razgovor uoči koncerta u tvornici

Porto Morto: Sviramo rokenrol iz 21. stoljeća, premazan svim mastima. Nismo ovdje da varamo i nitko nas neće upakirati u već gotov proizvod

10.03.2022 u 15:14

Bionic
Reading

Senzacionalna zagrebačka sedmorka Porto Morto koncertno će promovirati hvaljeni album 'Portopop' u Tvornici kulture 12. ožujka. Porazgovarali smo s bendom

Opišite svoj kreativni proces kada stvarate novu glazbu. Tko vodi glavnu riječ, a tko doprinosi i na koje načine? Kakva je hijerarhija u bendu?

Porto Morto: Glazba je to koja nastaje između sedam čovjekolikih instrumenata, raznim muzičkim procesima i muzičarskim trikovima, u svako doba dana i noći... I nikako je uhvatiti jer se stalno mijenja... jer se i vrijeme mijenja, pa i mladići alkemičari koji svakodnevno čule svoja osjetila ne bi li uhvatili kakve portopop vibracije i prištekali se bar na tren na ideju malo veću od nas samih. Čovjekoliki instrumenti su negdje između mladića i žica, vibracija i prijatelja, tijela i instrumenata, buke i zvuka... Ne zna se tko je tu što i tko je tko - ne zna se tko tu pije, a tko plaća, ali su uvijek svi za još jednu turu.

Izvor: Društvene mreže / Autor: n.n

Oduševila nas je vaša suradnja sa z++. Kako zvuči, odnosno radi vaš idealni suradnik i zašto?

Porto Morto: Naš idealni suradnik netko je tko je pristupačan i strastven oko svog izričaja, kakav god on bio, to nam je sekundarno, najvažnije nam je da je otvoren, bez glazbenih predrasuda.

Izvor: Društvene mreže

Možete li nam ispričati nešto o svom najdražem nastupu u karijeri?

Porto Morto: Najdraži nastup dogodit će se 12. ožujka u Tvornici kulture. Audiovizualno portopop iskustvo.

Pokreću li vas više nastupi uživo ili stvaranje glazbe u studiju? Što vam donosi jedno, a što drugo?

Porto Morto: Rad u studiju je kao obrađivanje vrta i zahtijeva baš velik napor i fokus, čistu viziju i nemilosrdne odluke u danom trenutku. Nastupanje je više poput igrokaza, zahtijeva drugu vrstu koncentracije, a mi volimo balansirati između jednog i drugog medija te pristupamo tim različitim medijima nastojeći poštovati svaki pojedinačno.

Koliko je internet utjecao na glazbeni biznis? Biste li htjeli da živimo u vremenu ploča, albuma, ili vam se sviđa ovaj svijet singlova, trendinga, u kojemu smo se zatekli?

Porto Morto: To je kao da nas pitate kako je na glazbu utjecala masovna proizvodnja gramofonskih ploča u 50-ima i 60-ima ili pojava MTV-ja... Pojava interneta utjecala je masovno na način da uvijek razvoj tehnologije mutira postojeću industriju, ali i jezik sam. Postavlja potpuno novi format, ali i ljudska percepcija mijenja se samim razvojem tehnologije, kao i uloga određenih umjetničkih praksi. Prvi put smo ovdje, naše doba je internetsko, pa to prihvaćamo i u odnosu na to se postavljamo.

Izvor: Društvene mreže / Autor: n.n.

Ipak, da možete promijeniti bilo što u toj industriji, što bi to bilo?

Porto Morto: Ne smeta nam tolika zastupljenost šunda u našoj tzv. industriji koliko (ne)kvaliteta čisto tehničkog minimuma produkcije... Pa poslušajte radio - često nije problem u žanru ili tipu pjesama (mislim jest, ali i to je tema za sebe), već što je to napravljeno toliko ispod svake razine profesionalnosti da vrijeđa bilo koga tko ima imalo senzibiliteta i osjećaja.

Kažu da ste za potrebe novog albuma izmislili vlastiti žanr - portopop. Koje su njegove odrednice?

Porto Morto: Mi, naš način.

Izvor: Društvene mreže / Autor: n.n.

Dospjeli ste i do Porina, na kojem su vas smjestili među nominacije za najbolji alternativni album. Kako ste to doživjeli?

