NAKON 18 GODINA

Nissan se dostojno oprašta od R35 GT-R: Posljednji primjerak ispraćen s proizvodne linije

27.08.2025 u 10:19

Bionic
Reading

Tijekom godina snaga je rasla: od 480 KS (353 kW) na početku, do 570 KS (419 kW) od 2017. godine. No inženjeri odjela NISMO otišli su korak dalje. Rezultat? Brži odziv, brže postizanje radnog tlaka turbopunjača i čak 600 KS (441 kW) u inačicama GT-R NISMO

Nakon punih 18 godina, Nissan obilježava kraj jedne velike priče – one modela R35 GT-R. Serija namijenjena japanskom tržištu, ujedno i posljednjem na kojem se ovaj model prodavao, više se neće proizvoditi.

Ovaj automobil, koji je od 2007. bio sinonim za snagu, performanse i inovaciju, osvojio je obožavatelje diljem svijeta i postavio nova mjerila u svijetu sportskih automobila vrhunskih performansi.

Prisjećanje na nasljeđe

Zaposlenici Nissanove tvornice u Tochigiju, oko 100 km sjeverno od Tokija, okupili su se kako bi obilježili poseban trenutak: silazak posljednjeg primjerka modela R35 GT-R s proizvodne linije. Taj je model dosad proizveden i prodan u približno 48.000 primjeraka. Posljednji među njima, Premium Edition T-Spec prepoznatljive ljubičaste boje Midnight, odlazi u ruke japanskog kupca.

Zbogom legendi: Slavljenje nasljeđa R35 GT-R Izvor: Promo fotografije / Autor: Nissan

Ovo nije kraj za GT-R

Ivan Espinosa, predsjednik i glavni direktor Nissana, izjavio je: 'U ovih 18 izvanrednih godina, R35 GT-R ostavio je dubok trag u povijesti automobilizma. Njegovo nasljeđe svjedoči o strasti našeg tima i odanosti kupaca diljem svijeta. Hvala svima što ste bili dio ovog nevjerojatnog putovanja. Obožavateljima linije GT-R želim poručiti da ovo nije kraj. Jednog ćemo dana ponovno oživjeti njezino ime.'

R35 GT-R – pogled unatrag

Kroz svoju bogatu povijest, R35 GT-R postavio je nove standarde kao ultimativni Grand Tourer. Nissanovi timovi za planiranje i inženjering od samog su početka željeli stvoriti automobil koji će biti svestraniji od svih njegovih prethodnika – pravi GT, udoban i profinjen, s opremom i završnom obradom najviše razine, ali i sposoban pružiti performanse koje zaslužuju slovo 'R' u imenu GT-R, koje nas pak podsjeća na njegove trkaće gene.

Neumorno usavršavanje performansi

Umjesto klasičnog životnog ciklusa s jednim velikim redizajnom, R35 GT-R svake je godine evoluirao. Ovisno o izvedbi, Nissanovi su inženjeri dodavali više snage, više kontrole, više luksuza ili, u slučaju inačice GT-R NISMO, vrhunske performanse spremne za stazu.

Nissan R35 GT-R
  • Nissan R35 GT-R
  • Nissan R35 GT-R
  • Nissan R35 GT-R
  • Nissan R35 GT-R
  • Nissan R35 GT-R
    +13
Nissan se dostojno oprašta od R35 GT-R Izvor: Promo fotografije / Autor: Nissan

Pokretan strašću

Srce svakog GT-R-a bio je moćni V6 motor s dva turbopunjača VR38DETT, pogon na sve kotače ATTESA ET-S i inovativna aerodinamika. Rezultat? Nevjerojatno uzbudljiva vožnja i na cesti i na trkaćoj stazi.

Posebno je zanimljivo što je tim od samo devet vrhunskih majstora iz Nissanove tvornice u Yokohami, poznatih kao Takumi, ručno sklopio motor za svaki od 48.000 proizvedenih primjeraka. Njihova su imena ovjekovječena na pločici svakog motora.

Tijekom godina snaga je rasla: od 480 KS (353 kW) na početku, do 570 KS (419 kW) od 2017. godine. Inženjeri odjela NISMO otišli su korak dalje – preuzeli su turbopunjače iz trkaćih automobila GT3 i visokoprecizne, balansirane dijelove poput klipnih prstenova, klipnjača, koljenastog vratila, zamašnjaka, remenice koljenastog vratila i opruga ventila. Rezultat? Brži odziv, brže postizanje radnog tlaka turbopunjača i čak 600 KS (441 kW) u inačicama GT-R NISMO.

Sportsko nasljeđe

R35 GT-R u svojoj je povijesti ostvario zavidna postignuća na stazama. Osvojio je pet naslova u klasi GT500 i tri u klasi GT300 japanske serije SUPER GT, pobijedio u klasi Pro-Am Blancpain GT serije 2013., slavio na 12-satnoj utrci u Bathurstu 2015. i pet puta na japanskoj utrci izdržljivosti Super Taikyu.

Rekordi na Nürburgringu

Još 2007., serijski R35 GT-R postavio je vrijeme od 7 minuta i 38 sekundi na slavnom Nürburgringu, postigavši jedan od najbržih krugova unatoč skliskim uvjetima na dvama zavojima.

Već početkom 2008., momčad se vraća s modelom osnovnih specifikacija i standardnim japanskim gumama – glavni testni vozač Toshio Suzuki spušta vrijeme kruga za 9 sekundi, na 7 min i 29 s, čime je prvi put probijen prag od sedam i pol minuta.

Kao dokaz njihove predanosti stalnom unapređivanju i usavršavanju GT-R-a, godinu dana kasnije vratili su se na Nürburgring i postigli još brže vrijeme kruga – 7 min i 26 s. U listopadu 2012., je vrijeme palo na 7 minuta i 18 sekundi.

A u studenome 2013., Nissanovi inženjeri i elitni vozači ponovno izlaze na stazu. Za upravljačem inačice GT-R NISMO, s posebnim aerodinamičkim postavkama, manjom masom i posebno podešenim ovjesom, vozač Michael Krumm ostvario je rekord od nevjerojatnih 7 min i 8,679 s – najbolji rezultat modela R35 na čuvenom Nürburgringu.

Izazovi bliže domu

Dok Nürburgring ostaje ultimativni test, momčad NISMO poželjela je postaviti nove rekorde na stazi mnogo bližoj njihovu domu. U prosincu 2019. godine, momčad na čelu s vozačem Tsugijem Matsudom, koji je upravljao modelom GT-R NISMO 2020., okupila se na stazi Tsukuba u japanskoj prefekturi Ibaraki kako bi oborila rekord kruga za serijske automobile. Momčad je ostvarila svoj cilj, postavivši rekordno vrijeme kruga od 59,361 s i nadmašivši prethodni rekord serijskih automobila na toj stazi. Za usporedbu, smanjenje vremena za 0,3 s odgovara približno 10 metara, što znači da je momčad prešla ciljnu liniju nešto više od dvije duljine automobila brže od prethodnog rekordera.

Nisu se zaustavili – u siječnju 2024. godine, momčad i Matsuda vratili su se s modelom GT-R NISMO 2024. i ponovno pomaknuli granice, spustivši vrijeme za 0,283 s na 59,078 s.

Spektakularni rekordi

Godine 2016., R35 GT-R upisao se u Guinnessovu knjigu rekorda za najbrži drift na svijetu. Na događaju održanom u međunarodnoj zračnoj luci Fujairah u UAE-u, posebno pripremljeni R35 GT-R 2016. driftao je brzinom od 304,96 km/h pod kutom od 30 stupnjeva.

R35 GT-R odlazi, ali GT-R ostaje

I dok se opraštamo od R35, Nissanova vizija za budućnost modela GT-R ostaje jasna – ovo nije kraj, već temelj za novo poglavlje. Sva iskustva i tehnološka rješenja modela R35 bit će prenesena na sljedeću generaciju. Drugim riječima, nasljeđe će se nastaviti, a letvica performansi i dalje podizati.

Espinosa zaključuje: 'Znamo da su očekivanja velika. Oznaka GT-R ne može se dodijeliti bilo kojem automobilu; ona je rezervirana za nešto zaista posebno, a R35 je postavio letvicu prilično visoko. Sve što sada tražim je malo strpljenja. Plan još nije gotov, ali jedno je sigurno – GT-R će se nastaviti razvijati, sve dok ponovno ne ugleda svjetlo dana.'