FILMSKI AUTOMOBILI

James Bondov Lotus Esprit

28.11.2008 u 11:28

Bionic
Reading

Ljubitelji serijala o James Bondu odavno polemiziraju koji je glumac na najbolji način utjelovio karizmu agenta 007. Odluku je teško donijeti poglavito stoga što je svaki od glumaca na sebi svojstven način bio najbolji James Bond

Istu odluku, kada su pak Bondovi automobili u pitanju, nije ni najmanje teško donijeti. Najbolji automobil tajnog agenta 007 je Lotus Esprit iz filma 'Thy Spy who loved me'. Naravno bilo je i drugih automobila koji su nas kroz avanture Jamesa Bonda oduševljavali, no Lotus Esprit iz 1981. nas je jednostavno opčarao.

Razlog je jednostavan. Lotusov Esprit je, uz već standardni set svakojakih skrivenih Bondovskih oružja, raspolagao jedinstvenom karakteristikom – na pritisak gumba pretvarao se u podmornicu! Ovu mogućnost Bond u filmu koristi kako bi pobjegao pred helikopterskom potjerom.

Producentima je za snimanje scene u kojoj Roger Moore s Espritom ulijeće u more te ga pretvara u podmornicu bilo potrebno šest novih automobila od kojih je jedan bio posebno prilagođen za podmorske aktivnosti.

U moru Bondov Esprit poprima oblik podmornice – kotači se uvlače, krilca za navigiranje izvlače, a iz krova izlazi periskop pomoću kojeg Bond cilja i s balističkim projektilom ruši mrski helikopter.

Pravi Lotus Esprit među automobilskim zaljubljenicima smatra se jednim od najboljih sportskih automobila svih vremena. Automobil je predstavljen na torinskom salonu automobila 1972. Espritov dizajn potpisao je legendarni Giorgetto Giugiaro, a uvriježeno je mišljenje kako je upravo Esprit bio automobilski začetnik kultna dizajnerskog izričaja presavinutog papira (folded paper) koji je kasnije Talijan prenio i na ostale automobile uključujući još jedan poznati filmski automobil DeLorean DMC-12 iz trilogije 'Povratak u budućnost'.

Esprit se proizvodio sve do 2004. Prvi model težio je nešto manje od 1.000 kilograma i bio pogonjen dvolitrenim četverocilindrašem snage 160 KS. Automobil je odlikovalo do tada neviđeno ležanje i držanje ceste te upravljivost na razini trkaćih automobila. Jedino što su mu kupci, poglavito Amerikanci, zamjerali bio je manjak performansi.

Iako je raspolagao ultralaganom šasijom i karoserijom te povoljnim omjerom snage i mase, Espritov sprint do stotke trajao je kratku vječnost – čitavih osam i pol sekundi, dok je maksimalna brzina iznosila 200 km/h. S godinama je Esprit postajao snažniji i brži.

U 28 godina proizvedeno je 10.675 Esprita. Konačna verzija bila je pogonjena agregatom V8, uparenim s Renaultovim mjenjačem. Na indirektan način Francuzi su ugasili proizvodnju Esprita budući da su ga Englezi prestali izrađivati nedugo nakon što je Renault ukinuo proizvodnju spomenute mjenjačke kutije.

No priča o Espritu ovdje ne staje budući da britanski inženjeri svesrdno rade na nasljedniku koji, dok vi čitate ove riječi, već prolazi prva testiranja, skriven pod karoserijom svojeg prethodnika, na najzahtjevnijim svjetskim trkaćim stazama. Novi Esprit trebao bi biti predstavljen početkom 2008, a možda ga u dogledno vrijeme vidimo i na filmskom platnu, rame uz rame s Danielom Craigom, novim James Bondom.