kad virusa ne bude...

Pitali smo domaće dizajnere kako preživljavaju i kako vide budućnost mode: 'Nemamo se čemu veseliti najmanje šest mjeseci, možda i više. Tko preživi - pričat će'

02.05.2020 u 14:28

Bionic
Reading

Modna industrija u najvećoj je krizi u suvremenoj povijesti. Od otkazanih revija, preko neodržanih tjedana mode, pa sve do zatvaranja ključnih tvornica na svim kontinentima. O modi u jeku pandemije i modi kakvu možemo očekivati u budućnosti govorili su naši vodeći dizajneri koji svojim kreativnim vizijama inspiriraju već godinama te svojim stvaralaštvom i energijom mnogima uljepšavaju svakodnevnicu

Već je sada jasno da svijet mode više neće biti isti. U delikatnim danima krizu su osjetili ili će je tek osjetiti nakon popuštanja mjera u svom poslovanju gotovo svi u globalnim razmjerima. Ne možemo znati hoće li se većina kupaca, suočena s novom situacijom, osvijestiti i kupovati 'manje, ali bolje', jer smo se našli u poziciji u kakvoj još nismo bili. Kako se to odrazilo na našu modnu scenu? I još važnije, kakva je budućnost mode u eri surovog mijenjanja prioriteta? Evo što kažu domaći dizajneri.

Arileo: 'Ako bude trebalo, svi ćemo se malo 'stisnuti' neko vrijeme'

U ovoj situaciji nikome nije lako, kaže Jurica Pirić, muški dio poznatog splitskog kreatorskog dvojca.

'Prolazimo kroz period neizvjesnosti i čekamo da vidimo kako će se razvijati stvari. Posao još nismo pokrenuli jer radimo isključivo večernji program, što podrazumijeva veće skupine ljudi. Budući da će se mjere popuštanja za takve skupove donijeti među zadnjim odlukama, mislim da ćemo još pričekati s pokretanjem posla', govori nam dizajner. On sa suprugom Marijom već skoro 20 godina vlada modnom scenom.

'Trenutno stanje je loše jer svi čekamo da ovo što prije prođe, ali kad završi, mislim da će nastati euforija za opravkom i da će moda ponovno zasjati kao i prije. Realno, i u najtežim trenucima ljudi si vole priuštiti neke sitnice, lijepe stvari koje im daju samopouzdanje i vjeru u bolje sutra. Moda je uvijek bila strast i nešto što si mnogi mogu priuštiti', smatra. Dodaje kako postoji doza straha, ali da treba razmišljati pozitivno te da 'poslije kiše uvijek dođe sunce'.

Dizajner drži kako je ova situacija čak bila pogodna za hrvatsko gospodarstvo. 'Imam osjećaj da su se mnogi okrenuli sebi. Već godinama Europa je postala ogroman supermarket, a Azija proizvođač. Nadamo se nekim promjenama poslije ovoga', ističe.

'Modna scena u Hrvatskoj postoji i mislimo da će i dalje postojati. Opstat će oni koji su hrabri, optimistični i vrijedni. Realno, imali smo mi uspona i padova i većih nego sad u koroni. Mislim da je to samo pitanje predanosti i prilagođavanju trenutku. Ako bude trebalo, svi ćemo se malo 'stisnuti' neko vrijeme', preporučuje.

Socijalna distanca napravila je svoje i to je nepovratno, ali tvrdi da se mora boriti. 'U ovo doba snimili smo kampanju u kućnoj radinosti s našom kćeri Ivom. Bilo nam je zabavno i otkrili smo da imamo modela u kući! Dakako, daleko je to od profesionalnih snimanja, ali eto, bar smo nešto odradili. Pustili smo slike na društvene mreže i pokazalo se to dobro. Čekamo samo da krenu javna okupljanja pa da možemo to i distribuirati', otkrio je.

