GUMA GLAVU ČUVA

Jeste li pripremili svoj automobil za zimu? Od 15. studenog nastupa zakonska obveza upotrebe zimske opreme

12.11.2025 u 16:09

Bionic
Reading

Stiglo je vrijeme za promjenu ljetnih u zimske ili cjelogodišnje gume, a sezonska promjena guma je idelna prilika da provjerite funkcionalnost još nekih dijelova vašeg automobila. U nekim zemljama M+S oznaka više nije dovoljna!

Jesen je već i kalendarski nastupila i ušli smo u hladniji dio godine. S dolaskom jeseni i zime nastupaju drugačiji vremenski uvjeti. Svi odgovorni sudionici u prometu brinu se za to da se njihovo vozilo sigurno kreće u otežanim okolnostima na prometnicama, odnosno u nepovoljnim vremenskim prilikama koje uglavnom dolaze u ovom periodu godine. Nekad prilično stihijski, sada unazad više godina vozači su već naučili da je dolaskom prvih ozbiljnijih padalina i nižih temperatura posve normalno da na svoja vozila montiraju i adekvatne gume.

Postoji i zakonska obveza, pa s 15. studenim svi vozači automobila moraju biti opremljeni zimskom opremom na zimskim dionicama. Ipak, zimska oprema ne znači nužno da morate imati isključivo zimske gume na svom vozilu.

Podsjetimo, s prvim danom mjeseca studenog stupila je na snagu jedna od onih obveza u prometu koju, bez obzira što vas vozače neće stajati ništa više od malo opreza, nikako ne treba shvaćati olako. Riječ je o obvezi paljenja dnevnih svjetala čak i tijekom svjetlijeg perioda dana. Više o toj temi pročitajte u zasebnom članku.

Iskoristite trenutak promjene guma na svom vozilu

Sezonska promjena guma često donosi i neke dodatne pogodnosti o kojima možda prosječni vozač ne razmišlja, ali ih svakako treba spomenuti. Naravno, radi se o balansiranju kotača kod ovlaštenih osoba u vulkanizerskoj radionici, a dobra je to prilika da date pregledati felge, kočnice i dijelove ovjesa automobila te naravno same gume na kojima ste se do sada vozili, nakon čega ćete donijeti odluku hoćete li u proljeće ići u nabavu novih ili ćete ih moći koristiti u narednom ljetnom periodu.

Prilikom promjene setova guma trebali biste u ovlaštenoj radionici provjeriti geometriju kotača na svom vozilu. Ona je izuzetno važna za sigurnost automobila i trajnost guma. Ukoliko je geometrija nepravilna, vozilo se lakše zanosi, ima dulji zaustavni put, ali i puno više troši gume. Ako već montirate na svom često skupocjenom vozilu nove gume, geometriju svakako treba provjeriti i po potrebi namjestiti da se one ne bi odmah počele nepravilno trošiti jer to im rapidno smanjuje vijek trajanja.

Ključ sigurnosti na cesti je u tvornički zadanim parametrima geometrije. Trag (često se kod nas koristi i kolokvijalni naziv – špur), nagib i zatur svaki proizvođač propisuje za svoje modele i te se mjere moraju poštivati. Nekadašnje mehaničke i optičke instrumente zamijenili su suvremeni laserski uređaji jer su brži i precizniji.

Sam pregled traje 15-ak minuta i ne košta previše, a ukoliko se uoče odstupanja u ovim parametrima, odmah se vrši mehanička korekcija, a to je posao za profesionalce. Svakako se raspitajte o ovoj problematici u ovlaštenim radionicama. Na taj način bit ćete sigurniji i vi, ali i ostali sudionici u prometu.

Što kaže zakon o zimskoj opremi?

Zakon o sigurnosti prometa na cestama nalaže obveznu uporabu zimske opreme na zimskim dionicama u RH u periodu od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine. To se odnosi na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske.

Zimske dionice u Hrvatskoj

Mnogi vozači možda ne znaju da naša zemlja ima područja s javnim prometnicama označenim kao zimske dionice. Vrijedi znati da prema novoj Odluci o obveznoj zimskoj opremi (NN 121/2020), u zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 kilometra autocesta, 1863,3 kilometra državnih i županijskih cesta te 68,1 kilometar državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.

Što se podrazumijeva pod zimskom opremom?

Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Autobusi i teretna vozila koji zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.

Što su to zimski uvjeti?

Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 70/19), zimski uvjeti podrazumijevaju kolnik prekriven snijegom ili kad je na njemu poledica. Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme na cesti kada je ona obvezna, naredit će vozaču da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 132,72 eura (1000 kn).

U nekim zemljama M+S oznaka više nije dovoljna!

