NEPOZNAVANJE TEMATIKE

Maras propustio poentirati na kritici Todorića

Ivica Todorić

Ivica Todorić

Izvor: Cropix / Autor: Cropix

Ivica Todorić trebao bi razmisliti o tome kome se obraća kad govori o 'jadnim ljudima', a SDP neće podržati izvješće Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, jer nije zadovoljan kako ona radi svoj posao, poručuje SDP-ov saborski zastupnik Gordan Maras ostajući tako pri svom jučer iznesenom stavu u kojem je uputio oštru kritiku vlasniku Agrokora zbog koncentracije u maloprodaji i lošeg odnosa prema dobavljačima

Govorio je i upozoravao, kaže Maras, 'u ime stranke koja predstavlja 800.000 tisuća građana, od kojih mnogi kupuju i u Konzumu i ne zna je li mislio na njih ili na njega (Marasa) i ne razumije takvu izjavu'.

Maras je, naime, tijekom jučerašnje saborske rasprave o izvješću o prošlogodišnjem radu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja prozvao vodstvo AZTN-a da pogoduje nelojalnoj konkurenciji na tržištu, a kao udarni primjer naveo je monopolistički položaj Agrokora Ivice Todorića

'Todorić bi trebao razmisliti kome se obraća'

Kad je tportal pitao Marasa osjeća li se on kao jadan čovjek koji se oslobodio i svašta izgovorio, odgovorio je da bi 'Todorić trebao razmisliti o tome kome se obraća, jer je on (Maras) saborski zastupnik i zastupa građane koji su ga izabrali, a nije tu da štiti jednu osobu ili jednog poduzetnika, niti ikoga optužuje, samo je Agrokor najočitiji primjer'.

Kazao je i da će 'SDP, kad pobijedi na izborima i dođe na vlast, osigurati da AZTN radi svoj posao kako treba, odnosno, da osigurava nepristranu i poštenu tržišnu utakmicu'.

U prozivci je, međutim, Maras svašta kazao, pri čemu je posve propustio AZTN tražiti objašnjenja zbog različitih stvari na koje bi ta agencija doista mogla i trebala utjecati.

Kritizirajući Agrokor za koncentraciju u maloprodaji i odnos prema dobavljačima, pokazao je nepoznavanje zaštite tržišnog natjecanja, kao i uloge i ovlasti Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. O tome najbolje svjedoči odgovor Olgice Spevec na njegove kritike, u kojem ga je poučila tome da koncentracija na tržištu sama po sebi nije nelegalna te da formiranje kartela i odnosi kompanija s dobavljačima ne spadaju u nadležnost zaštite tržišnog natjecanja.

Uz nepoznavanje problematike, teško se oteti dojmu da je Maras u slučaju Agrokora potpuno promašio i predmet kritike. Teza o prevelikoj koncentraciji Konzuma na tržištu maloprodaje u najmanju je ruku  upitna u vrijeme dok gotovo svakodnevno svjedočimo o otvaranju stranih trgovačkih lanaca širom Hrvatske (osobito u Zagrebu, koji Maras posebno ističe), čiji su vlasnici u pravilu financijski puno jači od Konzuma.

Također, kritika Agrokora da s pojedinim proizvodima drži većinski udjel na tržištu nije na mjestu, jer samom činjenicom da netko drži 83 posto tržišta nije ugroženo tržišno natjecanje, ako dotični proizvođač ili trgovac drugim proizvođačima ne ograničava ili sprečava pristup tržištu.

Marasova kritika rada Agencije zaštitu tržišnog natjecanja ukazivanjem na Agrokorovu nedopuštenu koncentraciju bila bi puno više na mjestu da je stavio težište na eventualne zlouporabe u segmentima u kojem Agrokor ima vladajući tržišni položaj.

Bilo da se radi o sprečavanju drugih ponuđača da pristupe tržištu ili pak da se radi o drugim oblicima nelojalne konkurencije (dampinške cijene, dogovori s drugim proizvođačima ili trgovcima i sl), na tom području Agrokor sigurno nije sasvim nevin. Ali to treba dokazati na konkretnim slučajevima, a ne iznositi paušalne kritike skupljajući jeftine političke bodove.

Na novinarsko podsjećanje da AZTN radi prema europskim standardima, Maras i dalje ostaje pri svome i 'Agenciji zamjera što, kad je podnijela prekršajne prijave protiv pojedinih kartela, kao što je to slučaj s autoškolama u Rijeci koje su međusobno sklopile sporazum o cijenama, nije isto učinila i s Konzumom, koji ima jaku koncentraciju na zagrebačkom području'.

'Pa ne očekujete valjda da idem u Splitu u kupnju', zaključuje Maras zamjerku AZTN-u, za koji smatra da bi puno više pažnje trebao polagati i u smislu koncentracije na lokalnoj, a ne samo nacionalnoj razini.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi