prednjače pred ostalima

Industrijska čarolija u srcu Europe: Padaju rekordi, ali idilu kvari opasno upozorenje

03.10.2025 u 17:41

Bionic
Reading

Češko gospodarstvo posljednjih godina bilježi solidan rast, a ključnu ulogu u tome ima snažna industrijska baza, ponajprije automobilska proizvodnja. Ipak, ispod površine kriju se izazovi – pad ulaganja i prevelika oslonjenost na susjednu Njemačku, čije usporavanje prijeti i češkom izvozu

Lani je u Češkoj proizvedeno 1,4 milijuna automobila, što je novi rekord i čini je jedinom zemljom u Europi koja je 2024. godine zabilježila rast u autoindustriji. Škoda, tradicionalni češki brend s gotovo 120 godina povijesti, i dalje je zaštitni znak te industrije, no uz nju posluju veliki međunarodni proizvođači poput Hyundaija i Toyote, kao i gotovo svi važni globalni dobavljači.

'Češka je tradicionalno industrijska zemlja i to se vidi i danas. Automobilska industrija posebno je važna jer ta država ima sjajno obrazovane inženjere i dugu tradiciju u proizvodnji', kaže Christian Rühmkorf iz Njemačko-češke industrijske i trgovinske komore.

Rast iznad prosjeka EU-a

Dok većina europskih gospodarstava usporava, Češka je ostvarila rast od dva posto, dvostruko više od prosjeka Europske unije. Vlada gotovo potpuna zaposlenost, a i javne financije su stabilne, što zemlju u očima investitora čini jednim od najpouzdanijih industrijskih središta u regiji.

'Češka se, pomalo i ispod radara, etablirala kao vrhunska industrijska lokacija u srcu Europe', objašnjava Gerit Schulze iz njemačke agencije Germany Trade and Invest za Tagesschau.

Pad investicija prijeti budućnosti

Unatoč trenutačnim uspjesima, stručnjaci upozoravaju da ulaganja već dugo opadaju. Čak 43 posto industrijskih poduzeća planira u ovoj godini smanjiti investicije, što bi dugoročno moglo ugroziti konkurentnost.

'Pad ulaganja opasno je upozorenje. Ako se taj trend nastavi, Češka bi mogla izgubiti korak u odnosu na druge industrijske sile', upozorava Rühmkorf.

Najveći strukturni problem ostaje snažna vezanost uz njemačko gospodarstvo. Oko trećine ukupnog izvoza odlazi u Njemačku, što znači da svako usporavanje tamošnje konjunkture direktno pogađa i Češku.

'U poslovnim krugovima često se kaže: kad Njemačka dobije prehladu, Češka dobije gripu', slikovito je opisao Schulze.

Traženje novih tržišta

Zbog toga zemlja sve više pokušava otvoriti nova tržišta, osobito u Aziji. Primjerice, Škoda posljednjih godina razvija poslovanje u Indiji i Vijetnamu, a i druge industrijske grane traže prilike izvan Europe.

Unatoč tome, stručnjaci naglašavaju da će za daljnji iskorak biti nužno ulaganje u tehnološki zahtjevniju proizvodnju. 'Neće biti dovoljno oslanjati se na skladišta ili jednostavne montažne linije. Češkoj treba više visokih tehnologija i veća dodana vrijednost', poručuje Schulze.

Zbog toga je ona i dalje država s relativno niskim plaćama u usporedbi s ostatkom EU-a. Prosječna bruto plaća iznosi oko 1500 eura, što mnoge radnike motivira na odlazak u zapadne zemlje. Ipak, očekuje se da će daljnjim razvojem industrije i prelaskom na proizvodnju s većom dodanom vrijednošću i plaće postupno rasti.

Politika i gospodarstvo ruku pod ruku

Uz ekonomske teme, Češku čeka politička promjena. Na parlamentarnim izborima vodi populistička stranka ANO bivšeg premijera i poduzetnika Andreja Babiša. Ipak, analitičari ne očekuju dramatične zaokrete u ekonomskoj politici.

'U Češkoj postoji širok konsenzus oko otvorenog tržišta, integracije u EU i prijateljskog stava prema investicijama. Toga se, bez obzira na političke promjene, nitko neće lako odreći', smatra Rühmkorf.