EKSTRAVAGANTNA TIJELA

Od ljubavnih ugriza do šivanja mrtve svinje: Zavirite u neobičnu izložbu koja istražuje ljubav

19.09.2019 u 11:34

Bionic
Reading

U Tehničkom muzeju u Zagrebu 18. rujna otvoren je festival 'Ekstravagantna tijela' koji u ovom izdanju na temu 'Ekstravagantna ljubav' istražuje na koje se sve načine može iskazati ljubav te okuplja preko 30 umjetnika i istraživača iz Hrvatske, svijeta i regije. Izdvojili smo najzanimljivije

Središnji događaj petog trijenalnog festivala 'Ekstravagantna tijela' koji se od 18. rujna do 10. listopada održava u Zagrebu, izložba je 'Ekstravagantna ljubav' koja preispituje, dekonstruira i rekonstruira što znači voljeti, koga možemo voljeti i na koji način iskazujemo ljubav. Kustosi su Klara Petrović i Luja Šimunović iz udruge KONTEJNER, koja organizira festival, te Stahl Stenslie iz Norveške.

'Ekstravagantna ljubav ona je koja na površinu iznosi nove perspektive ljubavi, koju svakodnevno živimo i konzumiramo, ljubavi sa zaokretom. Ispituje što znači voljeti drugoga, druge, svoju okolinu ili sebe kada iskorijenimo očekivanja zadana društvom te globalnom i lokalnom sredinom. Daje pogled prema budućnosti koju danas već živimo, rušeći očekivanja i gradeći nove ideje o romantičnoj ljubavi, obitelji i prijateljstvu', kaže kustoski tim o ovogodišnjoj festivalskoj temi.

  • +12
Ekstravagantna tijela: Ekstravagantna ljubav Izvor: Pixsell / Autor: Robert Anic/PIXSELL

Umjetnici su se na izložbi predstavili interdisciplinarnim, interaktivnim, ambijentalnim instalacijama, videoradovima, fotografijama, umjetničkim knjigama, manifestnim proglasima, predavanjima i performansima, među kojima je dosta pažnje izazvala slovenska umjetnica Betina Habjanič sa svojim radom 'Ljubavni čin: Pogrebni marš'.

  • +2
Betina Habjanič, Ljubavni čin: Pogrebni marš (Love Act: Marche Funèbre) Izvor: Pixsell / Autor: Robert Anic/PIXSELL

U njemu je medicinskim priborom zašivala razrezane dijelove svinje kako bi mrtvu životinju na simboličan način vratila u život.

'U ime funkcionalnosti ljudi su izmislili niz tehnika kojima živuće organizme mogu isjeckati do neprepoznatljivosti, oblikovati i zapakirati u proizvode te ih tako depersonalizirati do razine čiste materijalnosti', pojašnjava autorica koja je priznala da joj izvođenje performansa teško pada, ali kako smatra da njime podiže svijest o problemu konzumiranja i klanja životinja.

Izvor: Pixsell

Habjanič (1992.) studira na Akademiji likovne umjetnosti i dizajna u Ljubljani, s fokusom na hiperrealizam, ready-made, minimalizam i brutalizam te na Akademiji primjenjenih umjetnosti u Beču. Provela je brojne akcije i aktivnosti usmjerene na zaštitu prava životinja, a surađivala je i sa Skloništem za životinje u Mariboru i udrugom ZaŽivali! koje promiču prava životinja i veganstvo kao politički pokret.

Performans je na otvorenju izvela i slovenska umjetnica Maja Smrekar koja predstavlja kontroverzni ciklus 'K-9_topologija: Hibridna obitelj', izveden u Berlinu 2015./2016., a za koji je 2018. dobila nagradu Prešernove zaklade – najvišu državnu nagradu za umjetničko ostvarenje koju dodjeljuje Slovenija. U nagrađenom radu autorica se bavi teorijom postajanja životinjom iznova promišljajući društvenu i ideološku instrumentalizaciju ženskog tijela i dojenja.

'Prevladavajući klasičnu razliku između privatnog života i političke egzistencije, Smrekar je osjećala da treba izvesti performans sa svojim tijelom i tijelima svojih pasa kako bi povratila njihovu poziciju moći te je izvela javni nastup sa štenicom Adom. Njezina vlastita ekonomija emocija postala je molekularnim procesom: tijekom tromjesečnog razdoblja izolacije s psima stimulirala je svoju hipofiznu žlijezdu sustavnim pumpanjem dojke kako bi oslobodila hormon prolaktin, a slijedila je i režim prehrane bogat galaktogozima kako bi potaknula laktaciju. Nuspojava je bilo povećanje razine hormona oksitocina, što je dovelo do snažnije empatije i osobnog otpora cinizmu Zeitgeista. Budući da je bila bremenita smislom i tako postala majkom/Drugim, željela je u nastavku projekta istražiti svoju 'dekolonijalnu reproduktivnu slobodu u opasno uznemirenom multispecijskom svijetu'', navode kustosi festivala Ekstravagantna tijela, dodajući kako će izložba 'Ekstravagantna ljubav' Maji Smrekar omogućiti da nastavi izvorni projekt hibridne obitelji koja predstavlja model neograničene ljubavi koja nadilazi vrste. Umjetnica će, u društvu kujice Ade, nekoliko dana biti privremena 'mama' štencima iz Udruge za dobrobit i zaštitu životinja Indigo, koje publika može udomiti.

