješno kombinirao nesvakidašnje, atraktivne teme sa spretnim korištenjem društvenih mreža.

Njegovim putem, čini se, kreće i avanturist, putopisac i bloger Tomislav Perko, čija je knjiga '1.000 dana proljeća' tijekom ljeta prikupila više od 13 tisuća dolara. Zahvaljujući uspješnoj kampanji pošao je na domaću i europsku turneju s više 100 gradova. Trenutno je u tijeku njegova druga crowdfunding kampanja za knjigu '1.000 dana ljeta'.


Među primjerima neuspješnih kampanja Hafner ukazuje na onu za Subversive Film Festival, čiji je narativ naglašavao bunt protiv odluka o projektnom financiranju potreba u kulturi javnim novcem.

'Tom se kampanjom željelo pokazati da će ga građani sami financirati. Kako u kampanji nisu skupili traženi iznos, možemo iščitati to da građani nisu zainteresirani za takav sadržaj, što šalje poruku kako je dobro da se ni javni novac nije upotrijebio za taj projekt.

S tim da stvar funkcionira i u obrnutom slučaju. Da su kojim slučajem skupili novac, Ministarstvo bi komotno moglo reći da bi više projekata trebalo ići tim putem i da je zbog toga javni novac moguće upotrijebiti za druge projekte', upozorava Hafner.

Tu je i kampanja za cipele sa štiklama i satom Clox, a podbacila je unatoč tome što je produkcijski bila dobro pripremljena te imala 40 posto prikupljenih sredstava. Hafner razloge vidi u tome što nije dovoljno uloženo u marketing, prodaju i PR, kao i u fokusu na domaće tržište. Isto vrijedi za kampanju The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde.

S naše strane ćemo podsjetiti na neuspješan pokušaj Živog zida iz 2014. godine, kada je ta stranka na Indiegogu nastojala skupiti novac za predsjedničkog kandidata Ivana Vilibora Sinčića. Bila je to prva kampanja te vrste u Hrvatskoj, no podbacila je zbog manjkave pripreme i nekvalitetne izvedbe.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!