PREMIJERA U HNK

Kontrolirano divljaštvo u novoj predstavi odličnog Bobe Jelčića

16.11.2015 u 15:19

  • +4

Radne fotografije s nove predstave Bobe Jelčića

Izvor: Promo fotografije / Autor: Mara Bratoš

Bionic
Reading

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu ovogodišnju će Noć kazališta u subotu 21. studenoga obilježiti praizvedbom predstave "Na kraju tjedna" redatelja Bobe Jelčića koja se bavi proturječjima srednje klase suvremenog posttranzicijskoga društva kao impulsima šire društvene dinamike

Kako se ističe u najavi, riječ je o prvoj suradnji jednog od najuspješnijih i najnagrađivanijih domaćih redatelja sa zagrebačkom nacionalnom kazališnom kućom. Redatelj koji je svoj kazališni izraz razvio kroz autorske projekte u kojima se fokusira na intimne drame običnih pojedinaca, Jelčić u svojem najnovijem projektu u žarište postavlja srednju klasu kao predstavnika propulzivnih vrijednosti i društveno-gospodarskoga napretka.

Izvlačeći svoje likove iz njihovih uobičajenih situacija i obrazaca, Jelčić analizira povezanost privatnih i javnih impulsa, propitujući stabilnost temelja građanskoga društva: improvizacijama na zadani problem glumci lamentiraju, analiziraju i zaključuju u imitaciji matrica poznatih razgovora o politici, ljubavi, aktualnim događajima.

Rečenice su im smjele, progresivne, humanističke, tolerantne, nježni su, senzibilizirani, puni empatije. No, kada završe svoj pristojan, nadahnut i kultiviran razgovor, oni mirno ustaju sa svojih mjesta i počinju trgati namještaj i scenografiju. Ponašaju se bijesno i nervozno, vrište i trgaju sa sebe odjeću, postaju surovi, divlji, nasilni, a na vidjelo izlaze njihovi skriveni impulsi i bjesovi.

Njihovo divljaštvo, međutim, nije divlje, već racionalno i kontrolirano, organizirano i lucidno, gotovo bez ekscesa i agresije, pa se polako obuzdaje i smiruje, te promeće u potpunu suprotnost. Postupno se pojavljuje i osjećaj pripadništva i zajedništva a akteri postaju upućeni jedni na druge.

Tu bi mogao biti kraj predstave jer svi odlaze i scena ostaje prazna. No, oni se ponovno vraćaju, naglo kako su i otišli, bez najave i povoda, i počinju ispočetka.

"Miješajući fikciju i teatar kroz izmjenu i varijaciju ciklusa, ta predstava balansira na rubu imaginarnoga i dokumentarnoga", stoji u najavi. "To se ne događa bez emocija i humora koji su sastavni dio kazališta Bobe Jelčića. Njegov rad odlikuje fokusiranje na detalje, on dramaturški krupnim planovima gradi totale predstave koja uvijek odražava neki trenutak pojedinca, a time i društva. Vječito zapitan nad čudom svakodnevice i uobičajenim sitnicama, Jelčić stvara sadržaj s kojim se lako povezati i suosjećati kao s vlastitim, a koji kazališnim činom nenametljive, pritajene poetike transcendira do univerzalnih pitanja i bolnih mjesta na tijelu našega zajedništva", dodaje se u najavi.

U predstavi glume Livio Badurina, Ana Begić Tahiri, Jadranka Đokić, Goran Grgić, Ivan Jončić, Damir Markovina, Vanja Matujec i Bojan Navojec, koji su ujedno kroz rad na predstavi postali i njezini koautori.

Predstava je nastala unutar mreže kazališta okupljenih u projektu Prospero, koji uključuje šest kazališta - Théâtre National de Bretagne (Rennes, Francuska), koje je i koordinator projekta, te kazališta Théâtre de Liège (Belgija), Emilia Romagna Teatro Fondazione (Modena, Italija), Schaubühne am Lehniner Platz (Berlin, Njemačka), Göteborgs Stadsteatern (Švedska), HNK Zagreb, te Atenes and Epidaurus Festival (Grčka).

Riječ je o novom modelu suradnje u sklopu Kulturnoga programa Europske unije, a u okviru kojega kazališta odabiru, podržavaju i prate ukupno šest predstava koje ocjenjuju značajnima za vrijeme i prostor u kojemu nastaju.

Do sada su unutar mreže Prospero projekta premijerno izvedene tri predstave, "Nasilje nad Lukrecijom" Angélice Liddell (Španjolska), "Zabranjena zona" Duncana Macmillana u režiji Katie Mitchell (Engleska, Njemačka) i "Darujem ti svoju smrt, Veronika" Federica Bellinija, nadahnuta Fassbinderovom filmskom poetikom u režiji Antonia Latelle (Italija).