KIM LONGINOTTO NA DOXU

Moji filmovi nisu dio politike s velikim P

25.02.2015 u 15:29

Bionic
Reading

Iako snimam filmove koji bi se mogli opisati kao depresivni, želim pokazati kako su oni kao žrtve uspjeli pronaći snagu u lošim događajima iz prošlosti ne bi li promijenili svoju budućnost, rekla je Kim Longinotto, jedna od najistaknutijih svjetskih dokumentaristica, posebna gošća ovogodišnjeg ZagrebDoxa, koja već skoro četrdeset godina prenosi glas obespravljenih, marginaliziranih i zlostavljanih žena diljem svijeta.

Longinotto u Zagrebu gostuje s dva nova filma - "Snovolovka" koji prati bivšu prostitutku u njezinoj misiji da makne žene s ceste i izvuče ih iz kruga seksualnog zlostavljanja i iskorištavanja, za koji je nagrađena na ovogodišnjem Sundanceu za režiju, te "Ljubav je sve: 100 godina ljubavi i udvaranja", svojevrsni arhivski hommage ljubavi na filmu u stoljeću velikih društvenih preokreta, od prvog poljupca do homoseksualnih tema i slobodne ljubavi.

Film "Snovolovka" priča je o Brendi Myers-Powell, koja u kombiju kruži ulicama Chicaga, traži prostitutke, dijeli im prezervative i nudi pomoć, što je nerijetko nemoguća borba sa začaranim krugom droge, alkohola i makroa iz kojega one ne mogu same izaći, a koji je najčešće počeo u ranom djetinjstvu, seksualnim i fizičkim zlostavljanjem. Radi i sa ženama koje su zbog prostitucije u zatvoru te savjetuje srednjoškolke iz problematičnog okruženja kako da cijene sebe i svoje tijelo.

"Brenda je divna i posebna žena, jer većina onih koje se maknu iz prostitucije nastave živjeti normalnim životom u predgrađu, ne žele govoriti o tome i čuvaju svoj novostečeni život", rekla je Longinotto, koja je svoj rad, osim nakon europske premijere filma na ZagrebDoxu, predstavila u srijedu na majstorskoj radionici. "Sve te laži i tajne samo učvršćuju lanac zlostavljanja o kojemu se ne govori iako se nastavlja kroz više generacija", dodala je.

Britanska redateljica, čiji su radovi prepoznatljivi po suosjećajnom i nenametljivom pristupu kontroverznim temama, kaže kako joj se dok snima film teško odvojiti od same priče, plakala je kada su mlade djevojke u "Snovolovki" priznale da su kao male djevojčice bile silovane, ne samo zbog groznih iskustava, nego i zbog činjenice da im nitko, čak niti vlastite majke, nisu vjerovale. "Ne možete se ne povezati s njima, ali istovremeno moram razmišljati o svakoj sceni, pa se gotovo moram ponašati kao podvojena osoba, poput Brende koja za svaki posao koji obavlja ima drugačiju periku", rekla je.

Moji filmovi nisu dio politike s velikim "P", u njima nema mog komentara jer želim da gledatelji budu u toj sobi kao što sam ja bila dok sam snimala film, želim da film gledaju kao fikciju, ali i da znaju da se te stvari događaju, pa im se možda otvore neki novi pogledi, napomenula je.

Upravo se to dogodilo na festivalu u Sundanceu, četiri protagonistice iz filma bile su na premijeri, nakon čega su im ljudi prilazili, grlili ih i otkrivali da s njima dijele slične priče. Longinotto je i dalje u kontaktu s prostitutkama iz filma koje pokušavaju promijeniti svoje živote i nada se da će se to nastaviti.

Direktor ZagrebDoxa, Nenad Puhovski dodijelio joj je Nagradu Mojoj generaciji za ustrajno i uporno stvaranje iznimnih filmova, istaknuvši kako je ona jedna od najznačajnijih autorica dokumentarnih filmova današnjice, ne samo zato što radi važne filmove o ženama, nego i zato što ih radi na način da ih razumiju muškarci. Longinotto upoznaje razne kulture i ljude, razumije ih i voli, što oni osjete pa joj uzvraćaju emocije, rekao je.

Najveći dio njezina opusa su opservacijski dokumentarci koji tematiziraju položaj žena u suvremenom društvu, od Egipta i Irana do Japana i Subsaharske Afrike. Od 1976. je režirala, snimila i producirala dvadesetak filmova koji su osvojili brojne nagrade na prestižnim festivalima, Cannesu, Sundanceu, IDFA-i, Chicagu. Studirala je kameru i režiju na Nacionalnoj školi za film i televiziju u Beaconsfieldu u Engleskoj, gdje sada povremeno predaje.

ZagrebDox je proteklih godina redovito prikazivao njezine uratke, a u Zagreb je, s dugogodišnjim suradnikom, montažerem Olliejem Huddlestonom, stigla nakon sedam godina 'nagovaranja'.

U povodu toga Hrvatska televizija će do početka travnja prikazati njezinu filmsku retrospektivu, od film "Zagrli me čvrsto, oslobodi me'", preko "Ružičasti sariji", "Rastava na iranski način" i "Sestre u zakonu" do "Day I Will Never Forget", "Gaea Girls" i "Salma", a ovaj petak na programu je film "Shinjuku Boys".