blog pedaliranje

[VIDEO/FOTO] Tamo gdje mašta postaje stvarnost; provezli smo se čarobnim Žumberkom koji će jednako nagraditi i iskusne bicikliste i početnike

• 28.03.2021 u 13:31

• Bionic

Bloger tportala među hrpom proljetnica vozio se Samoborskim gorjem i Žumberkom. Životopisna Sv. Jana očarava svojim brežuljcima i brojni putovi kao da zovu bicikliste na izlete koji obećavaju. Ambiciozniji mogu skočiti na vrh Japetića ili se otputiti prema padinama Žumberka. Tu mašta postaje stvarnost, žubor živahnih potočića uz drvene vodenice pratit će vas na svakom koraku uz obilje cvijeća i prvih mirisa bilja

Toplo i lijepo vrijeme, to smo svi čekali. Zime i izolacije bilo nam je dosta i previše. Moto nam je postao svjež zrak i biti što dalje od većih gradskih središta, pogotovo tamo gdje boravi manje ljudi, a da nije predaleko i ima lijepu prirodu. Obronci Žumberka i Samoborsko gorje baš su takva destinacija, s puno šuma i nataknute divljine.

Sa strane Sv. Jane i Jastrebarskog brežuljci Žumberka puno su pitomiji pa je lakše pedalirati i biti dio proljeća u gorju. Ako ste došli autom, možete ga ostaviti u Jaski ili Gorici Svetojanskoj želite li doći podno ceste koja vodi na Japetić i Žumberak. Sela Črnilovac i Miladini prošao sam brzo, lagano se uspinjući. Ipak, dobrano su me zadržale visibabe i ostale proljetnice jer nisam mogao odoljeti fotografirati ovu cvjetnu okupaciju. Ima ih na tisuće, šafrani, ljubičice, a izvirili su i prvi zvončići.

Sv. Jana Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Dražen Breitenfeld

Konačno rade terase caffea, pa tako u Gorici Svetojanskoj nakon prvih deset kilometara mogu na omiljeni napitak. Planiram otići na vrh Japetić (879 m), a nakon toga stignem još švrljati po Žumberku. Uz malo energetskog dodatka. Zaželio sam se i ja novih pustolovina i zagrizao nove biopločice B!TEME s četiri okusa, od kojih svaki priča svoju priču.

Japetić je omiljeno izletište i za svaku je preporuku. Iako je puno planinara, postao je i omiljena bike meka. Naime puno je mogućih prilaza biciklom, što cestama, što dijelom kao single track. Poznati planinarski dom radi vikendom od petka popodne do nedjelje.

Sam uspon ide prvo vrlo lagano uz pitoreskan potok koji juri kroz livadu što se ugurala između dva masiva - onog s Japetića i drugog sa žumberačke strane. S brojnim starim vodenicama i malim slapovima koji kao da isto voze neku svoju vodenu rutu... Nakon kamenoloma počinje ozbiljniji uspon dug oko šest kilometara. Bit će tu i serpentina. Do vrha ne možete promašiti, a postoje i bike putokazi. Fina i široka šumovita makadamska cesta godi, tako da me kada sam već osjetio mali umor razveselilo selo Grabarak, a još više oznaka da je do Japetića samo tri kilometra. Pomislih, sjajno, no to je bila mala varka jer sam morao još dobro zapeti da dođem gore. No to je biciklizam, moraš se malo namučiti da bi uživao.

Veseli planinari su mi dobacivali - 'još samo malo'. Da, kao ona moja tri kilometra. Tako je u planini, iako mi je bilo dovoljno toplo, zrake sunca i izlazak na južnu stranu gorja dobro su došli. Pa tu je do prije koji dan bilo sve puno snijega. Tako je i mene dočekao Japetić okupan u suncu i snijegu. Koji se ipak predao. Sada se već možete ispružiti na travu, uživati u pogledima i u finoj domaćoj hrani 'za van' iz planinarskog doma.

Za nastavak bike izleta morao sam se dijelom puta vratiti dolje kako bih krenuo prema žumberačkim planinama. Tko voli juriti po makadamskoj cesti, našao je svoju rutu. Jedino skretanje desno vodi prema žumberačkim selima, tom brdovitom beskraju Hrvatske. Nakon ljetnog računanja vremena može se računati na dulje dnevno svjetlo pa se možete zadržati na izletu u istraživanju skrivenih mjesta. Uz napomenu da od Jaske do Japetića i natrag ima oko 20 kilometara. Za dalje i više, po izboru.

Uspon biciklom na Japetić Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Breitenfeld

Ovo područje je puno sela u kojima i gotovo nema stanovnika. Ali ima puno starih zdanja poput napuštenih škola, objekata koji su služili za smještaj poljoprivrednih proizvoda ili stoke. Nekada je u mikroregiji Žumberka živjelo oko trideset tisuća ljudi. Danas ih nema ni tri tisuće. Ali ima puno ostataka prošlosti. Pa i onih iz prošlih stoljeća, poput utvrda i prastarih zdanja.

Upoznavanje Žumberka s bicikla zapravo je idealno jer se radi o velikim prostranstvima. Pa ih se može obići dio po dio. Ili postepeno povećavajući doseg ovisno o konfiguraciji terena. No svatko uz malo rekreativnog i bike iskustva može obići obližnje lokalitete na kojima sam bio. Uz divne slapove, izvore i zelene obronke, tu su arheološke vrijednosti iz doba Rimljana i uskoka. Na biciklu su može i do kanjona Slapnice i slapa Brisalo te Draganovog mlina pa preko naselja Višoševići i Golubići te natrag prema Krašiću i Jaski. Ili odabrati dio rute prema Šimrakima, pa dalje prema Stojdragi, pa opet natrag preko Noršić Sela i Jarušja na polazište.

Japetić i Žumberak Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Dražen Breitenfeld

Ovo su teže rute, ali svatko na Žumberku može pronaći nešto za sebe. Pa čak i lagane i rekreativne vožnje. U info centru Parka prirode Žumberak mogu se unajmiti električni bicikli s preporučenim izletima. Također, to će uskoro biti moguće i u novom Centru za posjetitelje u Sošicama, koji će mnogima biti dobar izletnički punkt.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.