Iz ove krize poručuje Jurica, naučit ćemo da ne trebamo sve uzimati zdravo za gotovo te da moramo biti spremni za situacije poput ovih. 'Držimo se jedni drugih i pomažimo. Iskreno mislim da smo imali vrhunski stožer koji nas je odlično vodio i da smo zbog toga tako dobro prošli. Isto tako, ove mjere koje je Vlada donijela o financiranju djelatnika olakšale su uvelike nama poslodavcima. Sudbine se ne mogu mijenjati, samo moramo izvući sve najpozitivnije iz svega ovoga i kročiti naprijed. Vjerujemo u bolje sutra!' iskren je.

Hippy Garden: 'Raste online prodaja. Virtualni svijet nikada nije bio zanimljiviji i aktivniji'

'Moram priznati da sam se naučila silom prilika nositi na neki način sa stresom, uspijevam na sebi jedinstven način preoblikovati situaciju i prilagoditi je tako da prođe jednostavnije i bezbolnije. Je li je to samo pitanje prihvaćanja ili je to snalažljivost, doista ne znam, ali prilagodimo se jako brzo i pokušavamo iz svake situacije pronaći onu neku nit koja nas potjera da idemo dalje, da ne stagniramo ni na privatnom ni na poslovnom nivou', rekla nam je dizajnerica i kreativna direktorica brenda Hippy Garden, Đurđica Vorkapić.

Promijenit će se, tvrdi, zasigurno puno toga, a ekonomski gledano, modna industrija vjerojatno jako dugo vući će oštećenja i zaostatke. 'Međutim ono što znam iz iskustva to je da se neke navike teško mijenjaju tako da, ukoliko cijeli svijet nastavi ovim tempom, vratit će se sve brzo na staro. Nekako mi se čini da je ovo bio samo mali predah, velik dio kupnje više će se odvijati online, a možda se dogodi i da se smanji bespotrebno gomilanje proizvodnje, uz promišljenije planiranje proizvodnje, čime ćemo globalno učiniti uslugu sebi i Zemlji', izjavila je.

Na pitanje boji li se što će biti kad se globalno stanje vrati u normalu, kaže da je nimalo nije strah. 'Ovako i onako ne utječemo ni na kakve odluke, jednostavno se trebamo znati prilagoditi i, kako sam već rekla, probati u nastaloj situaciji pronaći neku nit koja nas drži u svjesnosti. Ponekad na situacije i na nastale stvari treba znati pogledati i iz drugog kuta', pojasnila je.

Nakon korone Đurđica drži da će modna scena biti možda više kreativna jer ovakve situacije natjeraju kreatore da pogledaju malo dublje u sebe. 'Možda se dogodi da iz te dubine izvuku malo više originalnosti. Moglo bi se dogoditi da cijela modna scena eksplodira od različitosti, to bi bilo izuzetno zanimljivo i jako osvježavajuće', govori.

Socijalna distanca primorala nas je, kaže dizajnerica, na nov način druženja, pa tako i kupovine. 'Raste online prodaja. Virtualni svijet nikada nije bio zanimljiviji i aktivniji, videopozivi su nam postali svakodnevica, zapravo možda i više vremena provodimo online s prijateljima nego što bismo mogli u svakodnevici. Primjerice, naučila sam kako moj prijatelj u Beču sadi cvijeće i dobrih sat vremena proveli smo online sadeći cvijeće. Nikad prije nismo imali priliku zajedno proći kroz to i ispada da se bolje upoznajemo virtualno, što je s jedne strane zastrašujuće, ali iz drugog kuta inspirativno', priznaje.

'Što je ono što možemo naučiti iz ove krizne situacije? Što moramo mijenjati? Jedino što možemo promijeniti je mijenjati sebe, time mijenjamo i sve oko sebe, to je jednostavno tako. Prilika nam je za promjenu, iskoristimo je!' poručuje Đurđica.

