covid i biznis

Hladan tuš: Moderna srušila prognozu prodaje cjepiva, dionice potonule

09.11.2021 u 10:41

Bionic
Reading

Moderna je neugodno iznenadila analitičare smanjivši prognozu prodaje cjepiva u idućoj godini u vrijednosti od čak tri do pet milijardi dolara. Kompanija sada očekuje prodaju između 15 i 18 milijardi dolara u 2021. u odnosu na 20 milijardi dolara koliko je prethodno procijenjeno.

Isporuke su bile fiksirane na količinu između 700 milijuna i 800 milijuna doza za godinu, što je manje u odnosu na prethodnu prognozu od 800 milijuna do milijardu.

Posljedice ovakve snižene prognoze odmah su osjetile njezine dionice na tržištu. Krajem prošloga tjedna potonule su čak 16 posto. Još 3. studenoga Modernine dionice vrijedile su 342,70 dolara da bi jučer (ponedjeljak) zaključile na 244,68 dolara.

Čelnici Moderne rekli su da izazovi u proizvodnji sada leže u povećanju doza, također konkretnije u fazama punjenja i dorade, te jačanju infrastrukture za njihovu međunarodnu isporuku, a ne u proizvodnji sirovina.

"Stvarno vjerujemo da možemo riješiti te kratkoročne probleme s opskrbom.... to je ono što bih kvalificirao kao nastajanje problema tako brzog povećanja", rekao je glavni izvršni direktor Stéphane Bancel analitičarima tijekom konferencijskog poziva, prenosi Reuters.

Američki proizvođač lijekova zapošljava više proizvodnih radnika i ulaže dodatna sredstva u svoje proizvodne linije kako bi povećao broj doza koje može ispustiti svaki tjedan, rekao je Bancel.

Modernina cjepiva protiv COVID-19, kao i ona Pfizerova, zahtijevaju složenije uvjete skladištenja u hladnjačama, stvarajući logističke izazove u njihovoj otpremi, posebno u siromašnije zemlje koje nemaju ozbiljnu infrastrukturu za skladištenje.

Izvješće Moderne objavljeno je samo dva dana nakon što je Pfizer rekao da je u trećem tromjesečju prodao 13 milijardi dolara svog cjepiva protiv korone, premašivši konsenzusnu procjenu analitičara FactSeta od 10,9 milijardi dolara.

Modernino razočaranje u trećem tromjesečju dodatno učvršćuje Pfizerovo mjesto kao dominantnog igrača na tržištu cjepiva protiv Covid-19 u SAD-u i Europi. Pfizer tvrdi da je njegov udio na tržištu cjepiva protiv Covida-19 u SAD-u sada 75 posto, što je povećanje u odnosu na 56 posto iz travnja. Osim toga, Pfizerovo cjepivo ostaje jedino zasad dopušteno u SAD-u za osobe mlađe od 18 godina.

Iz Moderne poručuju da su poduzeli neke hitne mjere kako bi odgovorili na proizvodne izazove.

Modernin ugovorni proizvođač Lonz pojačava proizvodnju, a Moderna je također angažirala španjolskog Rovi, još jednog ugovornog proizvođača lijekova koji već puni Modernino cjepivo, da izgradi nove pogone za proizvodnju sastojaka u Granadi kako bi povećao europsku proizvodnju.

Bancel je rekao da je posao sada dovršen i da bismo "uskoro trebali vidjeti pozitivan učinak ovog proširenja".

Osim proizvodnih izazova, cjepivo je također pod lupom zbog rijetkog rizika od upale srca poznatog kao miokarditis.

Američka uprava za hranu i lijekove (FDA) tijekom vikenda odgodila je reviziju Moderninog cjepiva za djecu i tinejdžere u dobi od 12 do 17 godina, kako bi dodatno procijenila rizik od miokarditisa. Čelnici Moderne rekli su da njezina sigurnosna analiza ne pokazuje povećani rizik kod osoba mlađih od 18 godina.

"Mislimo da će s vremenom bitne prednosti našeg cjepiva ovdje u konačnici pobijediti. Stoga se radujemo nastavku suradnje s FDA-om", rekao je predsjednik Moderne Stephen Hoge.

U nedjelju je tvrtka priopćila da im je FDA poručila kako joj je potrebno više vremena da procijeni prijavu za odobrenje za hitnu upotrebu za svoje cjepivo Covid-19 kod tinejdžera u dobi od 12 do 17 godina.

Provjera podataka FDA o miokarditisu neće biti završena prije siječnja, kažu iz Moderne.

  • +15
Cijepljenje u Americi Izvor: EPA / Autor: JUSTIN LANE