trgovinsko primirje

Traje operacija izvlačenja iz Kine: Svaka akcija traje 10 sati, a vremena je sve manje

17.06.2025 u 20:49

Bionic
Reading

Brodarske se kompanije žure izvući što više robe iz Kine dok još traje američko-kinesko trgovačko primirje. Unatoč tome, zbog ranijih poteza Donalda Trumpa pate čitave branše, a dodatno ih opterećuje neizvjesnost oko toga što će se događati nakon 12. kolovoza

Nakon što je brod One Modern pristao, tri vozača dizalica i deseci radnika započinju utrku s vremenom kako bi što brže istovarili te ponovno utovarili više od 7000 kontejnera koji stoje u luci Hong Kong. Za to imaju manje od 10 sati.

Za druge tvrtke koje se bave ovim poslom utrka je permanentna. Naime, u tijeku je 'operacija' iznošenja robe iz Kine prema SAD-u prije nego što istekne moratorij na više carine koje je nametnuo Donald Trump. To će se, ako se u međuvremenu nešto ne promijeni, dogoditi 12. kolovoza.

Naime, prošlotjedni pregovori između SAD-a i Kine iznjedrili su sporazum o trgovinskom primirju s obje strane. Trump je tada naznačio da će raditi na otvaranju Kine američkom tržištu, a zauzvrat će Amerikanci dobiti rijetke zemne metale iz Kine.

No, to ne znači da je na tržištu mirno. 'Pravila se mijenjaju tri puta tjedno. Apsolutno nemamo pojma kakva će pravila biti kada proizvod stigne', rekao je za CNN Rick Woldenberg, izvršni direktor čikaške tvrtke Learning Resources.

'Oslobođenje' pa 'primirje'

Nakon što je Donald Trump na svoj 'Dan oslobođenja', 2. travnja obznanio carine na uvoz iz većine zemalja svijeta, započeo je kaos u globalnim opskrbnim lancima, koji omogućuju slobodan i relativno neometan protok roba. Naročito se to odnosi na brodarsku industriju, koja prevozi 90 posto sve proizvedene robe.

Unatoč tromjesečnoj stanci, brojni poduzetnici diljem svijeta tvrde da se moraju ponašati kao da su carine na snazi. Podsjetimo, američke carine na uvoz iz Kine su iznosile 145 posto, dok su kineske na uvoz iz SAD-a u najgoroj fazi trgovinskog rata dosegle 125 posto.

Američke tvrtke, tako, tijekom 'primirja' nastoje gomilati robu, čime prisiljavaju kineske tvornice na hiperprodukciju, koju bi potom brodarske kompanije trebale brže-bolje isporučiti.

To i ne čudi, jer je Kina drugi najveći trgovinski partner SAD-a, odmah iza Meksika. Kineski podaci kazuju kako je robna razmjena dvije zemlje lani premašila vrijednost od 688 milijardi dolara.

'Tvrtke žele unaprijed utovariti robu jer jednostavno ne znaju kako će izgledati stvarnost za samo nekoliko tjedana. To uvelike otežava planiranje, stvara neučinkovitost, a na kraju će i povećati troškove', rekao je Jens Eskelund, predsjednik Trgovinske komore EU u Kini.

'Fantazija birokrata'

Nakon što napusti Hong Kong, brod One Modern će pristati u tri kineske luke te zatim u Južnoj Koreji, nakon čega će preko Panamskog kanala doploviti do Houstona. Unatoč tome, neke se američke tvrtke, ovisne o kineskom uvozu, već bore za opstanak.

'Vidjet ćete izumiranje nekih od ovih tvrtki. Dolazi do ogromnog uništavanja bogatstva i ne mislim da se to može nadoknaditi', rekao je Woldenberg, koji je na čelu tvrtke koja se bavi igračkama.

A upravo je industrija igračaka teško pogođena trgovinskim ratom i trenutnom situacijom na globalnom tržištu, jer 80 posto svih igračaka u Americi dolazi iz Kine. Woldenberg je stoga tužio Trumpovu administraciju.

Istovremeno, seli dio svoje proizvodnje iz Kine, ali smatra da je proizvodnja u Americi, što je jedan od Trumpovih ciljeva, 'fantazija birokrata', jer u SAD-u ne postoje ni resursi, ni radna snaga.

Hoće li Americi zatrebati stvari?

S druge strane, Trump je ustvrdio da su brodovi poput One Moderna ionako 'natovareni stvarima, od kojih nam većina ne treba'. 'Možda će djeca imati dvije lutke umjesto 30. Možda će dvije lutke koštati nekoliko dolara više nego što bi inače koštale', rekao je. 

No, industrija je nemilosrdna i jasno daje do znanja da će se svaki financijski namet preliti u novčanike građana. 'Mogu to nazvati carinama ili kako god žele, ali to je porez i pretvorili su našu tvrtku u poreznika', rekao je Woldenberg. 

Za to vrijeme, brodovi će nastaviti ploviti. Hoće li nakon 12. kolovoza biti prazni i hoće li svoj transport obavljati po višim cijenama, ovisit će o budućim potezima Trumpa, ali i državnika iz ostatka svijeta. 

'Ova nestabilnost stvara mnogo kaosa, ali brodski promet se uvijek nastavlja, bez obzira na to što mu bacite', rekao je Roberto Giannetta, predsjednik Udruženja linijskih brodara Hong Konga.