Matija Vuica: 'Naših kupaca nema pa možemo u miru i izolaciji nastaviti grickati zalihe, tko ih ima'

'Ovo kako sada živimo protivi se svim mojim životnim filozofijama, a imam ih više, čak i za krizne situacije. Živimo na relaciji Petrinjska - Zrinjevac, izvedemo se u park kao ovi što izvode svoje kućne ljubimce (možda mi i rep naraste!) - istrčim se, nagledam sunca, pa nazad doma u ispucani stan i surovu stvarnost. Potom se bavim društvenim mrežama, objavljujem vesele fotke i čekam noć u strahu od potresa. Pokušavam smisliti neki radni plan, biti kao kreativna, a onda mi glas stožera poruči s razglasa: 'Ostanite doma, pazite na razmak, perite se, izađite na sunce, ali nemojte ako ne morate, jer ako ne budete poslušni, eto vam virusa na jesen (naši proroci).' I tako slušam i radim što mi se kaže za opći boljitak', kaže nam Matija Vuica. Nastavlja kako je dobro i zdravo, pa ako je to jedini cilj, postigla ga je time da nije nikoga ugrozila.

'U poslovnom smislu također nisam nikoga ugrozila, a bome nitko ni mene. Ide sve po planu novih mjera i individualni pristup imali smo i prije pa smo totalno in kad su u pitanju nove mjere popuštanja izolacije, a koje nama dizajnerima nisu baš ništa dobra donijele. Oni koji su ih sastavljali pojma nemaju čime se bavimo i na koji način funkcioniramo. Rekla bih da im nismo ni bitni, jer valjda bi nas netko negdje spomenuo, nešto ne daj bože pitao za mišljenje. Umjesto toga imamo smiješne prijedloge poslovanja koji idu na ruku samo onima koji su i do sada tako poslovali, nećemo ih imenovati, ali kod njih se uvijek moglo odvući kofer robe pa vratiti što ne paše, čak si mogao i pronosati ako sakriješ etiketu - možda se kod njih išlo po savjet, ali bit će bolje i 'živjet ćemo sretno do kraja života', kako kaže Alan Ford. Vjenčanja nema, maturalnih zabava nema, pričesti i krizmi nema, događanja nikakvih nema, dakle naših kupaca nema, pa možemo u miru i izolaciji nastaviti grickati zalihe, tko ih ima, i pridržavati se naputaka', navodi Matija.

Što će biti s modnom industrijom globalno, to ne može nitko prognozirati, tvrdi.

'Mi u Hrvatskoj sigurno se nemamo čemu veseliti sljedećih najmanje šest mjeseci, možda i više. Tko preživi - pričat će. Ono što me malo hrabri jest da moje haljine neće propasti jer ne podliježu trendovima. Također se počinje ostvarivati poslovni plan koji je davno započet - otvaranje ateljea u Beču u suradnji s Angelus Designom, pa mislim da bi uskoro moglo doći do realizacije. Eto malo svjetla na kraju tunela. Naravno da jedva čekam da se sve dovede u normalu, a kao radoholičaru ovo mi je stanje samo patnja. Sigurna sam da će sve biti kako je bilo, bit će veselja, zagrljaja, priredbi, svi to jedva čekamo. Samo da ljudima izađe strah iz kostiju, predugo traje sve ovo. Ne mogu prognozirati što će se promijeniti na modnoj sceni, ali čini mi se da bi prve kolekcije 'velikih' mogle odisati notom depresivnog stanja i s puno više poruka kupcima kako se odnositi prema životu i majci Zemlji. Oni su sigurno pretrpjeli velike gubitke jer su čitave kolekcije ostale neprodane pa bi sljedeće možda mogle biti skromnije. Ali možda nas iznenade. Iskreno, i mene zanima kakve će biti te nove kolekcije, ali tko zna kada će to uopće biti. Sve je neizvjesno. Nadam se da nećemo trebati skafandere u budućnosti', iskrena je.

'Puno se toga dalo iščitati iz cijele ove situacije i ne bih rekla da nam se majka Zemlja osvećuje, kako to neki znaju reći. Rekla bih da se brani i pokušava nas naučiti nekom ispravnijem načinu života da bismo opstali kao cjelina. Jednako bismo morali naći načina da ponovo postanemo 'svoga tijela gospodar'. Zbrajat će se žrtve i podvlačit će se crta jednog dana, pa neka svatko ostane zapamćen po onome kako je radio', poručila je Matija.

eNVy room: 'Što su vjenčanja duže zabranjena, to će šteta za ukupno dizajnersko modno tržište biti veća'

Elegancija, romantičnost i senzualnost glavne su karakteristike modnog dvojca ENVy room, Vjeke Franetovića i Nikice Ivančevića. Njihov showroom i radionica od ovog tjedna ponovno rade uz sve preporučene epidemiološke mjere.