Porto Morto: Doživjeli smo to kao da imamo posla s godinama presporo reagirajućim tijelom. Mislimo da su nas nominirali jer ne znaju što bi s nama, a prilično smo neosporivi jer nas poneki ljudi stvarno slušaju pa cijeli taj Porin nastojimo iskoristiti za dobivanje komadića medijskog prostora.

U svojoj glazbi miksate sve i svašta. Aleksandar Dragaš vam je u Jutarnjem listu zamjerio autotune, pa i koketiranje s trapom na novom albumu. Kako ste to doživjeli?

Porto Morto: Kritike nas strašno zabavljaju jer je to neka povratna informacija o onome što radimo. Pa kakve god one bile, iz svake nešto novo naučimo - ili o sebi ili o osobi koja kritizira. Iznenađujuće je i fascinantno to kako netko može biti muzički kritičar, a istovremeno ignorant suvremenih tekovina popularne glazbe. Ali sve što valja prije ili kasnije dođe na svoje, tako da nas ne zamara ništa od navedenog. Pa još je Bach prvi koristio najsuvremeniju tehniku svog doba, pa i Palestrina, da ne govorimo o Beethovenu, Haydnu, Stravinskom, Webernu i ostalima. Jednako kao kasnije Floydi ili Beatlesi. Valjda se ocjenjuje umjetnički sadržaj, a ne tehnika, s kojom očito imaš problem jer ti nije po ukusu. Pretpostavljamo da objektivni gurman može prepoznati nutricionistički vrijedno jelo unatoč tome što eventualno ne voli cimet ili nešto drugo od sastojaka.

Izvor: Društvene mreže

Jaki ste na vizualnom planu, kako u spotovima, tako i prilikom nastupa uživo. Zašto toliko držite do vizualnog?

Porto Morto: Najjednostavniji odgovor možda bi bio da nam je stalo. I to vrlo sustavno nam je stalo - zadnjih 10 godina radimo na alatima koji su nam potrebni unutar naše igraonice, pa tako i na vizualnim dijelovima prizme našeg izražavanja.

Šta se događa u vašem studiju Šećer, tko sve može svratiti? Kako vam izgleda prosječan dan?

Porto Morto: Prosječni dan počinje u 8, 9 sati svakim radnim danom (često i vikendima), a završava po mraku. U tom danu bavimo se snimanjem muzike, osmišljavanjem umjetničkih koncepata, team buildingom, sviranjem, učenjem... Trenutno radimo muziku za dugometražni igrani film Igora Mirkovića, radimo na novim pjesmama za Natali Dizdar, završavamo LP album Rokambola, snimamo spotove, nama i drugima, te live šećerne sessione, a u pripremi je i Porto Morto DJ set.

Izvor: Društvene mreže

Zašto ste ostali dosljedni strategiji DIY, jesu li vas vabili izdavači, što im kažete?

Porto Morto: Jednom je Arsen Dedić izjavio da je tajna njegovog uspjeha to što nikada nije imao nekog izdavača iza sebe kojemu bi išta dugovao te je na taj način uspio očuvati umjetnički kredibilitet. A u njegovo doba interneta nije ni bilo! Bili smo razgovarali s nekoliko izdavačkih kuća i nismo naišli ni na što što bi nam bilo imalo zanimljivo. Nismo ovdje da varamo i zbog hvatanja fotelja, ovdje smo jer ne znamo drugačije i to nam mora biti zadovoljavajuće i slobodno, što nas i najviše 'drajva' u cijeloj ovoj priči, a svi navedeni uvijek teže ukopčavanju, kao neki kopci, u već gotov proizvod i priču te bi se samo potpisali, a premalo napravili za boljitak proizvoda.

Što publika može očekivati od koncerta u Tvornici?

Porto Morto: Publika može očekivati rokenrol iz 21. stoljeća, premazan svim mastima! Dođite i uljepšajte si tjedan, mi sigurno hoćemo. Tvornica kulture, 12. ožujka - vidimo se tamo.

Porto Morto čine Roko Crnić (glas, bas gitara), Hrvoje Klemenčić (klavijature, glas), Matija Brajković (gitara), Matej Perić (bubnjevi), Marijan Uroić (udaraljke), Antun Aleksa (trombon, glas) i Marin Živković (saksofon).