Maja Smrekar, K-9_topology: (extended) Hybrid Family Izvor: Cropix / Autor: Dragan Matic / CROPIX

Na festivalu će nastupiti i Julischka Stengele, transdisciplinarna queer i feministička umjetnica, siromašnog porijekla, no akademski obrazovana, s adresom u Beču, koja za sebe kaže: 'Zaposlena sam na puno radno vrijeme bez naknade kao besramno debela, queer femme/nistica. Za novac izvodim performanse, govorim, pišem, fotografiram, radim instalacije, vodim radionice, držim izlaganja, organiziram i kuriram događanja ili se skidam do gola. Kao polazišna točka u mojem stvaralaštvu služi mi odnos tijela i njegova socio-kulturološkog okoliša. U svojem radu i životu koristim se vlastitim tijelom kako bih razotkrila političku dimenziju onoga što se smatra osobnim.'

U performansu 'Nije za Oscara', koji će izvesti 26. rujna pokušava prekriti svaki centimetar svog tijela otiscima poljubaca. Publika je okružuje sa svih strana, svjedočeći njezinim neuspjesima i nemogućnostima, ali i pobjedama i napretku. Tamo gdje se ona ne uspije poljubiti, publika je pozvana dovršiti naum ostavljanja otisaka ljubavi. Naslov se referira na mnoge žene koje hodočaste na grob Oscara Wildea i tamo ostavljaju otiske poljubaca, što ovdje simbolizira čin prosipanja ljubavi na mjestu gdje neće biti uzvraćena.

U sklopu festivala od domaćih autora performans je održao i Siniša Labrović, koji je dan uoči otvorenja izložbe čitav jedan dan proveo na Trgu bana Jelačića osmjehujući se. Radom pod nazivom 'Ljubav prema osmijehu' htio je upozoriti na nasilje osmijeha, odnosno na suvremeni pritisak da se uvijek i unatoč svemu bude sretan i radostan.

Izvor: Pixsell

Drugi domaći umjetnici koji sudjeluju na izložbi 'Ekstravagantna ljubav' su, među ostalima, Antonija Bačić, Vitar Drinković, Josip Pino Ivančić, Ljubavnice, Dan Oki, Sandra Sterle, Ana Sladetić i E.A. 1/1 S.V.

Sladetić predstavlja instalaciju 'Mlijeko', u kojoj tematizira majčinstvo i iskustvo dojenja, upozoravajući kako se od novopečenih majki, netom po porodu, očekuje da sve znaju, mada im se ništa ne pokazuje. '(F)orsira se do psihičkog sloma ženu koja prođe svježu operaciju. Kakva ste to majka, ako ne dojite?'

  • +5
Ekstravagantna tijela: Ekstravagantna ljubav Izvor: Licencirane fotografije / Autor: KONTEJNER

Kolektiv Ljubavnice koji čini šest mladih umjetnica: Tamara Bilankov (1988.), Hrvoslava Brkušić (1982.), Stella Leboš (1988.), Luana Lojić (1991.), Ivana Pipal (1990.) i Ana Vuzdarić (1984.), predstavlja instalaciju 'Radije bih bila kiborg nego božica', zamišljenu kao virtualno mnogobožanstvo satkano od zbroja svih šest umjetnica, 'misionarka u potrazi za novim oblicima života, sedma ljubavnica oslobođena od ovosvjetskih problema'. Josip Pino Ivančić izlaže 'crven Bijeli Plavi Med i (s)Teran', u kojemu propituje 'što čini 'love/ljubav' u prostoru Mediterana i 'galebovanja'', a Vitar Drinković 'HEART TUBE', interaktivnu instalaciju koja prenosi otkucaje srca do četiri osobe istovremeno u izložbeni prostor u realnom vremenu.

Belgijski umjetnici Boris Debackere i Jerry Galle predstavljaju instalaciju 'VENTRILIO', 'emocionalno zakinutu umjetnu inteligenciju u potrazi za ljubavlju', a Zane Cerpina, umjetnica, dizajnerica, organizatorica i nezavisna istraživačica iz Osla, 'Knjigu ljubavnih ugriza', sastavljenu od fotografija ljubavnih ugriza koje je uvijek iznova izvodila tijekom više od triju godina, u krupnom planu. Jaden J. A. Hastings (AU) predstavlja instalaciju 'PHANES (Postljudski umjetni mrežni sintetizer embrija)', umjetnu inteligenciju naučenu pronalaziti greške u Jadeninu genomu koja na temelju DNK umjetnice traga za idealnim partnerom s kojim će spajanje iznjedriti stvarno, poboljšano potomstvo. Nizozemac Dani Ploeger pak predstavlja 'Fetiš', u kojemu tablet istražuje kao frojdovski predmet fetišiziranja:

'Tablet računalo instalirano je u mračnom prostoru. Sredstvo za dezinfekciju i kutija papirnatih maramica pričvršćeni su s vanjske strane mračnog prostora, čime podsjećaju na klasičan prizor iz pornografskog kina. Posjetitelje se poziva da uđu u prostor, dezinficiraju ekran i poližu ga. Uslijed kontinuiranog lizanja, ekran će nakon nekog vremena zasvijetliti. Jezik i lice postaju im sve jače osvjetljeni. Djelo završava kad se dosegne maksimalna osvijetljenost ekrana ili kad posjetitelj odustane.'

Izložba traje do zadnjeg dana festivala, a u sklopu festivala, 20. rujna, održat će se razgovori s umjetnicima dok će se 21. rujna održati konferencija 'Razveži vezu' koja će govoriti o redefiniranju normativnosti u ljubavi, odnosu između ljubavi i seksualnosti te ljubavi i politike. U sklopu konferencije održat će se i okrugli stol na temu mononormativnosti u Hrvatskoj i poliamoričnih veza.