KNJIŽEVNA KRITIKA

Iz biografije Davea Grohla saznajemo puno toga o glazbi, ali vrlo malo o njemu

01.08.2019 u 11:25

Biografija jednog od najvećih rock-glazbenika današnjice iz pera Martina Jamesa zapravo je enciklopedijski zahvat koji više govori o scenama i bendovima u kojima je Dave Grohl svirao, nego što otkriva razloge njegove snažne autorske i sviračke potentnosti

Dvostruki nastup Foo Fightersa u Puli u lipnju svakako je jedan od vrhunaca ovogodišnje rock-sezone u Hrvatskoj, a mnogi će posvjedočiti tome kako su nazočili jednom od ponajboljih koncerata u životu. Uistinu, tri sata pršteće energije, snažnog kontakta s publikom u jedinstvenom ambijentu kroz stadionski nastup fino komprimiran u intimistički ambijent bilo je jedinstveno iskustvo i za bend i za publiku. Pritom se publika suočila s jednim od najvećih rock-glazbenika današnjice, Daveom Grohlom koji se afirmirao u Nirvani, betonirao svoj status u Foo Fightersima i redovito svira s rock-velikanima kao što su Bruce Springsteen, Paul McCartney ili Joe Walsh. Ili pak svira u bendovima Queens of the Stone Age ili Killing Joke. Ima ih još mnogo.

Od bubnjara iz vašingtonskih hardcore punk bendova do člana posljednjeg velikog benda kojem je većina publike mogla nabrojiti personal (Nirvana) došao je u razmjerno kratko vrijeme, a onda je dugo godina skidao anatemu 'onog trećeg' iz Nirvane i postao lider benda u kojem nije više bubnjao, nego pjevao i svirao gitaru jednako snažno i strastveno.

To su opće činjenice, no dubinski uvid u njegovu karijeru može se doznati iz biografije koju potpisuje Martin James, 'Foo Fighters, Nirvana i druge (ne)zgode'. Već sam naziv dokaz je kako autor puca na širok krug publike, a kad se zna da je pisao i o Mobyju, Fatboyu Slimu i Prodigyju, onda je jasno da je riječ o profesionalcu koji sigurno neće fanovski pristupiti kreiranju biografije.

• +45
Koncert Foo Fightersa u pulskoj Areni Izvor: Promo fotografije / Autor: Samir Ceric Kovacevic

Doduše, unatoč naslovu, knjiga je više prilagođena istinskim fanovima Grohla i Foo Fightersa, negoli publici koju zanima njegova transformacija iz bubnjara Nirvane u predvodnika novih rock-generacija. Sasvim pedantno, kao da je riječ o prospektu neke korporacije za izlazak na burzu, James nabraja raznorodne verzije svake pjesme koju je Grohl snimio, na kome je singlu plasirana i koje su verzije singlova objavljene u pojedinoj zemlji. Osobito u drugom dijelu knjige, nakon početnih (ne)uspjeha Foo Fightersa, to je ono što koči čitalački flow, osobito stoga što se štivo sastoji od raznovrsnih dijelova prikupljenih iz javno dostupnih izvora. Pritom ne doznajemo kakav je zapravo Grohl, kako funkcionira u pojedinim situacijama, a privatni život tek je ovlaš spomenut.

S druge strane, sasvim je detaljno razrađeno to kako je nenametljivi i miroljubivi fan vašingtonske punk-scene postao jedna od najvećih današnjih zvijezda rock-glazbe. Upravo taj prvi dio, u kome se opisuju njegovi počeci i razvoj do dolaska u Nirvanu, ponajbolji je dio biografije, prilično uzbudljiv osobito zato što otkriva razmjere široko postavljene američke punk-scene u drugoj polovici osamdesetih, a koja je bila sve samo ne komercijalna i prihvatljiva širem krugu ljudi.

Također, ova biografija otkriva intenzivnu Grohlovu bitku za svaku poziciju na sceni, no ne otkrivajući pritom tajne lakoće kojom on to postiže. James to opisuje tako da secira svaku pjesmu koju je snimio i govori gotovo o svakom koncertu koji je Grohl odsvirao. Kako bi sve stavio u određeni kontekst, onda s velikom strašću opisuje punk-scenu, pridajući joj zapravo veću važnost negoli što je ima.

Unatoč mnogim manjkavostima, ono što ova knjiga definitivno potvrđuje jest da je Dave Grohl izvanserijski glazbenik koji je vrlo nesputano i jednostavno ušao u neraskidiv odnos s glazbenim umijećem i iskoristio ga na jedinstven način. Upravo niz suradnji s najvećim glazbenicima pokazuje da je posrijedi univerzalni svirač kome ništa rokersko nije strano. Bitno je samo da lupa, trese i udara.

*Dave Grohl – biografija: Nirvana, Foo Fighters i druge (ne)zgode, izdavač: Rockmark, cijena 119,00 kn