VUČE SE, LETI, STOJI...

Koliko je za umjetnike vrijeme - relativno?

02.01.2014 u 12:25

Bionic
Reading

Kad je riječ o umjetnicima koji su se bavili tematizacijom proteka vremena, mnogi odmah pomisle na Christiana Marclaya i njegov filmski 'maraton' posvećen vremenu - 'The Clock', nagrađen Zlatnim lavom za najbolje umjetničko djelo Venecijanskog bijenala 2011. Brojni umjetnici nastojali su uroniti i proniknuti u tajne varljivog koncepta kao što je vrijeme te su na razne načine isticali tu namjeru u svojim radovima

Salvador Dali, 'Postojanost pamćenja'
Slika iz 1931, ulje na platnu, prikazuje rastapanje džepnog sata u Dalijevom remek-djelu, prikazu njegova viđenja vremena kao mekanog, protočnog i tvrdog, nepromjenjivog. Misteriozna figura zaspala ispod sata navodno simbolizira uvrnuti i pomaknuti osjećaj za vrijeme tijekom sanjanja.

Antonio de Pereda, 'Alegorija taštine
Portret i mrtva priroda na slici koju je Pereda napravio 1632. donosi nekoliko prezentacija proteka vremena, u koju su uključeni momenti sata, pješčanog sata, starih fotografija, ugašene svijeće, lubanja i globusa - naznake vrlo doslovnog okretanja svijeta.

Marcel Duchamp, 'Nevjesta, skinuta do gola od svojih svatova'
Kompleksna, multimedijska instalacija, prikaz susreta buduće mladenke i njenih devet prosaca, oduzela je Duchampu osam godina rada i vremena. Nekoliko figura ostalo je nezgrapno, mutno i 'prašnjavo', namjerno ukazujući na brojne trenutke u kojima je nedovršeno djelo ležalo netaknuto. Kad je izložena na dnevnom svjetlu, slika poprima potpuno drugačiji izgled, ovisno o vremenu dana i vremenskim prilikama.

Agnolo Bronzino, 'Venera, Kupid, i Vrijeme'
Personifikacija vremena prisutna je na slici iz 1545. talijanskog majstora koji je slikao na prijelazu renesanse u manirizam.

Arthur Ganson, 'Machine with Concrete'
Rad američkog kipara posvećenog kinetičkim skulpturama, djelo koje se bavi vremenom, izloženo je 2009.

Claude Monet, 'Pročelja Rouenske katedrale'
Monet je napravio seriju slika Rouenske katedrale. Slika iz 1893. uhvatila je promjene na fasadi masivne strukture koju je slikar pratio dugi niz godina. Rezultat je 'sanjivo' djelo koje nas vodi kroz vrijeme i 'život' katedrale.

Alighiero Boetti, 'Gemelli'
Talijanski konceptualni umjetnik bio je poznat po svojoj opsesiji vremenom, njegovom fluidnošću i 'približavanjem' vremenskih koordinata. Fotografija je njegov dvostruki autoportret, a na njoj drži svoju verziju iz drugog životnog razdoblja za ruku.

Umberto Boccioni, 'Dinamizam biciklista'
Talijanski slikar i kipar, jedan od inicijatora futurizma, pažljivo je oslikavao pokrete i njihovu pripadajuću dinamiku. Slika prikazuje brzinu biciklista, ali prolazak vremena 'zaglavljen' je u jednom kadru, a razne varijacije sprege individue i mehanizma zatočene su u dvodimenzionalnom pogledu.

Felix Gonzalez-Torres, 'Savršeni ljubavnici'
Fotografija nazvana 'Untitled' (Savršeni ljubavnici), posvećena je umjetnikovom ljubavniku Rossu Laycocku, koji je umro od AIDS-a 1991. 'Kad su instalirani, satovi su se trebali dodirivati, a mogli su biti zamijenjeni bijelim plastičnim komercijalnim satovima sličnog dizajna i dimenzija, minute i sekunde su usklađene, s pretpostavkom i mogućnošću da će tijekom vremena i izložbe ispasti iz sinkronizacije', napisao je prije postavljanja u prostoru Felix Gonzalez-Torres.

Christian Marclay, 'Sat'
Video instalacija nazvana 'The Clock' slavnog švicarskog umjetnika i kompozitora koji istražuje poveznice zvuka, fotografije, videa i filma, 24-satna je montaža tisuća filmskih isječaka, s prikazima satova ili ljudi koji provjeravaju koliko je sati. Projekt je osmišljen tako da pokazujući bilo koje vrijeme, ono postaje aktualno, ali i odvojeno od samog čina gledanja. Osim što je umjetnik dao novi, originalni poticaj za promišljanje prirode vremena u filmu i, uostalom, u samom životu, osigurao je i impresivnu kolekciju povijesti slavnih filmskih prizora, koja funkcionira kao veličanstveni i nepraktični zidni sat. Video instalacija služi kao podsjetnik da je vrijeme samo fikcionalna vrijednost koja okružuje ljudska raspoloženja i određene, bitne ili manje bitne trenutke. Gledatelj na kraju prestane doživljavati svoj raspored u strogo zadanim okvirima i počinje se opuštati u shvaćanju da je vrijeme - relativno.