Njemačka je od 1. listopada prošle godine uvela jednu dodatnu zabranu. Kao što smo pisali, s prvim danom listopada 2024. primjenjuju se stroža pravila za gume koje su potrebne za zimske uvjete na cesti. Naime, dopušteni su samo modeli guma koji nose simbol 'Alpine'. Dakle, oznaka na zimskim gumama 'M+S' više nije dovoljna kako bi se bezbrižno mogli voziti na njemačkim prometnicama u hladnijem periodu godine.

Inače, u Njemačkoj se obveza za zimske gume primjenjuje ovisno o situaciji: u slučaju 'crnog leda, skliskog snijega, bljuzgavice, leda ili mraza' potrebne su odgovarajuće gume (odjeljak 2. stavak 3a StVO). Međutim, mnoge starije zimske i cjelogodišnje gume bez simbola Alpine više nisu odobrene za led i snijeg od 1. listopada 2024.

Najveći njemački autoklub ADAC je prošle godine objavio kako onaj tko je nakon kraja rujna u zimskim uvjetima na cestama ugradio modele koji imaju samo oznaku 'M+S' (blato i snijeg), može, ako ga zaustavi prometna policija, očekivati ​​kaznu od najmanje 60 eura. Tako su od prvog dana listopada u toj zemlji dopuštene samo gume sa simbolom Alpine, stiliziranim planinskim vrhom i snježnom pahuljom.

Koje gume odabrati u hladnijem periodu godine?

Vidjeli smo da zakon kaže da i ljetne gume mogu biti dio zimske opreme ako imaju minimalno četiri milimetra dubinu profila gazne površine u glavnim kanalima, uz obvezu držanja u prtljažniku lanaca spremnih i ispravnih za eventualno montiranje u slučaju teških uvjeta na kolniku. Ipak, naša je preporuka vrlo nedvosmislena: ljetne gume za ljeto, a zimske za zimu!

Zimske gume dizajnirane su tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod sedam Celzijevih stupnjeva. One imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postaje krut kad temperatura padne ispod tih famoznih sedam stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama. Smjesa materijala od koje je napravljena gazna površina, a namijenjena zimskim uvjetima, kombinira prirodnu gumu, silicijev dioksid (SiO2 ili silika, koja služi kao vezivno sredstvo umjesto nekada korištene čađe) i ulje uljane repice. Taj spoj daje zimskoj gumi bolje prianjanje u ekstremnim uvjetima, kao i otpornost na habanje i prianjanje na mokroj podlozi. Mješavina prirodne gume i silike pruža vrlo dobru otpornost na trošenje, a ulje uljane repice pridonosi prianjanju na snijegu i ledu, kao i čvrstoći na trganje, što čini gumu vrlo otpornom u kontaktu s oštrim kamenjem, naprimjer.

S druge strane visok udio silike omogućuje gumi postizanje niskog otpora kotrljanja, čime se smanjuje potrošnja goriva i štetne emisije. Ljetne gume stoga imaju manje prirodnog kaučuka, a više sintetičkog kaučuka (jeftiniji je, ali otporniji prema višim temperaturama).

Neki vozači vole koristiti all-season ili cjelogodišnje gume, no one su više za područja u kojima se klimatski uvjeti često mijenjaju, pa mogu dobro poslužiti za kombinaciju oba uvjeta. Manje se troše od zimskih guma ljeti, a dobro drže kada su loši uvjeti na cesti. No za velike temperaturne razlike između ljeta i zime u većem dijelu zemlje bolje koristite ljetne gume ljeti, a zimske gume zimi.

Nadalje, struktura i uzorak gaznog sloja na najboljim zimskim gumama za ceste dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i 'pretvori' ih u najbolje vozne karakteristike u mokrim, ledenim ili snježnim uvjetima na kolniku. Primjerice, dodatni kanali, utori i lamele pomažu u prianjanju i zaštiti od akvaplaninga. Blokovi su također dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prianjanje kad se vozi po snijegu. Kada to ne bi bilo tako, dobili bismo, uvjetno rečeno, ravnu sklisku površinu gazne plohe gume i upravljanje u ovakvim složenijim uvjetima ne bi bilo optimalno.

Na što još treba paziti u vožnji u hladnijem periodu godine?

O deset savjeta vozačima za normalno funkcioniranje njihovih vozila u hladnijem periodu godine već smo pisali u Autozoni u zasebnom članku, ali spomenimo ih bez obzira. Dakle ono na što svakako ne smijete zaboraviti je provjeriti sljedeće: tlak zraka u gumama, akumulator, stanje kočnica, rashladnu tekućinu motora, tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla, stanje metlica brisača, brave i brtve vrata, stanje napunjenosti spremnika gorivom (u novije vrijeme i stanje napunjenosti baterije u slučaju elektrificiranih vozila).

I za kraj, spremite u prtljažnik alat, pribor i zaštitnu opremu - za svaki slučaj. Ako vozite starije vozilo, možda neće biti naodmet imati u prtljažniku set pomoćnih kabela za paljenje, kao i malo ozbiljniji set alata.

Dočekajte spremni ovaj hladniji period godine.