U ožujku ove godine, izvršni direktor Shopifyja svojim je menadžerima izdao novu direktivu: prije nego što zatraže zapošljavanje novih ljudi, moraju dokazati da umjetna inteligencija taj posao ne može obaviti jednako dobro kao čovjek. Nekoliko tjedana kasnije, CEO Duolinga otišao je i korak dalje – najavio je postupno ukidanje vanjskih suradnika i njihovu zamjenu AI-jem
Ti potezi odgovaraju trendu koji se sve češće čuje među poslodavcima: zbog umjetne inteligencije zapošljavaju manje nego prije. Stoga se posljednjih mjeseci sve više nameće pitanje – je li AI revolucija već počela? A ako se nameće pitanje, onda valja pronaći odgovor, kako bi rekao bivši hrvatski premijer Ivo Sanader.
A Business Insider to je provjerio s analitičkom kućom Revelio Labs, koja obrađuje velike količine podataka o zapošljavanju prikupljenih s interneta. Ekonomistica Zanele Munyikwa prvo je analizirala opise poslova na online oglasima, tražeći zadatke koje AI već može obavljati – potpuno ili djelomično.
Rezultat? U posljednje tri godine, udio takvih zadataka u oglasima smanjio se za 19 posto. Drugim riječima: tvrtke sve manje objavljuju oglase za poslove koje AI može obavljati.
Zatim je Munyikwa podijelila zanimanja u tri kategorije: ona sa zadacima s visokim udjelom izloženosti AI-ju, ona s niskim, i ona između. Od lansiranja ChatGPT-ja 2022., broj oglasa za sva zanimanja opao je – ali najveći pad je u poslovima visoke izloženosti AI-u, i to za 31 posto. Za usporedbu, pad za nisko izložena zanimanja bio je 25 posto.
Tko je najviše pogođen?
Najranjivija zanimanja su ona koja uključuju tehnološke funkcije: administratori baza podataka, IT stručnjaci, informacijska sigurnost, data inženjeri. Najsigurniji su poslovi koji se moraju obavljati uživo: voditelji restorana, građevinski poslovođe, mehaničari.
To nije prvo istraživanje koje ukazuje na rani učinak AI-a na tržište rada. Već 2023., istraživači sa Sveučilišta Washington i NYU analizirali su freelancere koji se bave pisanjem. Nakon uvođenja ChatGPT-ja, broj oglasa za posao na platformi Upwork pao je za dva posto, a mjesečni prihodi za 5,2 posto.
'U kratkom roku, generativni AI smanjuje ukupnu potražnju za znanstvenim i kreativnim zanimanjima', napisali su autori.
Jesu li poslodavci možda i prenagli u zaključcima?
Munyikwa ne želi izvoditi prebrze zaključke. Kaže da još nije jasno može li trenutna generacija AI alata zapravo odraditi sve ono što poslodavci vjeruju da može. Možda će se neki CEO-i uskoro probuditi i shvatiti da su pretjerali s otkazima.
Pitanje je i hoće li se smanjena zaposlenost odražavati na kvalitetu, kreativnost i rezultate. To će na kraju odlučiti koliko će dugoročno potrajati ovo 'AI zatišje' u zapošljavanju.
Neki već mijenjaju ploču. Švedska fintech tvrtka Klarna prošle je godine hvalila svoj AI sustav koji navodno obavlja posao 700 ljudskih agenata, pa je zaustavila zapošljavanje. No sada se vraća ljudima – priznajući da je AI doveo do pada kvalitete usluge.
'Ključno je jasno reći kupcima da će uvijek postojati živi čovjek na drugoj strani', izjavio je čelni čovjek Klarne Sebastian Siemiatkowski za Bloomberg. – 'Ulaganje u kvalitetnu ljudsku podršku naš je smjer za budućnost.' Ali, i on planira smanjiti broj zaposlenih – još 500 ljudi manje kroz prirodni odljev zaposlenika. A kad AI postane dovoljno dobar, očekuje i brže smanjenje. 'Mislim da će to biti moguće već unutar 12 mjeseci', rekao je.