'Prilikom dolaska obavezno je nošenje maske, a mi smo osigurali rukavice i dezinfekcijska sredstva. Nabavili smo i dezinfekcijsku barijeru za cipele i za showroom i za atelje. Nažalost, trebali smo ograničiti broj osoba u pratnji uz mladenku na samo jednu osobu. Broj haljina koje se mogu isprobati na jednom terminu također smo reducirali na sedam komada. Kasnije ih peremo, nosimo na kemijsko ili čekaju pet dana u karanteni, a sve to ovisi o vrsti materijala i kako ga se može ili ne može tretirati. Ujedno smo uveli pothaljinu s dugim rukavima u boji kože. Klijentica je može obući i preko toga isprobavati vjenčanicu koju treba oblačiti isključivo 'od dolje', nikako ne preko glave. Nakon svakog korištenja pothaljina ide na pranje i peglanje. Sve to komplicira situaciju i poprilično ograničava naše kapacitete za termine. Mnogo narudžbi odgođeno je za drugi dio ove ili za 2021. godinu', govori nam Nikica Ivančević.

Kako imaju mnogo klijentica iz drugih županija i zemalja, a one do njih još uvijek ne mogu, rade sa smanjenim kapacitetom. 'Nove epidemiološke mjere ograničavaju nas i u radionici. Prije epidemije obavljali smo probe svakih pola sata, a nekad i dvije klijentice paralelno. U ovoj situaciji primamo klijentice na probu pojedinačno svakih sat vremena kako bismo imali dovoljno vremena za prozračivanje prostora i dezinfekciju. Naravno, naš je tim opremljen maskama, vizirima, rukavicama i kutama kako bismo se brinuli o svom zdravlju i o zdravlju naših kupaca', pojašnjava dizajner.

U karanteni su svi u trenirkama, kaže, nikako u večernjim haljinama i odijelima. 'Moda je luksuz, a potražnja za luksuznim proizvodima jako je elastična, odnosno jako je podložna recesiji. Isto tako, što su vjenčanja duže zabranjena, to će šteta za ukupno dizajnersko modno tržište u Hrvatskoj biti veća. Vjenčanja su u Hrvatskoj često jedini događaj za koji će ljudi izdvojiti konkretniju svotu novca kako bi nosili dizajnersku haljinu. Naravno, imamo i klijentica koje se trebaju dobro obući za gala večeri, događanja, proslave rođendana ili zbog odlaska na balove, no one su manjina', ispričao je.

Raduju se što se situacija vraća u normalu jer je teško raditi u ovakvim uvjetima i s ovoliko ograničenja. 'Nadamo se da je ovo samo jedna epizoda u povijesti čovječanstva koja neće ostaviti trajan trag na socijalne odnose koje smo do sada poznavali i prakticirali', kaže nam.

Kad je riječ o online prodaji, oni rade haljine i vjenčanice po mjeri, što je nemoguće napraviti putem interneta.

'Naše haljine nemaju elastina, dužina treba točno dotaknuti pod, a to pak ovisi o visini štikle itd. Svaka mladenka želi taj dan izgledati savršeno i teško da će pristajati na kompromise i riskirati kupovinu vjenčanice online. U showroomu imamo uzorke koje mogu isprobati te se potom haljina izrađuje točno po njenom tijelu. Kupovina vjenčanica, ali i večernjih haljina kod nas je doživljaj nabijen jakim emocijama. Najčešće se dolazi u društvu, odnosno s najužim krugom obitelji ili s najbližim prijateljima. S ljudima koji im jako puno znače. Puno je tu osmijeha, veselja, suza radosnica... To nije puko kupovanje robe za svaki dan i također je događaj koji se pamti cijeli život', navodi. Kao i kod svake krize, tvrdi, jako je važno imati nešto ušteđevine koja bi vas održala na površini dok ona traje. 'Pouka je - misli na sutra, ne samo na danas, ali to je mnogo lakše izgovoriti nego reći', zaključuje Nikica.