Američki sportski gigant Nike od 1. lipnja povećava cijene tenisica i odjeće u SAD-u, tek nekoliko tjedana nakon što je konkurent Adidas upozorio da će njihovi proizvodi poskupjeti zbog Trumpovih carina. Iako Nike službeno nije naveo carine kao razlog, vremensko podudaranje s američkom trgovinskom politikom teško se može smatrati slučajnošću
Nike je najavio da će većina njihovih tenisica koje koštaju više od 100 dolara poskupjeti do 10 dolara, dok će cijene odjeće i sportske opreme porasti između 2 i 10 dolara. Ovo poskupljenje događa se u trenutku kada američki predsjednik Donald Trump provodi agresivnu carinsku politiku prema azijskim zemljama, upravo tamo gdje se proizvodi gotovo sva Nikeova obuća.
Nike izbjegava spominjati carine
Sportski div nije izričito naveo američke carine kao razlog povećanja cijena, već je izjavio da redovito radi 'prilagodbe cijena' kao dio sezonskog planiranja. Međutim, gotovo svi Nikeovi proizvodi izrađuju se u Aziji, regiji koja je na meti Trumpovih carina.
SAD je trenutno privremeno obustavio više takozvane 'recipročne' carine do srpnja, ali osnovna pristojba od 10% ostaje na snazi za dugi popis zemalja. Carine gotovo uvijek plaća tvrtka koja uvozi robu u zemlju, a ne proizvođač. Dok uvoznici mogu odlučiti apsorbirati dodatni porez, oni također mogu odlučiti prenijeti ga na potrošača, što je očito Nikeova strategija.
Koje tenisice neće poskupjeti?
Od nedjelje, 1. lipnja, većina Nikeovih tenisica koje koštaju više od 100 dolara poskupit će do 10 dolara. Cijene odjeće i opreme također će porasti između 2 i 10 dolara.
U razgovoru s investitorima u ožujku, Nikeov financijski direktor Matt Friend rekao je da tvrtka 'plovi kroz nekoliko vanjskih faktora koji stvaraju neizvjesnost u trenutnom operativnom okruženju', uključujući carine. Također je izjavio da Nike prati 'utjecaj ove neizvjesnosti i drugih makro faktora na povjerenje potrošača'.
Nikeove popularne tenisice Air Force 1, kao i tenisice koje koštaju manje od 100 dolara, bit će izuzete od poskupljenja. Dječji proizvodi i odjeća te dodaci brenda Jordan također će biti isključeni iz najavljenog povećanja cijena.
Cijela industrija pod pritiskom Trumpovih carina
Prošlog mjeseca, Adidas je upozorio da će carine koje je uveo Trump dovesti do viših cijena u SAD-u za popularne tenisice, uključujući modele Gazelle i Samba. U srijedu je britanski trgovac sportskom opremom JD Sports izjavio da bi više cijene na njihovom ključnom američkom tržištu zbog carina mogle negativno utjecati na potražnju kupaca.
Roba iz Vijetnama, Indonezije, Tajlanda i Kine, zemalja koje proizvode obuću za američke tvrtke,suočit će se s nekim od najtežih američkih uvoznih poreza između 32% i 54%. Devedesetodnevna pauza ističe početkom srpnja, ali osnovna carina od 10% ostaje na snazi.
Vijetnam proizvodi polovicu Nikeove obuće
Vijetnam je daleko najveći proizvođač Nikeovih proizvoda. U svojoj posljednjoj punoj financijskoj godini, tvrtka je izvijestila da su tvornice u Vijetnamu proizvele 50% sve njihove obuće i 26% njihove odjeće. Tvrtke u Kini, Indoneziji i Kambodži također proizvode za Nike.
Proizvodnja za inozemne tvrtke ključni je sektor za Vijetnam, a Trump je stavio jednu od najviših recipročnih carina na tu zemlju od 46%.
Nike je također najavio da će prvi put od 2019. godine prodavati proizvode izravno na Amazonu u SAD-u. Nike je prethodno imao svoje proizvode na platformi, ali je prestao prije šest godina kako bi se usredotočio na svoju službenu web stranicu i fizičke trgovine.
Međutim, Nikeova online prodaja bilježi pad. U najnovijim rezultatima za tromjesečje koje je završilo krajem veljače, digitalna prodaja pala je u svim regijama gdje Nike prodaje svoje proizvode, s Europom, Bliskim istokom i Afrikom koji su zabilježili najoštriji pad od 25%, dok je Velika Kina zabilježila pad od 20%.
Ukupni prihodi tvrtke također su u padu, a krajem prošle godine Nike je vratio Elliotta Hilla, bivšeg visokog izvršnog direktora, da preuzme vođenje tvrtke. Hill sada provodi preokret Nikea koji će se usredotočiti na Ujedinjeno Kraljevstvo, SAD i Kinu.