PRERANI ODLAZAK

Zlatar: Ne mogu shvatiti zašto je baš njoj život rekao NE

19.01.2015 u 16:31

  • +3

Marina Viculin

Izvor: Pixsell / Autor: Sanjin Strukic

Bionic
Reading

Hrvatska javnost, kulturnjaci te kolege i suradnici Marine Viculin potreseni su njenim preranim odlaskom i prisjećaju se zajedničkog rada s ravnateljicom Klovićevih dvora koja je gotovo cijeli radni vijek provela u toj galeriji počevši u studentskim danima raditi kao čuvar i vodič na izložbama

Marina Viculin na poziciji ravnateljice Klovićevih dvora bila je od 2012., a kao ravnateljica te galerije i višegodišnja kustosica najzaslužnija je za neke od najboljih izložbi koje je publika u Hrvatskoj imala prilike vidjeti, među kojima i megapopularne izložbe radova Picassa ili Chagalla.

Rad i biografija Marine Viculin

Njena suradnica od studentskih dana, danas viša kustosica u Klovićevim Jasmina Bavoljak prisjeća se kako su počele raditi u Klovićevim kao čuvari vodiči. 'Ona je radila na prvoj izložbi s Antom Sorićem u Klovićevim 'Dürer, Džamonja, Gliha', a ja sam se pridružila na drugoj. Kad smo položile kustoske ispite, ona se bavila suvremenom umjetnošću, htjela je otvoriti Zagrebački salon novim selektorima, uvesti fotografiju u Klovićeve, prvo na mala, a onda na velika vrata. Kao ravnateljica htjela je imati velike izložbe što smo kao 'sorićevke' davno naučile jer one nose velik interes posjetitelja i publicitet. Na tom je tragu radila želeći ljudima u Hrvatskoj približiti velikane svjetske umjetnosti. Mi ćemo nastaviti njenim putem i boriti se da do kraja godine odradimo sve što smo s njom dogovarali i da budemo prostor otvoren svima kako je to ona željela', kazala nam je Bavoljak.

Fotografkinja i profesorica na Akademiji dramskih umjetnosti Sandra Vitaljić u Klovićevima je prije dvije godine imala vrlo zapaženu izložbu fotografija 'Voljena', a kaže da smo smrću Marine Viculin 'izgubili osobu koja ne samo da je jako puno napravila za fotografiju, već predivnu i toplu osobu koja je imala posebno razumijevanje za umjetnike'. 'Bez njene potpore ne bih realizirala neke svoje projekte ni vjerovala u njih. Podupirala je i pratila i rad mladih fotografa i Katedre za fotografiju. Nenadoknadiv gubitak za sve koji su je poznavali', kazala je Sandra Vitaljić.

Multimedijalni umjetnik Siniša Labrović na spomen Marine Viculin prisjeća se njihovog prvog susreta na projektu 'Otočna karta' realiziranog 2008. na Zlarinu. 'Nakon tog posjeta koji je imao ljetnu i zimsku sesiju umjetnici su naknadno realizirali svoje djelo inspirirani posjetima. Marina me osvojila profesionalnošću i ljudskošću. Taj moment njene profesionalnosti proizlazio je iz njene ljudskosti i s njom se uvijek uz profesionalni kontekst moglo ostvariti ljudsku bliskost. Bila je sjajna, sjajna osoba, vrlo posvećena radu i uvijek bi učinila sve da zacrtano realizira', rekao je Labrović.

Jedan od bliskih suradnika i prijatelja Marine Viculin, multimedijalni umjetnik Ivan Faktor, zatečen njenom smrću izjavio je kako je otišla osoba kojoj duguje svoju najbolju izložbu.

'Marina je napravila najbolju moju izložbu, retrospektivu mojih radova u Klovićevim dvorima. I nije na tome stala; ta je izložba prepoznata u najznačajnijem multimedijalnom prostoru u Europi i dvije godine kasnije gostovala je u Karlsruheu. Gotovo u isto vrijeme marina je s Peterom Knappom u Parizu u sklopu projekta Croatie la voici odigrala veliku ulogu u predstavljanju hrvatske fotografije u Francuskoj. Bez nje to ne bi bilo moguće. Da ne spominjem koliko je napravila za Osijek kao suradnica galerije Waldinger te su zahvaljujući njoj umjetnici mogli pokazati svoje najbolje radove', kazao je Faktor.

Ministrica kulture RH Andrea Zlatar Violić prisjetila se kako su krajem listopada SMS-ovima Marina Viculin i ona raspravljale o njezinoj ideji da u okviru Sezone francuske kulture u Hrvatskoj bude u Klovićevim dvorima postavljena izložba Daniela Burena. 'Između dva projekta, iz financijskih razloga odlučila se za manji, a za veći projekt je napisala: 'Otoke ćemo ostaviti za 2016-17.' Takva je bila Marina: otvorena za sve projekte, spremna preuzeti rizik i odgovornost. Umjetnica u svom poslu - u samom radu s umjetnicima koji su bili središte njezine pažnje. S razumijevanjem za njihove koncepte, prihvaćajući njihove osjetljivosti, tolerantna prema različitostima. Umjetničko djelo i umjetnik koji ga je stvorio, to je bio Marinin način rada. Nije bila uvijek tiha, ali glasna je bila u smijehu i veselju, smirena u ljutnji i problemima. To je vjerojatno nosila na svoj otok, u svom otoku duha u sebi. Marina Viculin bila je osoba koja je životu i izazovima uvijek govorila DA! I zato ne mogu shvatiti zašto je baš njoj život rekao NE', izjavila je ministrica Zlatar Violić.