Treći film iz serijala Knives Out vodi detektiva Benoita Blanca na dosad najneočekivanije mjesto – u crkvu. U filmu 'Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery' redatelj i scenarist Rian Johnson po prvi se put otvoreno hvata ukoštac s temom vjere, Crkve i vlastitog kršćanskog odrastanja, što ovaj nastavak čini njegovim najosobnijim dosad
Rian Johnson otkriva da je ideja za film nastala vrlo rano, u razgovoru s Danielom Craigom, koji ponovno tumači slavnog južnjačkog detektiva Benoita Blanca. Odlučio je misterij smjestiti u crkveno okruženje i ispričati priču u kojoj se klasični ‘whodunnit’ isprepliće s pitanjima vjere, moći i moralne odgovornosti. Upravo taj osobni pristup, kaže, učinio je scenarij najzahtjevnijim u njegovoj karijeri.
'Daniel i ja sjedili smo kasno jedne večeri, pušili cigaru i razgovarali o tome kakav bi treći film mogao biti. Rekao sam mu: 'Želim snimiti film o vjeri. Želim snimiti film o Crkvi'', rekao je Johnson.
Nakon 'Knives Outa' iz 2019. i 'Glass Oniona' iz 2022., Johnson je odlučio dodatno zakomplicirati strukturu misterija. U 'Wake Up Dead Man' Benoit Blanc suočava se s takozvanim misterijem zaključane sobe, no tehnička složenost bila je tek dio izazova.
'Ovo je bio najteži scenarij koji sam ikad napisao', kaže Johnson. 'Postoji složenost same misterije jer je riječ o slučaju zaključane sobe, ali još važnije, ovo je bilo vrlo osobno i meni je puno značilo.'
Razlog leži u redateljevu odrastanju.
'Odrastao sam vrlo kršćanski. Danas to više nisam, ali kao tinejdžer i sve do srednjih dvadesetih gledao sam svijet kroz odnos s Kristom. To je bio izuzetno važan dio mog života i zato imam mnogo složenih osjećaja prema svemu tome', objašnjava Johnson.
Radnja filma smještena je u malu župu u saveznoj državi New York. Ondje karizmatični, ali korumpirani monsinjor Jefferson Wicks, kojeg tumači Josh Brolin, okuplja zajednicu bijesnih i uplašenih mještana. Među njima su likovi koje glume Glenn Close, Jeremy Renner, Kerry Washington, Andrew Scott, Cailee Spaeny, Daryl McCormack i Thomas Haden Church.
'Wicks je u fazi u kojoj traži najslabiju točku kod svakoga i iskorištava je', kaže Brolin. 'Njegova je filozofija da se moraš spustiti do svog najgoreg, najdivljijeg mjesta kako bi se odatle mogao penjati prema svjetlu.'
Nasuprot njemu stoji svećenik Jud Duplenticy, kojeg glumi Josh O'Connor. On u crkvu dolazi kao kazna nakon što je udario đakona, a vrlo brzo dolazi do sukoba između njega i Wicksa oko toga kakvu ulogu vjera treba imati u zajednici.
'Judov je cilj biti što sličniji Kristu i služiti ljudima kojima je pomoć najpotrebnija. Wicks ima puno izraženiji pristup 'mi protiv njih', tipa 'idemo se boriti protiv svijeta i osvojiti ga natrag za Krista'', opisuje Johnson.
Film prepun biblijskih referenci
Kada je monsinjor Wicks pronađen mrtav u malenom ormaru unutar vlastite crkve, tijekom uskrsnog vikenda, u istragu se uključuju policijska načelnica Geraldine Scott, koju glumi Mila Kunis, i Benoit Blanc. Smrt monsinjora tek je početak misterija koji, prema Johnsonu, prkosi zdravom razumu.
'Imam snažne osjećaje prema vjeri i prema vlastitom iskustvu i prema načinu na koji se ona isprepliće s kulturnim i građanskim životom ove zemlje', kaže Johnson. 'Zato mi se to činilo kao izuzetno plodno tlo za dobru priču.'
Johnson otvoreno priznaje da je cijeli film prožet biblijskim motivima.
'Odrastao sam vrlo kršćanski, pa je cijeli film prepun biblijskih referenci jer mi je glava puna njih, čak i u imenima likova', kaže. 'Marta, lik Glenn Close, posvećena službenica Gospe od Trajne Snage, dolazi iz evanđeoske priče. Marta neprestano služi i frustrirana je jer za to ne dobiva priznanje.'
Lokalna pizzerija i kafić nose ime 'Il Diavolo', što znači 'đavao'.
'Počeli su restoran ukrašavati motivima đavla zbog imena, a vlasnik Nick, kojeg glumi Noah Segen, vrlo je popularan u gradu', objašnjava Johnson. 'On zapravo ni ne voli đavla, kako i kaže u filmu.'
U filmu se pojavljuju i paralele s Lazarevom grobnicom, sukob Jud–Wicks uspoređuje se s Davidom i Golijatom, dok je Evina jabuka u središtu tematske strukture filma.
'Baciš kamen u ovom filmu i pogodit ćeš biblijsku referencu', kaže Johnson.
Inspiracija 'crkvenim' krimićima
Johnson se oslanja i na tradiciju kriminalističkih priča smještenih u crkveni kontekst. Kao najveći uzor navodi misterije o ocu Brownu britanskog pisca G. K. Chestertona.
'Otac Brown je izvrstan detektiv jer razumije ljudsku pokvarenost i pogrešivost, uključujući vlastitu', kaže Johnson. 'To mu daje empatiju i uvid u zločin. Teme krivnje, misterija, morala i nesavršene ljudske prirode savršeno pripadaju crkvenom okruženju.'
Unatoč ozbiljnim temama, Johnsonu je bilo važno da film ne djeluje docirajuće.
'Htio sam da sve djeluje iskreno i da ne maše prstom ili šalje poruke', kaže. 'Vjera mi nije nešto uzvišeno i nedodirljivo, nego vrlo ljudsko. A to znači da u svemu tome ima i puno humora.'