švedska firma

H&M u problemima u Americi: Zbog Trumpovih carina moraju pronaći balans

27.06.2025 u 17:17

Bionic
Reading

Švedski proizvođač odjeće H&M pokušava u SAD-u preoteti kupce konkurenciji stabilnim cijenama, odmjeravajući balans između viših troškova carina i većeg tržišnog kolača

Carine su izazvale turbulencije pa je H&M isplanirao više scenarija, objašnjava izvršni direktor Daniel Erver.

U intervjuu za Reuters šef švedskog brenda rekao je da je izazov u mjesecima koji slijede "razumjeti raspoloženje potrošača koje je, kako vidimo, pogoršano u SAD-u zbog brojnih turbulencija."

Neki će biti prisiljeni značajnije podići cijene, a mi moramo procijeniti otvara li nam to priliku, dodaje.

"Konkurencija reagira različito, neki su agresivniji, neki oprezniji", dodao je Erver.

H&M u SAD-u ima oko 500 trgovina. SAD je drugo najveće tržište švedske kompanije, nakon Njemačke, s udjelom u prodaji od 13 posto u 2024. godini.

Odmjeravanje cijena: Zara skuplja nego lani

Budući da američke carine znače veće troškove za malotrgovce, menadžerima je najvažnije odrediti 'pravu' cijenu u odnosu na konkurenciju. Moraju odabrati i pravi trenutak za njihovo podizanje, gledajući tko će prvi povući taj potez.

H&M trenutno pokušava poboljšati svoju profitabilnost pa stabilne cijene kroz dulje vremensko razdoblje nose sa sobom i rizike jer nagrizaju marže. No, otvara im se prilika da konkurenciji preotmu tržišni udio.

Zarina je odjeća u lipnju u SAD-u u prosjeku bila skuplja za 28 posto nego lani, prema podacima tvrtke za praćenje cijena EDITED. H&M-ovi proizvodi bili su pak jeftiniji za tri posto.

Cijene u Zari bile su u lipnju više i u odnosu na početak ove godine, otkrio je EDITED, dok su u H&M-u bile više-manje stabilne, iako je glavni financijski direktor Adam Karlsson u ožujku bio rekao da će veće troškove carina vjerojatno kompenzirati podizanjem cijena.

Shein šalje odjeću izravno američkim kupcima iz tvornica u Kini, ali je također morao podići cijene i zabilježio je slabiji rast broja kupaca otkako je američki predsjednik Donald Trump ukinuo "de minimis" bescarinski tretman za pošiljke niske vrijednosti.

Konsolidacija dobavljača

Kako bi poboljšao lanac opskrbe i brže plasirao nove modele u trgovine, H&M je proteklih 18 mjeseci nastojao konsolidirati bazu dobavljača, rekao je Erver.

Smanjujemo broj dobavljača, ali cilj nam je da budu veliki i da imaju tvornice u više zemalja, objašnjava.

„Promatramo svaku pojedinačnu narudžbu kako bismo odlučili koje je najbolje tržište za nabavu, ovisno o izradi, vještinama, cjenovnoj situaciji, ali sada više nego ikad i o geopolitičkoj situaciji s trgovinskim barijerama“, rekao je za Reuters.

„To nas je u pojedinim slučajevima potaknulo da donesemo odluku o preseljenju na druga tržišta.“

Cilj je H&M-a i da kapaciteti njegovih dobavljači ne budu potpuno iskorišteni kako bi se proizvodnja u kratkom roku mogla povećati, ako se ukaže potreba i ako se neki artikl dobro prodaje, rekao je Erver.

Kompanija je također u potrazi za novim dobavljačima bliže glavnim potrošačkim središtima. Odjeća za europsko tržište trebala bi se tako u većoj količini proizvoditi u Turskoj, Egiptu, Jordanu i Maroku. Planovi uključuju i više dobavljača u Brazilu gdje će H&M do kraja godine otvoriti i prve trgovine, kazao je Reutersu Erver.